Suured kasutatud autodega kauplevad autoaiad kinnitavad kui ühest suust, et neile pole Lääne koostööpartnerid läbiligunenud autosid pakkunud, ja et nad selliseid autosid mingil juhul müüki ei võtaks. Samas ei välista nad, et üksiküritajate kaudu võivad uppunud autod ka Eestisse jõuda.

Tartus asuva OÜ Intertrade müügijuhi Heiki Pruusi kinnitusel on kõikide Eesti suuremate kasutatud autode müüjate koostööpartnerid Lõuna-Saksamaal. “Vaevalt, et meie soliidsed Saksa partnerid riskivad oma nimega ja pakuvad läbiligunenud autosid,” räägib ta. “Pealgi oli üleujutus peamiselt Ida-Saksamaal ja Tšehhis.”

“Kas vettinud autod hakkavad Eestisse jõudma, on vahendajate au ja eetika küsimus,” usub Lõuna-Eesti edukaima kasutatud autode müüja, Tartus asuva ASi Tauf-Auto ostujuht Marju Püvi ja kinnitab, et nemad tegelevad ainult korralike, peamiselt Saksa autodega. “Koostööpartnerite kaudu pole meieni jõudnud veel mingeid märke uppunud autode pakkumiste kohta.”

Püvi sõnul pole ligunenud autodega sahmerdamine mingi hea äriidee ka paari auto kaupa toojale, sest uppunud autost enam õiget autot ei saa. “See on pigem peavalu, sest ligunenud autot sättida sellisesse töökorda, et poleks ligunemismärke, on suur töö,” lausub Püvi. “Ei saa ju maha müüa autot, mis jukerdab käivitumisel või millel hais sees.”

Balti suurima autopoe OÜ Balti Realiseerimiskeskus varamüügi osakonna juhataja Priit Maanurm ei välista, et Kesk-Euroopas uppunud autod võivad meie autoturgu mingil määral mõjutama hakata. Maanurme sõnul jäävad ilmselt kümned ja kümned tuhanded uppunud autod Lääne kindlustuskompaniidele, kes peavad neist kuidagi lahti saama.

“Utiliseerimisele viimise eest peab kindlustusfirma maksma,” räägib Maanurm. “Lihtsam on võib olla vettinud autod odavalt näiteks kohalikele tõmmunahalistele hangeldajale maha müüa, kes sõiduki ära kuivatavad ja siiapoole vahendavad.”

Maanurm näeb vettinud autode parseldamisest suuremat ohtu hoopis võimalikus hoogustuvas autode varguste laines. “Varastatud auto legaliseerimiseks läheb vaja antud margi dokumente ja võtmeid,” selgitab Maanurm. “Valikuvõimalus muretseda need uppunud autode hulgast on suur, pealegi saab uppunud auto odavalt kätte.”

Tartu tuntud autoelektriku, FIEna tegutseva Olavi Mändlo sõnul võivad vett saanud auto elektrisüsteemis tekkida vead, mis löövad välja hiljem. “Kui autod üleujutuspiirkonnast siia hakkavad jõudma, siis minu tööpõld laieneb kohe kindlasti,” ütleb Mändlo ja lisab, et kaasaegsete autode elektroonikasüsteemi parandamine võib minna kallimaks, kui kasutatud auto ise maksis.

Mändlo kinnitusel on tal olnud varasemast ajast kokkupuuteid näiteks Hollandi ujutustes kannatada saanud autodega. “Väljast ja seest on auto igati ära puhastatud, kuid kui võtad uksepolstri lahti, näed roostet kohtades, mis muidu kunagi rooste ei lähe,” seletab Mändlo. “Mõnel autol oli lausa joon näha, kui palju vett autos sees oli olnud.”