Mitmes poeketis võib Nopri talu tooteid täna müügil näha?

Meie tooted saadaval ETK, Selveri, Prisma, Comarketi ja Rimi kettides. Nendest suurimates. Hea müügiga on Stockmanni kaubamaja.

Väiketootja kohta on see väga edukas. Kuidas suudate olla ketile kindel partner, et kõik kaubad vajalikus koguses ja õigel ajal kauplusesse jõuaksid? Või koheldakse väikekauplejat kaupluste poolt veidi leebemalt?

Piimatöötlemist on meil 12 aastat, poodide kaudu hakkasime müüma 2002. aastast. Poodide silmis pole talumeiereil mingit eristaatust, pigem vastupidi - täiendav risk lühikese realiseerimisaja tõttu. Samal põhjusel on aga meil logistikakulu suurem - varustame kõiki poode kolm korda nädalas.

Kodulehe järgi on teil 22 toodet, millised kõige minevamad on?

Kõige müüdavamad tooted on kohupiimakreem rosinatega, astelpajuga, samuti küüslauguvõie. Talukohupiim koorega on alles uus toode, kuid leidnud väga hea vastuvõtu. Ehtsad talujogurtid on väga oodatud lastega perede hulgas.

Kas teie talutoodete vastu on huvi tuntud ka teistes riikides? Näiteks Lätis? Juhul kui tuntaks, siis kas oleksite huvitatud sinna müümisest?

Pole end kuskil otseselt reklaamimas käinud, kuid huvi on näidanud lätlased, soomlased ja venelased. Kõigi nende puhul on aga erinevad müügiraskused, mille lahendamisele pole veel plaaninud asuda, kuna peame end siseturule orienteerituks. Eestimaise teadliku tarbija silmis sisalduvad meie toodetes väärtused, mille eest välisriigis ei maksta. Näiteks sotsiaalse ettevõtluse element.

Mida arvate piimatoodete hinna tõusust? Kas tõstsite teiste töötlejate taustal - räägitud on Tere ja Valio toodete hinnatõusust - ka oma toodete hindu?

Vaatame tõele otsa - tõusnud pole piimatoodete, vaid joogipiima hind, mis oli senini kaupmeestevahelise sõja objektiks. Veelkord - piimatoodete hinnad pole veel tõusnud. Töötleja soovist kulub 1-2 kuud, et see poes kajastuks. Meil pole poodnikele isegi taotlust esitatud. Praegu esitatav taotlus annaks aga hinnatõusu koos eurole üleminekuga. See on aga tunnistatud surmapatuks. Ootame hinnatõusu võimalust väga!

Esimest korda oma ajaloos olime esimese poolaastaga kahjumis. Alates 1. juulist suutsime tõsta hindu keskmiselt kuus protsenti. Minimaalne hinnatõusu vajadus oleks veel vähemalt 11 protsenti, et jõuda 5protsendilise marginaalini. Teine variant oleks loobuda kampaaniamüükides osalemisest. Kahjuks pole see võimalik - ka talupoeg peab astuma lahingusse samade relvadega, millega sõdivad klientide pärast konkurendid. Nii palju seda teadlikku tarbijat pole, et talutooted võiksid olla keldripoes kilenutsaku sisse mähituna ja kahekordse hinnaga...

Hmm, milline on tüüpiline tarbija, keda näete oma talu tooteid korvi panemas?

Teadlik ja nõudlik tarbija, kes soovib täpselt teada, mis toidu ta oma lauale paneb ning oskab hinnata kõiki elemente, mida sisaldab talutoote veidi kõrgem hind.

Ka näiteks Valio on rääkinud raskustest sel aastal, on loomulik, et see paneb hindadele survet avaldama. Seega piimatoodete hindadel ei ole lagi käes ja nad tõusevad veelgi, kui annab?

Piimatoodete hinnad tõusevad Eestis päris kindlasti. Küsimus on vaid ajahetkes ning tõusu kiiruses. Pakun aasta jooksul 20 protsenti.

Kui palju töötlejana oma toodete hinnast umbkaudu kätte saate?

