Täna lõpeb pakkumiste tegemise tähtaeg Tallinnas Maakri ja Lennuki tänava kolmele garaažikrundile, mille eest on omanikele juba praegu pakutud rohkem kui 100 miljonit krooni. Üle 80 000kroonise ruutmeetrihinna puhul kujuneb kruntide maksumuseks ligikaudu 150 miljonit. Sarnase ruutmeetrihinnaga ostis ettevõtja Viktor Levada aprillis Olümpia hotelli vastas asuvad kolm krunti.

Kui garaažidealune maa tõepoolest nii kallilt müüakse, teenib iga garaažiomanik garaažiühistu lõpetamisest ligikaudu 2,6 miljonit krooni. Sama palju saab tehingut vahendanud advokaadibüroo, kellele on tulemustasuna lubatud 1,75 protsenti parimast ostupakkumisest.

Krundid aadressidel Lennuki 5b/Maakri 30a, Maakri 30c ja Maakri 36c asuvad kõrvuti. Sellel kokku 1861ruutmeetrisel maatükil asub kahekihiliselt 57 garaaži. Garaažiühistutesse Lennuki-II, Lennuki-III ja Maakri 36 kuuluvad valdavalt eakad inimesed.

Möödunud nädala keskpaiku valitses garaažide juures vaikus. Tabalukustatud rohelised uksed olid mitmel pool aerosoolvärvidega soditud stiilis “Stop HIV!”.

Naaberkrundil laius omavoliline prügimägi. Läheduses kasutuna seisvasse väikesesse villasse, mis võeti juba aastate eest muinsuskaitse alla, on pikka aega püüdnud pesa teha asotsiaalid.

Garaažikruntide enampakkumist korraldab ühistute soovil advokaadibüroo Bachmann & Partnerid, mille jurist Kristjan Sikk ütles, et nemad kaasati müügiprotsessi suhteliselt hiljuti. Kruntide müügimõtteid on garaažiühistud mõlgutanud juba ligikaudu aasta.

“Eks kosilasi ole mitmesuguseid, nii karvaseid kui ka sulelisi. Mida karvasem ja sulelisem, seda kõvemini on uksele koputanud,” põhjendas Sikk advokaadibüroo kaasamist. “Esmajoones juhindume pakkuja omadustest, kas ta on piisavalt usaldusväärne ja maksejõuline. Hind on väga oluline kriteerium, kuid oluline on ka see, et pakkumine oleks usutav.”

Samas pole seni selge, kas garaažikruntidele tohib ehitada kõrghoonet või mitte. Peamiseks probleemiks ähvardab kujuneda see, et kõik ümberkaudsete maade omanikud tahavad pilvelõhkujat püstitada. Ehitusnorme arvestades pole aga nii palju pilvelõhkujaid Maakri, Lennuki ja Kuke tänava vahelisse kvartalisse võimalik ehitada.

Tallinn võttis aasta alguses vastu Maakri 28/30 detailplaneeringu, mis lubab Maakri 30 ehitada 24korruselise maja. Ühtlasi tuleks Maakri 28 asuvad endise Lenderi erahumanitaargümnaasiumi hooned renoveerida vastavalt muinsuskaitseseadusele.

Detailplaneeringu kehtestamine lükkus aga edasi ajani, mil selguvad kvartali linnakujunduslikke probleeme lahkava arhitektuurikonkursi tulemused.

Ehkki Eesti Arhitektide Liit on lubanud konkursi kohe-kohe välja kuulutada, pole seda siiani tehtud.

SRV enamusosalusega Mark Invest on andnud iirlaste ja inglaste osalusega Lewis Investi detailplaneeringu kohtusse, kus hakatakse aastatepikkust tüli lahkama alles sügisel.

Kinnisvaraarendajad kruntide suhtes skeptilised

Paljud naaberkruntide omanikud peavad rohkem kui 100 miljoni kroonist hinda liiga kõrgeks ning kvartali arendamist probleemirohkeks ega kavatse garaažikinnistute enampakkumisel osaleda.

“Ei kavatse enampakkumisel osaleda,” ütles Versio Kinnisvara juht Anti Kalk, “sellepärast, et see on suhteliselt keeruline piirkond. Naabrite ja ühiskonna huvi on väga suur ja seetõttu osutub keeruliseks detailplaneeringut kinnitada.” Ta rääkis, et kvartali tuleviku suhtes kulgevad naabrite vahel läbirääkimised väga raskelt.

“Kui kellelgi oleks raha, siis ta võiks kogu piirkonna ära osta ja seal vaikust nautida,” lisas Kalk. “Omanike ootused on väga suured. Neid väikesi maatükikesi ei pruugitagi ära müüa. Siis näeb kinnisvaraarendus välja nii nagu firmas, et kellel on 1% ja kellel 99% osalust.”

