Äripäev ei ühine nende kriitikutega, kes EMT probleeme ära kasutades Eesti suurima mobiiloperaatori suunas tuld ja tõrva pritsivad. Eestlaste vastuvõtlikkus uute tehnoloogiliste lahenduste vastu tähendab seda, et IT-süsteemide rikkest häiritud igapäevaelu on muutumas paratamatuseks ja sellega tuleb arvestada nagu omal ajal postihobuse väsimisega.

Tõenäoliselt on tehnoloogia kapriisid tekitanud peavalu paljudele ettevõtjatele. Mobiiloperaator ja pank on lihtsalt asutused, kelle probleemidest kliendid ka koheselt teada saavad. EMT kriitikud ütlevad, et firma pole piisavalt pööranud tähelepanu oma võrgu töökindlusele.

Kindlasti on pahaseid kliente, kes viitavad EMT suurele kasumile ning väidavad, et kui ettevõte natukene rohkem kulutaks IT-investeeringutele, siis taolisi probleeme ei tekiks. Võibolla EMT ei investeeri piisavalt. Ettevõte rahuldub oma turuliidri positsiooniga ja üritab nüüd võimalikult väikeste kuludega klientidelt raha kätte saada. Teisalt on IT-investeeringud nagu Tallinn, mis ei saa lõplikult valmis.

On vähetõenäoline, et neljapäevane sidekatkestus sunnib kliente EMTi mõne teise operaatori vastu vahetama. Operaatori vahetamine on tülikas, tülikam kui kannatada ära sidekatkestus. Tõenäoliselt viis aastat tagasi ei oleks EMT või mõne teise mobiilsideoperaatori ühendusprobleemid nii suurt tähelepanu pälvinud. Tehnoloogia areng on muutnud inimesed mugavaks. Me oleme harjunud helistama ajal, kui me seda soovime. Seminaride või koolituste kohvipausid võiks ümber nimetada helistamispausideks ja kui seminar toimub kohas, kus ei ole mobiililevi, siis tekitab see inimestes meelehärmi.

Täielikku kindlust ei ole võimalik saavutada ühegi süsteemi puhul, vabandas EMT juht Peep Aaviksoo. Seda on ilmekalt näidanud ka käesoleva aasta suvi. Lisaks neljapäevasele EMT viietunni pikkuseks veninud sidekatkestusele oli EMT klientidel võimatu helistada ka 14. juulil; elektrivarustusega on probleeme olnud Ühendriikides, Leedus, Soomes ja möödunud reedel ka Londonis; ussviirus põhjustas tõrkeid Hansapanga internetipanga töös.

Inimesed peavad lihtsalt arvestama sellega, et mõnikord võib mobiiltelefoniga helistamine, internetipangas makse sooritamine või poes maksekaardiga tasumine osutuda võimatuks.

Oli üllatav, kui paljusid ettevõtteid mobiilside katkestus neljapäeval häiris. Töö oli häiritud kaupmeestel, kinnisvarafirmadel, taksofirmadel. Tegelikult on ju mobiiltelefonile alternatiiv olemas ja selleks on lauatelefon. Neljapäevane sidekatkestus aga näitas, et lauatelefon on muutumas Eestis ajalooks.

Täielikult oleks võimalik arvuti- ja mobiilvõrgu tõrkeid vältida ainult juhul, kui neid võrke ei kasutataks. Kuigi tehnoloogia areneb väga kiiresti, peaks ka inimesed rebaste kombel jätma endale “tehnoloogiaurust” väljapääsemiseks mitu alternatiivset käiku.