“Töölepingulise vormi suuremates mahtudes kasutusele võtmises näeme edu eelkõige takso kättesaadavuse parandamisel, sest tunnistame, et nädalalõppudel, öisel ajal ja teistel taksotellimise tippaegadel on mahtude suurendamiseks ruumi,” kommenteeris Tulika Grupi suuromanik Mati Saar.

Mehe sõnul pakub Tulika töölepingulist vormi eelkõige osalise tööajaga töötamisest huvitatutele.

Samas võib otsuse taga näha ka muutunud konkurentsiolukorda. Mõni nädal tagasi teatas laevafirma Tallink, et võtab taksojuhid palgale ega sunni neid FIEks hakkama.

“Me plaanime võtta taksojuhid täiskohaga tööle, mis loob turvatunde kõigile — kliendile, taksojuhile ja taksofirmale,” ütles Tallink Takso juhataja Alger Holzmann septembri alguses, mil selgus Tallinki plaan taksoturule tulla.

Tulika sai maksuametilt noomida

Tulika Takso tegutseb aga 1993. aastast põhimõttel, kus taksoteenuse osutaja on FIEst taksojuht.

“Seda ma möönan väga selgelt, et teatud taksofirmadel on FIEnduse probleem olemas,” ütles maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna juhataja Egon Veermäe. Siiski maksuamet ühestki konkreetsest taksofirmast maksusaladuse tõttu rääkida ei saa.

Küll aga kinnitas ameti etteheidet Tulikale MTÜ Eesti Taksoliit juhatuse liige Lembit Poolak.

“Maksu- ja tolliameti seisukoht oli ühene: Tulika sõlmitud lepingud ei viita sisuliselt võrdsete äripartnerite vahelistele lepingutele, vaid operaatori ja töövõtja lepingutele,” rääkis Poolak. Tema sõnul kehtestab operaatorfirma Tulika hinna ja seetõttu on keeruline väita, et taksojuht on ise ettevõtja.

Probleem jõudis aastapäevad tagasi ka Tallinna linnavalitsusse. Seda lahati Poolaku sõnul, lähtudes Tulika lepingutest, ent olukord puudutab siiski taksondust laiemalt.

Lokkab maksude optimeerimine ja petmine

Poolaku sõnul on levinud kaks peamist töösuhet operaatori ja taksojuhi vahel. Esimese variant on see, et taksojuht on tööle vormistatud miinimumpalgaga või poole kohaga. Teisel juhul on taksojuht FIE, kes peab maksma väga kõrget operaatoritasu.

Poolaku sõnul sunnivad sellised töösuhte vormid taksojuhte kasutama lisaseadmeid, et kliendilt rohkem raha küsida.

“Kõnealune olukord tingib selle, et osa kaadrist peab petmist normaalseks. Ja operaator on sellega rahul,” ütles Poolak.