"Suuresti isiklikuks naljaviluks alustatud katse sai läbi viidud täie tõsidusega. Like & Share fenomeni mõistmiseks peetud katsepäevik on täis tähelepanekuid, märkusi ja hämmastavaid avastusi.
Paraku kaldub kaalukauss pigem negatiivsete ülestähenduste poole," kirjeldab Reelika Roosimägi, kelle "sportlikust huvist" alguse saanud eksperiment andis ühtlasi intrigeeriva sissevaate Facebooki tarbijamängude maailma.

"Muidugi oli ka erandeid – soliidseid läbi mõeldud terviklike kampaaniaid, mis eeldasid natuke enamat kui kahe nupu vajutust, ja pakkusid ka enamat - lisaks auhinnale uusi teadmisi või enese proovile panekut. Paraku oli neid vähe," kommenteeris ta Delfile.

"Like & Share" eksperimendi 6 õppetundi

1 Valmistu sõprade kadumiseks!

Reelika Roosimägi: "Mis sai sel arutut laikimist ja šeerimist täis nädalal? Kokkuvõte:
 7 päeva, 140 osalemist erinevates loosimistes ja kampaaniates, miinus 3 "sõpra" sõbralistis, teadaolevaid blokeerimisi 10, aga reaalsuses ilmselt tuleks korrutada see omakorda kümnega. Tänase seisuga 2 võitu (gurmeeõhtusöök köögimööbli valmistajalt ning veel teadmata auhind õlletootjalt)."

2 "Ununenud" auhinnajagamised

"140 kampaaniast on võitja tänaseks selgunud 20-l. Üheksa kampaania loosimise tähtaeg on möödunud, ent võitja selgitamine on "ära unustatud", kaks kampaaniat on müstilisel kombel kuskile kadunud, mitmel pole märgitud kampaania lõpu kuupäeva - püsib lootus saada võiduteateid ka aastal 2020, kui just needki kampaaniad seletamatul kombel mingil hetkel tühjusesse ei kao..."

3 Õigekiri pole oluline!

"Tasuta juuksed, toimub loosi, tükkid... Kõigi näidete ülesloetlemisel saaks infarkti mitte ainult enamik eesti keele õpetajaid, vaid vähemalt iga viies eesti keelt emakeelena kõnelev isik. Lisaks õigekirja ebaolulisuse tunnistamisele suutsin jõuda jälile ka loomakaitsjaid rabava hirmuäratava saladuse jälile. Euroopa naaritsa hävimise taga ei pruugigi olla mingi pealetung! Vähemalt 50 inimest peab kodus ripsmepikendustega naaritsaid. Just nimelt nii palju osalejaid oli loosis, milles oli võimalik võita tasuta hooldus oma "naaritsa ripsmepikendustele".

Looduskaitsjad ärgake, ma oman infot vähemalt 50 isendi asukoha kohta!"

4 Ausad loosimised pole olulised!

"Leidub vahvaid vahendussaite, mis koondavad erinevad kampaaniad, pakuvad auhinna väljapanijale "täislahendust": promovad kampaaniat oma lehel, viivad läbi loosimise jne. Ühe säärase "vahendaja-teenusepakkuja" poolt läbi viidud nähtavate loosimiste (ca 25) KÕIK võitjad on varastes 20ndates Tallinnas elavad vene noored (osalejaid igast Eesti nurgast ja vanuseklassist).

"Ei saa välistada neid soosinud fortuunat, ent võin panna panuseid ka selle peale, et neid 25 seob peale tohutu "õnne" ka sama kool, klass või töökoht ning imekombel on nad kõik Facebookis ka sõbrad.

Teise hämmastava kokkusattumisena kehtib siin maailmas oma tõenäosusteooria: kui võidad tasuta ripsmepikenduste paigalduse, siis oled suure tõenäosusega ka võidu loosija "Tehtud tööd" albumis ära täägitud... korduvalt."

5 Kõik läheb kaubaks!

"Muu kraami kõrval on võimalus võita näiteks: 6 pudelit vett, paar pakki nätsu, paar kilo jahu, 10 juustuburgerit, 5 lõhemakit...

Milleks kulutada pitsitavat eelarvet auhinnale, kui paar pudelit vett toob sulle 800 osalejat, 10 hamburgeriga püüad 1700 inimese tähelepanu ning voodipesu auhinnana haarab osalema 2100 inimest?

Hea turundaja, ole kaval: nutitelefoni ja tahvelarvuti loosimine toob sulle vaid 700 inimest, samas kui neoonvärvi särginiraka järele ihaleb 2400 inimest."

6 Ära eelda süvenemist

"Üks loll ees ja kümme sabas. Ja see on vähe öeldud. Näide: osalemiseks tuleb vastata küsimusele. Üks ajugeenius vastab valesti ja kõik ülejäänud kopeerivad süvenemata sama vastust, mõnikord 10 korda, mõnikord 100, mõnikord 700...

Nullilähedane süvenemistase annab aga võimaluse seda omakorda ära kasutada: tee kampaania, las ringleb isuga - kellelegi ikka silma jääb. Siis kustuta see lihtsalt ära... Keegi ei pane tähele, keegi ei tõsta su lehel kisa. Keegi ei süvene."