Umbes aasta kestnud kriminaaluurimine sai alguse kahtlusest, et lennujaam pole osutanud kõigile klientidele teenust ühesuguste hindadega. Uurimise tulemusel leidis konkurentsiamet möödunud nädalal, et Tallinna Lennujaam korraldas raamatupidamist läbipaistmatult.

Nimelt kohustab konkurentsiseadus eriõigustega või olulist vahendit omavat ettevõtjat hoidma raamatupidamises selget vahet põhi- ja lisategevusalade vahel. Kulud tootmisele, logistikale, turustamiseks ja muudeks lisategevusteks peavad olema olulist vahendit omava ettevõtte puhul iga tema pakutava teenuse või toote hinnas lahku löödud.

Nii konkurentsiamet kui ka lennujaam jäid süüdistust kommenteerides napisõnaliseks.

Tallinna Lennujaama juht Rein Loik ütles, et väidetavatel raamatupidamisvigadel põhinev süüdistuskokkuvõte pole veel temani jõudnud. “Meie finantsdirektor käis konkurentsiametis ja talle öeldi, et esitatakse süüdistus. Kuni ma seda näinud pole, ei oska kommenteerida,” ütles Loik.

“Konkurentsiseadus ja lennundus on keerulised ja nii palju kui teada on, on raamatupidamine tõlgendamise küsimus. Enamik süüdistusi on konkurentsiamet aga uurimise käigus tagasi võtnud,” lisas Loik.

Loik rääkis, et umbes poolteist aastat tagasi korraldas konkurentsiamet lennukite maapealse teenindamise turu-uuringu. Tallinna Lennujaam vastas konkurentsiameti küsimustele põhjalikult, kuid kriminaalmenetlusega päädinud turu-uuringut ennast pole ettevõttele seni tutvustatud.

Konkurentsiameti peadirektori asetäitja Aini Proos ütles, et süüdimõistmisel võib rahaline karistus Euroopa Liidu eeskujul piirduda 10 protsendiga valitsevat seisundit kuritarvitanud ettevõtte aastakäibest. “Vanglakaristust kohaldatakse siis, kui konkurentsirikkumine toimus juhi personaalsel süül,” lisas Proos. “Ettevõtete sundlikvideerimiseks pole meie hinnangul põhjust, see halvendab konkurentsi.”

Estonian Air: soodustused toovad reisijaid

Estonian Airi juhi Erki Urva sõnul on Tallinna Lennujaama kõrgete hindade ainsaks põhjuseks väike reisijate arv.

“Mis puutub Tallinna Lennujaama hinnataset tervikuna, siis loomulikult ei ole me sellega rahul ning peame neid hindu väga kõrgeteks,” kommenteeris Urva. “Samas anname me endale aru, et viimase ligi 10 aasta jooksul tehtud investeeringud ning plaanitavad tulevikuinvesteeringud vajavad ressursse. Eesti riik ei ole pidanud vajalikuks täiendavalt investeerida oma ainsasse rahvusvahelisse lennujaama,” lisas Urva.

Kuna tänu Estonian Airi uuele strateegiale on Tallinna läbivate reisijate arv hakanud tormiliselt kasvama, avaldas Urva lootust lennujaamatasude vähendamise ja hinnasoodustuste suhtes. “Hetkel on kõik lennujaamatasud kõikidele lendajatele enam-vähem võrdsed,” ütles Urva.

Urva ütles, et Tallinna Lennujaama üldist kõrget hinnataset aitaks leevendada soodustuste pakkumine neile lennufirmadele, kes toovad Tallinna rohkem reisijaid.

Näiteks Londoni suuruselt teine lennujaam Gatwick kasutab, nagu Tallinna Lennujaamgi, üht lennurada. Samal ajal läbib Gatwicki aastas ligi 30 miljonit reisijat. “Tallinnas on aga veel esimese miljoninigi pikk maa käia,” lisas Urva.

Estonian Airile teadaolevalt ei uurinud konkurentsiamet mitte Tallinna Lennujaama põhitegevust, vaid nende osutatavaid maapealseid teenuseid, maapealsete teenuste hinna kujunemist ja teenuste osutamiseks tehtud kulude kajastamist teenuste hinnas.

Tänavu lisandumas veel kaks süüdistust

Peale Tallinna Lennujaama on konkurentsiamet algatanud veel kolm kriminaalasja — Eesti Raudtee, V&K Holdingu ja Magnum Medicali suhtes — millest kahe suhtes on ameti peadirektori asetäitja Aini Proos sõnul veel tänavu süüdistust oodata.

Kriminaalmenetluse tõi kõigile kolmele kahtlus, et ettevõte kuritarvitab turgu valitsevat seisundit.

Konkurentsiseadust rikkunud ettevõttele võib kohtus süüdimõistmisel määrata kuni 250 miljoni kroonise trahvi või ettevõte sundlikvideerida, ettevõtte juhte võib karistada kuni kolmeaastase vangistusega.

Magnumit kahtlustab amet apteekide ebavõrdses kohtlemises Konkurentsiamet on algatanud kriminaalasja ravimimüüja Magnum Medicali suhtes, kahtlustades teda turgu valitseva ettevõttena apteekide ebavõrdses kohtlemises.

“Erinevaid tingimusi, sh soodustusi, saab turgu valitsev ettevõte klientide suhtes rakendada ainult siis, kui selleks on majanduslik põhjendus,” on konkurentsiameti peadirektori asetäitja Aini Proos selgitanud Postimehele.

Magnum Medicali juhatuse esimehe Margus Linnamäe sõnul on ettevõte kindlal veendumusel, et konkurentsiseaduse rikkumisega kõnealusel juhul tegemist ei ole. Linnamäe sõnul lähtub firma ravimeid müües puhtmajanduslikust loogikast, mille kohaselt suur- ja püsiklientidele on võimalik suurema müügimahu ja stabiilse kliendisuhte alusel pakkuda kaupa odavama hinnaga.

Eesti Raudtee kriminaalasi algas Edelaraudtee kaebusest

Konkurentsiametis algatatud kriminaalasi Eesti Raudtee suhtes sai alguse Elektriraudtee kaebusest, kes leidis, et Eesti Raudtee nõuab neilt reisirongide perroonide valgustamise eest mõnisada tuhat krooni topelttasu.

Konkurent kaebas V&K Holdingu äritavade vastu

Mullu aprillis algatas konkurentsiamet kriminaalasja V&K Holdingu suhtes, kelle äritavade vastu protestis OÜ VideoClub.

Viimase väitel surub mitme Hollywoodi filmistuudio ainuesindaja V&K Holding hinda peale ja keeldub filmide edasimüügist. Kuna vaadatavamad filmid määravad turu jaotuse videolaenutajate vahel, jaotati seesuguse piiranguga VideoClubi väitel oma suva järgi turgu ümber.