Alkoholitootjad on juba pikemat aega kurtnud turuliidri Liviko tegevuse üle, kes müüb Säästumarketi ketis oma odavat Laua Viina väga madala hinnaga. Kinnitamata andmetel on vahe kuni kolm krooni pooleliitriselt pudelilt ja sellise hinnaga ei suuda väiksemad tootjad konkureerida.

Konkurentsiseaduse kohaselt peab ettevõtja, kelle käes on rohkem kui 40 protsenti kaubaturust, arvestama oma tegevuses teatud tingimustega. Muu hulgas peab turgu valitsev ettevõtja müüma kaupa kõigile oma klientidele ühesugustel tingimustel.

Remedia juhatuse esimehe Indrek Kirsi sõnul müüb Liviko Säästumarketi ketti oma viina peaaegu materjali hinnaga ja see mõjutab oluliselt olukorda kogu Eesti viinaturul. “See on turu solkimine,” leidis ta. Kirsi sõnul ei ole normaalne, kuid pooleliitrise viinapudeli väljamüügihind on 32–33 krooni, sest ainuüksi aktsiisi tuleb selle pealt tasuda 29 krooni.

Onistari nõuniku Tiit Maidre hinnangul pole see hind, millega Liviko oma viina Säästumarketisse müüb, millegagi põhjendatud ega loogiline. Onistar loobus tema sõnul seetõttu siseturul konkureerimast ja keskendus ekspordile. Kuna Liviko väljamüügist moodustab Laua Viin 75 protsenti ja suur osa sellest müüakse säästuketis, annab see olulise panuse ettevõtte käibesse, selgitas ta. Maidre sõnul peaks Livikol turgu valitseva ettevõtjana olema väljamüügihinnad kõigisse kaubakettidesse ühesugused.

Ofelia nõukogu esimees Seppo Ovasko ütles, et küsimus on arutusel olnud Eesti Viina Liidu koosolekul ja see kõiki tootjaid ühendav organisatsioon peaks ka olukorra lahendama. Soome konkurentsiamet jälgib tema sõnul pidevalt, et seal turgu valitsev Primalco kõigist seadustest täpselt kinni peaks. Ovasko sõnul on Liviko üle 50 protsendi küündiv turuosa ebanormaalselt suur ja see on saavutatud suures osas madalate hindadega.

ETK juht Rein Sepp ütles, et ka Konsumi kauplused sooviks Livikolt odavat viina osta. “Mille poolest meie kliendid halvemad on?” küsis ta. Tema hinnangul on Säästumarket poekett nagu iga teine. Madalamad hinnad peaksid seal tulema kaupmehe oskuste arvel kulusid kokku hoida, mitte aga tänu madalamatele sisseostuhindadele, selgitas ta.

Liviko juhatuse esimees Udo Themas ütles, et on turgu valitsevast seisundist ja sellega kaasnevast vastutusest teadlik. “Röövellikke hindu me ei kasuta,” kinnitas ta. Ettevõtte turundusjuhi Janek Kalvi sõnul on väljamüügihinnad konfidentsiaalsed, kuid allahindlusmäärad ja maksetingimused klientidele erinevad. Säästumarket on tema sõnul valinud Liviko Laua Viina oma müügiartikliks seetõttu, et see on turvatud hologrammiga ja hea kvaliteediga. Kalvi kinnitusel jälgib ettevõte hoolega, et ühegi seadusega vastuollu ei läheks.

Konkurentsiameti peadirektori asetäitja Aini Proos ütles, et kui Liviko väljamüügihinnad on tõepoolest erinevad, siis on tegu seaduserikkumisega. Tema sõnul on aga vaidluse koht, kas Säästumarket on samasugune lepingupartner kui teised kaubaketid, sest selle müügipoliitika on hoopis teistsugune. “Äkki on eesmärk hoopis selles, et müüa kusagil ametlikult toodetud viina odavamalt, selleks et välja tõrjuda salaviina?” küsis ta veel.

Proosi sõnul pole seni keegi Liviko suhtes kaebust esitanud. “Siin võib olla tegu rikkumisega ja võib ka mitte olla,” sõnas ta. Proos pidas võimalikuks, et konkurentsiamet hakkab asja uurima iseseisvalt, kuid ütles, et see võtab palju aega.

Uue karistusseadustiku kohaselt toimub konkurentsiseaduse rikkumiste uurimine kriminaalmenetluse korras. Kohtus süüdi jäämise korral võib süüdlast oodata kuni 250 miljoni krooni suurune rahatrahv. Hetkel on sarnastel põhjustel kohtusse jõudnud üks Tallinna Sadamaga seotud asi, kus AS Termoil süüdistab sadamat selles, et see pole oma kliente võrdselt kohelnud tariifide kehtestamisel.

Proosi sõnul on ka Tallinna Sadama näol tegu turgu valitseva ettevõtjaga, ehkki ettevõte ise seda ei tunnista. Selle ettevõtte kohta on konkurentsiametile veel kaks kaebust laekunud, mis mõlemad on parasjagu töös.