Mahelogo silmates leiab tarbija kergesti üles info tooraine päritolu kohta, kirjutas põllumajandusministeeriumi mahepõllumajanduse büroo peaspetsialist Eve Ader ministeeriumi blogis.

* Kui tegu on kodumaise või ainult kodumaisest toorainest tootega, on päritolutähiseks „Eesti põllumajandus“ või „ELi põllumajandus“.

* Kui toode sisaldab nii Eestist kui teistest Euroopa Liidu riikidest pärit toorainet, siis on päritolutähiseks „ELi põllumajandus“.

* Kui on kasutatud Eestist ja EL välistest ehk kolmandatest riikidest pärit toorainet, siis märgitakse pakendile „ELi sisene/väline põllumajandus“.

* Kui kasutatakse ainult kolmandatest riikidest pärit toorainet, siis on päritolutähiseks „ELi väline põllumajandus“.

Lisaks päritolule leiab tarbija mahelogo juurest ka viite toote valmimise viimast etappi kontrollinud järelevalveasutusele. Eestis tähendab see Põllumajandusametit, mida tähistab kood EE-ÖKO-01 või Veterinaar- ja Toiduametit, mida tähistab kood EE-ÖKO-02.

Ühtne logo suurendab selgust

Kui Eesti tarbija võis varasemalt tunda mahetoote ära Eesti riikliku ökomärgi järgi – õigupoolest juba kaks aastat kehtinud ELi mahelogo polnud varem kohustuslik –, siis ühtse ELi mahelogo kasutamine võimaldab Eesti mahetoodetel hõlpsamini jõuda toidulaudadele ka teistes riikides.

Nii on ka näiteks Taani, Itaalia või Saksamaa tarbija kindel, et tegemist on täpselt samadele nõuetele vastava ökotootega. Tuttavat Eesti ökomärki võib pakenditel kõrvuti EL mahelogoga kohata ka edaspidi.

Mahetoodet tavatootest eristavad pooled tarbijad

2011. aastal tellis põllumajandusministeerium SA Maaülikooli Mahekeskuselt tarbijauuringu, mille käigus küsitleti 180 poekülastajat Tallinnas ja Tartus.

Uuringust selgus, et peamiselt eristatakse mahetooteid tavatoodetest tootja poolt pakenditel kasutatavate viidete järgi – märgistuse järgi eristab mahetooteid 54% vastajaist.

Kolmandik vastajaist otsivad mahetoote väljaselgitamiseks ökomärki, 15% usaldab aga pakendil leitavat sõnalist viidet mahetootele.

Lisaks selgus uuringust, et mahetoodete tarbijaskond Eestis 2012. aastal tõenäoliselt kasvab. Kui 2011. aastal ostis mahetooteid enese hinnangul 60% tarbijaist, siis käesoleval aastal kavatseb ökotooteid osta juba ligi kolmveerand vastajaist.

Seega mahe- ehk ökotoodete (toidust rääkides võib neid sõnu kasutada sünonüümidena) turg on lai ning parema arusaadavuse huvides on väga olulisel kohal pakendi märgistus.