Nii prognoosib ka maailma juhtivate nafta- ja gaasitööstusseadmete tarnijate, nagu National Oilwell Varco Norway usalduse võitnud AS E-Profiil võrreldes mullusega 13%-list käibe kasvu ja ligi kahekordset kasumi kasvu. Ettevõtte tootmismahud on täis müüdud 2010. aasta teise pooleni.

Peatöövõtjad nende sektoris teevad plaane aastaks 2014-2015. “Vaja on laieneda ja tootmismahtusid suurendada,” nendib hiigelsuuri ja keerulisi metallkonstruktsioone — kraananooli ja laevade tasakaaluseadmeid — valmistava E-Profiili juht Toomas Jõgi.

Hiina kauba vastu täpsuse ja kvaliteediga

Keskmiselt 15%-list käibe kasvu planeerivad selleks aastaks ka AS Konesko ja Enemat OÜ. Neist esimene on saanud jala ukse vahele tuntud Soome kraanahiiule Konecranes OY-le, kelle tõstukitele Konesko kraanamootoreid, otsavankreid ja automaatikasüsteeme valmistab. Enemat keskendub aga tikuväävlistki tillemate ülitäpsete detailide tootmisele Saksamaa juhtivale endoskoopiaseadmete tootjale.

Kuigi nende kolme firma puhul on käibed eri suurusjärgus, on nad kõik viie aastaga nelja- kuni viiekordistanud oma müügimahtu.

Töö kvaliteet on see, mis võlub välismaiseid suurtellijaid. Ja ka tarnete täpsus. “Kuna me teeme keerulisi ja ääretult täpseid detaile suhteliselt väikestes mahtudes, ei tasu Euroopa firmadel neid Hiinast tellida,” leiab Enemati juhataja Heikki Reitalu. Teatud keerukuse astme juures pole Reitalu sõnul hind isegi kõige määravam — tähtsam veel on tarnete täpsus ja kindel kvaliteet.

E-Profiil aga kuulutab: “Me ei keevita, me pakume teenust!” Kvaliteet ja tarnete täpsus peaksid iseloomustama nende tööd vaikimisi.

Samuti nagu tänavu Eesti parimaks tööstusettevõtteks tunnistatud lehtmetalli töötleja ASi Favor nõukogu esimees Almar Proos, rõhutavad nemadki keskendumist kliendi probleemide lahendamisele.

“Meie eesmärk on muutuda oma kliendi jaoks veel kasulikumaks ja huvitavamaks partneriks,” tutvustab E-Profiili ärifilosoofiat ettevõtte arendusdirektor Indrek Ustav. Samas, mis muud võimalust Hiina, Korea ja Poola tehastega rinda pistval ettevõttel üle jääbki.

Oma nišš allhankijana kasumlikum kui enda toode

Alustanud suhteliselt lihtsakoelistest töödest, on kõik kolm firmat liikunud edasi üha keerukamate tööde peale. Konesko murdis läbi 2003. aastal, mil avanes võimalus ära osta Konecranesi Soomes asuvate mootoritehaste sisseseade, kaasavaraks saadi kuhjaga tellimusi.

Teise kahe firma jaoks naeratas õnn aasta hiljem. E-Profiil riskis 32 miljonit krooni väärt tehingu vastuvõtmisega, millest konkurendid olid lühikese tähtaja, töö keerukuse ja suure mahu tõttu keeldunud. Enemat aga ostis ülimoodsa ja võimsa treimiskeskuse, mille hind ületas firma aastakäivet tollal ligi kaks korda.

“Pean veidi mõtlema. Ehk tuleb veel üks pink osta,” räägib Reitalu järgmise aasta plaanidest. Oma toote tegemise peale aga mees veel ei mõtle. Tema jaoks on toota tunduvalt kergem kui müüa. “Mingit laiatarbekaupa võiks ju teha, kuid sel oleksid marginaalid väikesed. Vaja oleks teha keerulisemat toodet rahvusvahelisele turule,” leiab Reitalu.

“Kui allhankefirmana leida oma nišš ja seal kasumlikult toota, annab see suurema edukuse garantii kui üksiku väikesena suurel turul konkureerimine,” leiab E-Profiili arendusdirektor.

“Ning mida suurem sa oled, seda enam saad oma tootele mõelda,” täiendab teda tegevjuht Toomas Jõgi.

Odava tööjõu aeg läbi

Aeg, mil allhanke tegemiseks võeti Narvast tüdrukud 3000 krooni eest, on ümber saamas. Hinnas on kvalifitseeritud töötajad.

“Eesti tööstusettevõtte õnne allikas ei ole odav töötaja,” leiab kõrgtehnoloogilise allhanke hea maine eest võitleva metallitööfirma Favor nõukogu esimees Almar Proos. Tema sõnul teevad paljud siinse regiooni ettevõtted pingutusi, et oskusteta ja motivatsioonita reatöötajaid ümber õpetada teadmustöötajateks.

“Meie põhiküsimus on praegu, et kuidas õpetada inimesi efektiivselt toimetama,” tunnistab ka E-Profiili juht Toomas Jõgi.

Taust

Allhankijad murdsid läbi 4-5 aasta eest

# 2003 Konesko ostab Konecranesi Soome mootoritehaste sisseseade, saades kaasa hulga tellimusi.

# 2004 E-Profiil riskib mitmekümnemiljonilise tehingu vastuvõtmisega. Enemat panustab firma käibest ligi kaks korda kallimasse tööpinki.