Mark Investi juht Alvar Ild nimetas garaažiomanike unelmate hinda ettekujutuse viljaks. “Liiguvad väga kreisid nägemused,” sõnas Ild. “Nende (garaažiühistute — toim.) nägemus on, et garaažikooperatiiv maksab 100 miljonit ning alla selle ei müü. SRV ei osale selles möllus.”

Ild andis mõista, et garaažiühistutes on ka sisemisi probleeme, mis maa müüki takistavad. “Seal pole omanikku. Seal on üks mass ahneid inimesi, kes on üles ärritatud,” kommenteeris ta tekkinud olukorda. “Ütleme, et kui neil on 18ruutmeetrine kivihunnik ja vaevalt vettpidav katus, mille tegelik väärtus on 30 000 krooni, siis selle eest tahavad nad 3 miljonit.”

Lewis Investi juht Olev-Mait Makk sõnas: “Seal võib tulla ümberringi väga palju piiranguid, seetõttu on väga suur risk. Üks stsenaarium on, et sinna tuleb ainult kuus korrust. Mitte mingit garantiid pole, et saab ehitada 30korruselise maja.” Makk lisas: “See ongi see risk, miks me ei osale.”

Makk ütles, et kui garaažikruntidele saab ehitada vaid kuuekorruselise maja, jääb maa hind alla 100 miljoni krooni. Selle maa ostust on tõenäoliselt huvitatud kümmekond kinnisvaraarendajat ning kinnisvarafondi.

Volkov: uue kõrghoone rajamise võimalused piiratud

Igor Volkov Tallinna peaarhitekt, linna-planeerimisameti juhataja

Linnaplaneerimise seisukohalt oleks otstarbekas vaadelda Tallinnas Maakri, Lennuki ja Kuke tänava vahelist ala tervikuna, hõlmates ka kontaktvööndi.

Seetõttu on igati tervitatav algatus kogu ala arenguvõimaluste määratlemiseks arhitektuurivõistlus korraldada.

Samas tuleb ala planeerimisel arvestada juba kehtestamisküpseks saanud Maakri 28 ja 30 detailplaneeringuga. Sellele alale veel mõne kõrghoone rajamise võimalused on piiratud.

Garaažiomanikud juhinduvad Viktor Levadast

Keskealine vene keelt kõnelev mees

Vahendajaid on käinud igasuguseid. On käinud nii kohapeal kui on ka siia uksele kirju jäetud ja helistatud. Kõik on enda sõnul kinnisvara peaspetsialistid, tööd nad aga teha ei taha, ainult spekuleerida!

Mulle on pakutud võileivahinda, 15 000 krooni garaaži eest. Siin on palju vanainimesi, kes ei saa oma peaga just kõige paremini läbi. Üks vanainimene üsna minu naabruses müüs hiljuti oma garaaži 100 000 krooni eest vahendajale.

Kas teate, mis hinnaga ostis Levada maad? See maa siin on aga kesklinnale veelgi lähemal. Mina olen nõus müüma vaid õiglase hinna eest.

Garaažiomanikust vanem naine

Esialgu oli niisugune plaan, et teeme selle kõrghoone ise ja Kadariku büroo teeb joonised. Hoiatati, et iga liige peab maksma 2000-3000 krooni. Siis Kadarik loobus. Meile ei põhjendatud, miks.

Käisin linnavalitsuses, sealt öeldi mulle, et ei maksa pabistada. Kesklinnas maksavad garaažikohad umbes 3 miljonit. Soovitati müügiga mitte kiirustada. Manutent pakkus meile 52 000 või 53 000 krooni ruutmeetrist. Koosolekul otsustati, et müüakse turul kujuneva hinnaga.

Ütlesin linnavalitsuses, et see Manutent on vist väga võimas ja küllap ta saab teil, mida tahab (saab loa pilvelõhkuja ehitamiseks — toim.). Selle peale hakati naerma ja öeldi, et ega ei saa ikka küll.

Garaažiomaniku sugulane

Otsustatud pole veel midagi. Käivad vaidlused hinna üle. Paljud olid nõus müüma ära ka suhteliselt madala hinna eest. Ühega oli suusõnaline kokkulepe 70 miljonile. Siis tuli aga Märt Vooglaid ja pakkus 100 miljonit. Ja siis ostis Levada Olümpia vastaskrundid ja see tekitas jälle pingeid.

Arvamus on ikka see, et Levada hind on mõistlik ja detailplaneeringu puudumine pole mingi argument.

Ma olen öelnud, et pole vaja selle müügiga kiirustada. See on üks viimaseid maatükke sealkandis. 3 miljonit on võib-olla veidi ülepakutud, kuid 2,2 miljonit garaaži eest oleks minu meelest normaalne.

Võimalik, et müüki korraldavast juristist saab ka miljonär. Kui ta meile hea hinna kaupleb, siis inimesed pole kadedad.