Poehinnast 20 protsenti on käibemaks, 20 protsenti kaupmehe juurdehindlus, 10 protsenti logistikakulu, ülejäänud 50 protsenti läheb jagamisele piimatootja ja töötleja vahel. Joogipiima puhul jääb töötlejale 5 protsenti, kõrgema lisandväärtusega toote puhul kuni 35 protsenti. See hinnaosa käib käest läbi, kuid praegusel ajal kahjuks kätte ei jää midagi. Kogu oma tegevuse ajal esimest korda oleme sunnitud töötama kahjumiga.

Mida arvate kaupluste juurdehindlustest. Siin on arutletud, kas need on liiga suured või mitte? Kui kett saab piima hinnast näiteks 20 protsenti, kas seda on palju või vähe?

20 protsenti pole palju, kui sisaldab poodniku vastutust. Nii töötleja kui tarbija sooviks, et kaupmees suudaks investeerida ka näiteks korralikku riistvarasse.

Olete Nopri Talumeierei peremees koos naise Vilve ja viie lapsega. Palju on teil teisi töökäsi abiks?

Nopri talu ja Nopri Talumeierei OÜ annab kokku tööd 20 inimesele. Lapsed on vanuses 15 kuni 25. Kõigi roll on olnud suur – peale kooli, puhkepäeviti ning vaheaegadel on kõigil jõukohane roll. Praeguseks on vanim laps Tallinnas, kolm järgmist Tartus koolis ning noorim Misso kooli üheksandas klassis.

Milline ettevõtte majandaja te olete – hüppate hulljulgelt tundmatus kohas vette või kaalute kõik hoolega läbi ning lähete kindla peale välja?

Paljude silmis olen novaator ja riskija. Ise ei meenuta, mil tegin mõne otsuse emotsiooni ajel. Pigem kõhutunde toel….Riskija saad olla, kui võimalik häving ei tapa. Kahjuks pole maakate poolt maal riskimine võimalik, risk on kaotada olemasolev….Nii või teisiti oleme olulise riskiga iga päev silmitsi – ilma ei kujunda ju me ise.

Eelmise aasta märtsis andsite käiku uue meierei. Millised on Nopri Talumeierei viimased uuendused ja milliseid plaanite?

Poolteist aastat tööd uues meiereis masu tingimustes ja poekettide raamides on jätnud ellu. Meie toodangu põhieesmärgiks on ehtsate, värskete, vähetöödeldud ja võimalikult traditsiooniliste piimatoodetega olla teadlikule tarbijale kättesaadavad. Praegune arusaam ja kogemus on see, et uuendusi tuleb sisse viia ka turundamisel.

Seni pidasime tähtsaimaks kanaliks ketipoode, kus käib teadlikum tarbija. Praeguseks soovime mõnedega neist suhted lõpetada. Kahjuks ei suuda isegi eestimaised poed oma hea ja kohaliku kauba müügilubadust täita, rääkimata siis odavmüügipoodidest. Nii olemegi asunud talutoodete müügikanaleid looma. Esimene nendest on Lõunakeskuse Taluturg, kus tänaseks esindatud üle 40 Lõuna-Eesti talutoote.
Tootearenduses otsime võimalusi kohalike retseptide ja lisandite kasutamiseks.

Mis asi on agroturism, mida pakute?

Agroturismi nime all pakume külastusteenust. Bussitäis huvilisi saab registreeruda väljasõidule, kus anname õlevaate nii piima tootmisest kui töötlemisest, maitseme tooteid, talupoest kohaliku toodangu kaasaostmise . Soovi korral toitlustame. Loodud on tingimused koolituste ja seminaride korraldamiseks, tunnustatud on “Nopri söögitare”. Ülevaate saab nii kohalikku toitu puudutavast kui ka külaelust.

Milline näeb välja Nopri talu 10 aasta pärast?
Nopri peaks olema põnev ja kasumlik eneseteostuskoht järgmisele põlvkonnale, tuntud puhta ja kvaliteetse toidu valmistaja ning omama kindlat tarbijaskonda, kellele on väljaarendatud sobilik toidu kättesaamise kanal. Soovime olla üks paljudest põnevatest ettevõtmistest kohalikus kogukonnas – Tsiistre nukas ning üks paljudest põnevatest talumeiereidest, kellel kõigil oma isikupära.