Korraga kolmes Balti riigis peetud videopressikonverentsil vastas Ekspress Grupi suuromanik Hans H. Luik küsimusele, kas ligi 1,7 mld kroonise turuväärtusega ettevõttele, nagu Ekspress Grupp seda on, ei ole pea poole oma väärtusest internetiportaali omandamine hullupööra kallis: “Ma saan aru küll küsimusest, et Ekspress Grupp on alahinnatud.” Luik lisas irooniliselt, et see oli nali. Ent selgitas, et selle tehingu puhul ei saa rääkida ainult hetkelisest rahast, vaid sellega suureneb kogu grupi käibe- ja kasumirentaablus, samuti omakapitali tootlus.

Osa raha aktsiate müügist

Ekspress Gupi juhataja Priit Leito teatel rahastati tehing nii aktsiaemissioonist saadud raha kui ka laenuga. Tehinguks võetud 671 miljoni kroonine laen moodustab tehingu kogumahust umbes 80%. Börsi reeglitest tulenevalt ei saanud Leito täpset intressimäära ja lähemaid tingimusi avaldada, öeldes vaid: “Intressimäär on meilegi üllatuslikult madal.”

Delfi ostuga loodab Luik kasu lõigata just internetituru kiirest arengust Baltimaades ja Ukrainas. Tema sõnul selle aasta märtsis Ukraina internetiturule sisenemine ongi järgmine nn Delfi projekt. “See on üks lubadus investoritele, millest rääkisime IPO-l,” kommenteeris Luik.

Jehe: parim kompliment

Delfi Grupi juhatuse esimees Ville Jehe avaldas samuti suurt heameelt tehingu üle. “Tänast tehingut võib pidada kõige paremaks komplimendiks, mis Delfile üldse kunagi tehtud on,” sõnas ta.

Leito sõnul on Delfil väga suur potentsiaal. Nimelt oodatakse selle aasta käibeks 117 miljonit ja ärikasumiks 42 miljonit krooni. Delfi puhul oodatakse tänavu 30protsendist käibe kasvu ja järgnevatel aastatel 35-40protsendist kasumimarginaali kasvu.

Eile teatas Ekspress Grupp börsile, et teise kvartali konsolideeritud netokäive oli 277 miljonit ja puhaskasum 32,7 miljonit krooni. Enne kui tuli Delfi ostmise uudis, sulgus Ekspressi aktsia hind Tallinna börsil päeva algusega võrreldes 2,7% kõrgemal.

Turul vaid kaks suurt

Konkurentsiameti peadirektori asetäitja Aini Proos ütles, et meediaturu kontsentreerumine kahe suurtegija — Eesti Meedia ja Ekspress Grupi kätte võib muutuda ohtlikuks.

“Eesti meediaturg läheb veel kontsentreeritumaks, kui ta praegu on, nad saavad juba praegu turgu dikteerida — määrata reklaamihindu ja ajakirjanike palku,” lisas Proos ning märkis, et lehe hinda saavad õnneks veel lugejad dikteerida.

Ohtlik on sealjuures veel see, et nendel kahel suurel meediaettevõttel on ka ühised firmad. Proos rääkis, et konkurentsiamet on juba teravama pilgu alla võtnud Ekspress Grupi Maalehe ostu. Tema sõnul kirjutati 25. juulil alla täiendav menetlus kuni neljaks kuuks. “Ekspress Grupi Delfi ost tuleb nüüd siis veel täiendava ostuna vaadata,” lisas ta.

Martinson kahetseb Delfi müüki

Martinson Trigon Venture Partnersi juhtivpartner Allan Martinson ütles, et Delfi müük 2004. aastal 81 miljoni krooni eest oli MicroLinki suurim viga, kuigi toona tundus see röögatult hea hinnana.

Martinson leiab, et Luige Delfi ostuga on kogu Balti meediamaastikul oodata teravaid lahinguid. “Loomulikult toob see ost kaasa teravad lahingud eelkõige Schibstediga kogu Balti meediaturul. Delfi oli seni neutraalne ja sai kasutada mõlema lehegrupi materjale. Nüüd on selge, et Delfi on EG (Ekspress Grupi — toim.) oma ja Postimees & Co asuvad panustama oma ressurssidesse, mida nad juba ka teevad,” ütles Martinson.

Martinsoni sõnul ostis Hans H. Luik Delfi näol omale vaid tööriista. “Kas selle labidaga hakatakse kaevama kulda või jääb ta nurka tolmama, sõltub Hansust. Seni polnud Ekspress Grupp internetile selgelt “pihta saanud”. Nüüd sai võetud suur risk ja rebitud konkurentidest ette,” märkis ta.

Tehing on Martinsoni sõnul Balti meedia ajaloo suurim ja ühtlasi ka suurim tehing Luige elus. “Ootan põnevusega, mis saama hakkab,” ütles Martinson. MicroLink asutas Delfi 1999. aasta novembris.

Konkurendid: üle mõistuse kõrge hind

Äripäeva peatoimetaja Igor Rõtovi sõnul maksis Ekspress Grupi suuromanik Hans H. Luik Delfi eest liiga kõrget hinda.

“Samas oli see väga julge samm Luigelt Delfi ära osta,” kommenteeris Rõtov ning lisas tuntud ütluse: “Kes ei riski, see šampust ei joo.”

Rõtov vihjas sellele, et Eesti meediamaastikul on hakanud toimuma kontsentreerumine.

ASi Postimees juhatuse esimees Erik Roose oli juba mõnda aega kuulnud sahinaid Ekspressi soovi kohta osta internetiportaal. Küll aga üllatas Rooset tehingu maksumus. “Hind oli ikka üle mõistuse soolane. Raske on öelda, mis oleks õiglane hind, aga 20kordne kasum on ikka tase, kust on juba raske raha tagasi teenida. Kui rääkida reklaamimüügikäibe kasvatamise soovist ja vaadata seda summat, mis on ligilähedane Eesti aastase reklaamituru käibega, siis kuidas hakkab Eesti reklaamiturg kahe- või kolmekordistuma?” kahtles ta.

Kommentaar
Kristjan Lepik
tarkinvestor.ee omanik

Delfi ostu täpse odavuse või kalliduse hindamiseks peaks Delfit põhjalikumalt analüüsima, kuid esimesel pilgul tundub Ekspress Grupi jaoks mõistlik tehing.

P/E suhtarvu järgi maksti Delfi eest küll kõrgemat hinda kui Ekspressi enda IPO-hind, kuid Delfi näitab ka oluliselt kiiremat kasvu kui ülejäänud Ekspress Grupp.

Kui Maalehe ostuga võrrelda, siis Maaleht saadi suhteliselt odavamalt kätte, kuid Delfi puhul on Ekspress Grupi jaoks maagiline sõna “sünergia”.

Delfi portaale on teoorias võimalik väga hästi siduda Ekspress Grupi veebilahendustega ja moodustada sellest Baltimaade tugevaim löögirusikas, kuid praktikas pole see sugugi lihtne ülesanne.

TAUST

* Delfi saiti klikitakse iga nädal ca miljon korda. Rohkem klikitakse vaid Neti.ee-d.
* Delfi portaal müüb internetireklaami üksinda rohkem kui suuremad ajalehed kokku.