Neil põhjustel soovitab liit erinevate pankade klientidel tähelepanelikult jälgida, mis seisukorras rahatähed masinasse sisestatakse.

Pangaliidu tegevdirektor Katrin Talihärmi sõnul peaks iga klient enne sularaha sissemakseautomaati sisestamist kontrollima ja korrastama rahatähti ning kõrvaldama nende hulgast kõrvalised esemed.

"Eraisikust kliendid ja kaupmehed peaksid väga tähelepanelikult jälgima, mis seisukorras rahatähti nad masinasse sisestavad. Need peavad olema sirged ning neil ei tohi olla näiteks "hiirekõrvu" ehk nad ei tohi olla ei osaliselt ega poolikult kokku murtud. Masin lihtsalt ei leia sellisel juhul kõiki turvaelemente üles ning eemaldab rahatähe ringlusest ja saadab rahatähe täiendavasse kontrolli,“ märkis Talihärm.

„Nii talitades tagaksid pankade kliendid ise automaatide parema töökindluse ja parema teeninduse kvaliteedi.“

Talihärmi sõnul tehakse ühes kuus sularaha sissemakse tehinguid ligi 350 000 korral.

„Kortsus, murtud või kokkukleepunud rahatähtede eemaldamisi on neist tehinguist küll ainult mõned üksikud, kuid kliendi jaoks võib see tähendada kuni kuuajalist ootamist, kuni antud rahatäht Eesti Kohtuekspertiisi Instituudis kontrolli läbib,“ selgitas ta.

„Seetõttu soovingi panna kõigi pankade klientide südamele, et nad jälgiksid enne pangaautomaati sisestamist rahatähtede seisukorda. Rahatähed peaks olema võimalikult sirged ja ei tohiks sisaldada võõrkehi nagu näiteks klambrid, nõelad, kruvid jms,“ soovitab Talihärm.

Sissemakseautomaatide töökorralduse muudatuse vajadus tuleneb Euroopa Keskpanga nõukogu otsusest, mis sätestab nõuded europangatähtede ehtsuse ja ringluskõlblikkuse kontrollile ning pangatähtede taasringlusele. Otsuse kohaselt lasevad krediidiasutused ja sularahakäitlejad sularahaautomaatide kaudu uuesti ringlusse üksnes selliseid europangatähti, mis on edukalt läbinud masinkontrolli. EKP nõukogu otsust kohaldatakse Eestis alates 1. jaanuarist 2012.

Võltsingukahtlusega pangatähtede ehtsuse selgitab välja Eesti Kohtuekspertiisi Instituut ning menetluse tulemustest informeerib raha sissemaksnud klienti juba Eesti Politsei- ja Piirivalveamet.

„Juhul kui sularahaautomaat peaks tuvastama kliendil vigase või võltsimistunnustega rahatähe, siis on hea teada, et automaat võtab raha igal juhul vastu ja väljastab kliendile kviitungi, juhul kui pangatähtede ehtsuse tõestamine vajab järelkontrolli. Ka võib abi saamiseks alati kontakteeruda pangaga,“ lisas Talihärm

Eestis on kasutusel 103 sularaha sissemakseautomaati, millest 60 kuuluvad Swedbankile ja 43 SEB Pangale.