Esialgse plaani kohaselt pidi juba tänavu maist olema kütuse müüjatel müügil vähemalt 3,1-3,3 protsendise biokütuse sisaldusega kütus. Nüüd jõustub seadusest tulenev nõue tuleva aasta mais, kusjuures tavalisele diislikütusele ei rakendata biolisandi nõuet 2018. aasta novembrist 2019. aasta märtsi lõpuni. Biolisandi nõue lähtub Euroopa Liidus kehtivast taastuvenergia direktiivist, mis on enamikes Euroopa riikides juba kasutusele võetud. Selle kohaselt peab biolisandi sisaldus maanteetranspordis kasutatavates kütustes olema 2020. aastaks vähemalt 10 protsenti.

Täna müügile tulev Pro Diesel sisaldab aga vähemalt 15 protsenti taastuvkomponenti HVO, mis sobib kõikidele diiselmootoritele.

Eestis müüdav diiselkütus tuleb peaasjalikult kahest kohast. Neste toob diiselkütust oma Soomes asuvatest rafineerimistehastest, mida ladustatakse Tallinna lähistel asuvas Muugas. Teine kütuseallikas on Poola kütusefirmale PKN Orlen Leedus Mažeikiais asuv rafineerimistehas.

Vedelkütuse seaduse rakendamine lükati edasi, kuna teised osapooled peale Neste ei olnud selleks valmis. Kardeti, et iseäranis talvise biodiisli osas võib tekkida turutõrge, sest Orlenil ei ole meie külmakraadidega sobivat talvist biodiislit ega ka sinna segatavad biolisandit veel valmis.

“Seadus on värskelt vastu võetud ja meie alles tutvume seaduse detailidega, aga me teeme kõik endast oleneva, et olla järgmise aasta 1. maist olla valmis vajalikku kütust pakkuma,” ütles Orlen Eesti OÜ juht Siret Liivamägi.

„Biolisandi lisamise nõue hakkab kehtima järgmise aasta keskpaigast ning selle ajani on meie hinnangul veel aega, et iga kütusemüüja leiaks endale sobivad tarnijad,“ ütles Alexela kommunikatsioonijuht Norbert Kaareste. „Meie hetkel tarnijate vähesuse üle muret ei tunne.“