"Suurimad turud Click & Grow müügiks on hetkel Rootsi, Venemaa, Suurbritannia, USA ja Brasiilia. Samas on ostetud meie lillepotti ka Iraanist, Iisraelist ja Šveitsist," sõnas Lepp.

Click & Grow elektrooniline lillepott hakkas looja peas ringi keerlema umbes aasta aega tagasi, kui ta nägi sarnast seadet NASA marsimissiooni nimekirjas. Lepp lihtsustas seda toodet, tegi kasutajasõbralikuks, tõi hinna alla ning hakkas kasutama kodustes tingimustes lillede või maitsetaimede kasvatamiseks.

Ideest valmis tooteni kulus 1,5 aastat ning selle aja sisse jäi ka miljonikroonine preemiavõit innovatsioonivõistlusel "Ajujaht". Samas investorid, kes uskusid tootesse, olid olemas juba enne saatesse minekut.

"Esimese kahe kuuga, mis toode on müügil olnud, oleme müünud tuhandeid, kuid veel mitte kümneid tuhandeid (lillepotte - toim). Eks me oleme veel noored ja tundmatud, kuid aina enam kogume ka meediapinda. Vaatasin just, et meist räägiti maailma ühes suurimas tehnoloogiablogis TechCrunch, kuhu enam kui kaks kuud proovisin sisse pääseda Click & Growga. Vaatasin, et liikumine meie kodulehel on jube tõsiseks muutunud, tuligi välja, et uudis blogis üleval," rääkis Lepp.

Lepp lisas, et kuigi ta ei saa kindlasti mingeid numbreid veel välja öelda, ei müügi ega käivete osas, kinnitas ta, et müük ja kasv lähevad äriplaanis nähtuga vastavalt, kuigi tootega tuldi välja aasta hiljem kui reaalselt plaanis oli.

"Hetkel on mure selles, et toodete kokkupanemise kiirus ja hulk sätivad piirid meie müügikasvule. Umbes 2 minutiga paneme kokku ühe lillepoti, mis teeb tunnis vaid 30 tükki. Selleks, et müüa miljoneid eksemplare, peab olema suur tootmine," räägib Lepp.

Click&Grow sihtgrupiks peeti algselt pigem interneti inimesi ning innovaatilisi noori, kes tahavad pidada kodus lilli, kuid nende eest hoolitsemine võib ununeda. Täna aga müüakse Eestis, väljaspool interneti, elektroonilist lillepotti nii Hordesi aianduspoes, kui ka Bauhofi ehituspoodides. Lepp möönab, et need nii öelda kodused maitsetaime kasvatajad ei ole nende sihtgrupp.

"Alustava ettevõtte puhul on see huvitav, et eesmärk on üks, kui tulemus võib olla täiesti teine ja uus. Kuid selge on see, et Eestis ei ole kogemust ega tarkust, kuidas tegeleda väiketootmisega. Meil puudub knowhow kuidas jõuda tooteni, mida ei peaks enam parandama. Kohtusin kevadel Samsungi esindajatega ning nemad ei hakka alla nelja aastase arendus ja testaega üldse midagi planeerima. Nad olid väga üllatunud meie kiiruses. Kuid tuleb tõdeda, et peale lillepoti valmis saamist oleme ikka palju tegelenud mingisuguste probleemide lahendamisega, seda nii tootmises, kui potis endas," mainis Lepp.

Algne lahendus pakkus uued ärivõimalused

Click&Grow loomise eesmärk oli luua elektrooniline lillepott, milles lihtsa vaevaga ning ilma järelvalveta omale lilli kasvatada. Kuid lillepoti arendamise käigus tekkis ootamatult veel kaks suunda, mis tõotavad areneda eraldi äritegevusteks.

"Niiskussensor, mis on selle lillepoti sees on eriline sellepoolest, et erineb küll kvaliteedilt ja täpsusastmelt oma kallimatest konkurentidest, kuid väga palju hinnas. Kui tavaline, kallis professionaalsetes laborites kasutatav niiskussensor maksab oma 4000 eurot, siis meie sensori hinnaks on umbes 13 eurot. Meie toote jaoks on aga sensori täpsus väga paras, kuna selles segus, mis on meie lillepottides on niiskusaste palju-palju suurem, kui mullas, milles tavaliselt neid sensoreid kasutatakse," rääkis Lepp.

Niiskussensor asub lillepotis mullaasendaja sees ning hoiab silma peal kastmisel ja vätise kasutamisel.

"Ning nüüd ongi seis selline, et juba teeme koostööd ühe Taani firmaga, kellega avame Kopenhaagenis ühe maailma suurima taimeseina, maja küljes, kuhu tahetakse meie sensoreid pista. Nad on odavad ja töökindlad ning ei erine palju oma täpsuselt laborisensoritest, kuid meie toodete puhul on täpsus piisav," sõnas Lepp.

Rääkides aga mullaasendajast, mida Click & Grow lilepotis kasutatakse, siis ka sellest on välja arenenud uus suund firma tegevuses. Tegemist on aerofoobse ja hüdrofoobse aine seguga, mis on võimeline 50grammise oma raskuse juures imama kuni 300 grammi vett, suurenedes sellest vaid umbes 10 protsenti. Tegemist on äärmiselt hea ja kasvuedendava seguga, millest samuti võib saada eraldi ärisuund.

Tulevik?

"Hind on meie lillepotil hetkel natukene krõbe. Maailmas müüme hetkel hinnaga 59 eurot, Eestis 39 eurot lillepott. Hinnaga me pidevalt tegeleme ning ideaalis võiks selle lillepoti hind olla 25 eurot," mainis Lepp.

Uusi suundi on firmal plaanis mitu. Hetkel käib Lepa sõnul lastele suunatud toote arendus. "Väga populaarseks on maailmas saanud arendavad mänguasjad. Me plaanime tulla turule tootega lastele, pott oleks väiksem ning taimed sees kiire kasvuga. Lisaks paneme pakki erinevad mõõteriistad ja raamatud," rääkis Lepp.

Tööstuslikum suund on aga suuremate pottide ja äkki isegi potipeenarde arendamine. Täpsemalt siis koduses majapidamises kasutamiseks mõeldud suuremate isekastvate peenarde arendamine. Tööstuslikuma kasvatuse suunaks on linnakeskkonnas pisikeste kasvuhoonete ning kasvualade arendamine.

Click & Grow on huvitav segu tootedisainist, tehnoloogiast, infotehnoloogiast ning põllumajandusest ja botaanikast. Kogu toode valatakse valmis ja pannakse kokku heade mõtete linnas Tartus.