“Öko on uue aja Mercedes, ostetakse staatust,” tunnistab ökopoe Mahekaup omanik Merike Mätas. “Kuna siin majandustõusu ajal iga taksojuht müüs oma päranduse maha ja ostis selle eest Mercedese, siis auto pole enam näitaja, vaid on vaja midagi muud.”

Mätas on nõus, et palga- ja majanduskasv on andnud inimestele võimaluse vähem muretseda igapäevase toimetulekupärast ning hakata selle asemel mõtlema rohkem muudele asjadele. “Aga poosetamine läheb maitse-eelistuseks üle,” on ta veendunud. “Praegu on paljud noored oma väärtused ümber hinnanud ja kommikarbi asemel ostavad nad näiteks maapiima.”

“Miks mitte! Kindlasti on see variant ja tasub näidata oma teadlikkust,” vastab küsimusele, kas Fair Trade’i ja ökoloogiliste toodete ostmine on viis näidata edukust, Fair Trade’i esindaja Eestis Riina Kuusik. Kuusiku hinnangul näitab õiglase kaubanduse toodete tarbimine, et inimene hoolib ka teda ümbritsevast maailmast ja tootjast ning rõhutab, et Fair Trade pole ökotoode, vaid märk sellest, et tootjad on oma kauba eest saanud õiglast hinda.

“Muidugi on nii, et kuna tooted on kallimad, eeldab see kõrgema sissetulekuga ostjat,” lausub Kuusik ja tunnistab, et õiglase kaubanduse toodetega tulid kõige kiiremini kaasa Stockmann ja Tallinna Kaubamaja, kus teevad oma ostud eelkõige jõukamad inimesed.