1. maist hakkas ka Eestis kehtima 10protsendiline maks väljaspool Euroopa Liitu toodetud autodele, mida siinsed automüüjad tõttasid varmalt ära kasutama ning hindu tõstma.

Kuigi nimetatud maks kehtib auto esmakordsel Euroopa Liitu toomisel ning tasutakse tehasehinnalt, tõstavad mõned müüjad hinda ikkagi kuni 10 protsenti. Ses osas torkavad silma just Nissani-müüjad.

“Teadupärast laienes alates 1. maist Jaapanis valminud toodetele Euroopa Liidu seadusandlusest tulenev 10protsendiline aktsiis. Tõenäoliselt olen tõele päris lähedal, öeldes, et üsna sarnane on ka tarbijani jõudva hinnatõusu suurusjärk,” ütles Nissan Balti ASi turundusjuht Ringo Rahumeel.

Möödunud nädalal kirjutas Äripäev, et kasutatud autode Euroopast toomine läheb odavamaks, kuid Eestis kasutatud autosid müüvad firmad hindu ilmselt ei langeta. Kui nüüd siia lisada uudis, et uute autode müüjad tõstavad hindu, annab see veel ühe argumendi, miks eelistada kasutatud autot uuele ning miks minna seda ise Euroopast tooma.

Seda enam, et finantsinspektsiooni andmetel võib vabalt mõnda Euroopa liisingufirmasse sisse astuda ning finantseerimist paluda.

Lisaks otsesele aktsiisist tingitud kallinemisele on oodata, et pikemas perspektiivis tõusevad ka Euroopa Liidus toodetud autode hinnad.

“Hetkeliselt võib hindade tõus autode kogumüüki vähendada, kuid usun, et lähiajal ühtlustuvad hinnad ka teiste ELi maadega, seega erinevused Euroopa ja Jaapani automarkide vahel jäävad enam-vähem samaks, nagu see oli ka enne ELiga liitumist,” ütles Subaru autosid müüva Mariine Auto müügijuht Allan Kakri.

“Hinnatõus ei puuduta mitte ainult väljaspool Euroopa Liitu toodetud automarke, vaid ka Euroopa Liidu toodangut,” ütles ka Kia Auto ASi müügidirektor Sven Litvinov. “Uus seadus taunib nimelt hinnaerinevusi ELi liikmete vahel. Mõningad meil müüdavad Euroopa mudelid on näiteks Saksas müüdavatest mudelitest üle 20% odavamad.”

“Arvestades Eesti turu senist väga madalat ja paratamatult tõusvat keskmist hinnataset, ei mõjuta see (praegune hinnatõus — toim.) meie hinnangul läbimüüki,” vihjas ka Japauto müügidirektor Erkki Ots peatsele üleeuroopalisele hindade ühtlustamisele.

“Eesti autoturul on oodata hinnatõusu teatud Euroopa autodel ja mudelitel, kus on tegemist “hinnakoridori” ühtlustamisega Euroopa Liidus. Samuti võivad kallineda Jaapani ja Korea autod,” ütles Viking Motorsi nõukogu esimees Peter Kalli.

Euroopa Liit esmatarbekaupade hinnatõusu endaga kaasa ei toonud
Toidu- ja esmatarbekaupade hinnavõrdlus Tallinna marketites näitas, et enamiku oluliste kaubagruppide hinnad Eesti liitumisel ELiga ei tõusnud.

Äripäev võrdles 18 toote hindasid Tallinnas Merimetsa Selveris ja Kristiine keskuse Prismas 20. aprillil ning 20. mail. Kardetud hiilivat hinnatõusu ei toimunud, tõusnud oli vaid nende kaupade hind, mille kohta oli see ammu teada. Ainsana odavnes Prismas Arieli pesupulber.

Selveri juhataja Ain Taube sõnul massilist hinnatõusu tõepoolest ei olnud, kallimaks läksid suhkrust sõltuvad kaubad, nagu maiustused ja kondiitritooted. “Kliendid olid valmis palju suuremaks hinnatõusuks, isegi kuni 20 protsenti,” ütles Taube. “Aga inimeste hirm on alati suurem sellest, mis tegelikult välja tuleb.”

“Konkurents Tallinnas on nii tihe, et pigem on pidev surve hindade alandamisele,” kommenteeris Prismasid haldava SOKi Balti piirkonna juhataja Arttu Laine. “Midagi dramaatilist ei juhtunud ega juhtugi.”

Põltsamaa Felixi turundusjuhi Anti Orava sõnul on mahla hinna tõusu taga uued tollimaksud. Nimelt kaitseb EL nii Kreeka puuviljakasvatajaid, Põltsamaa Felix toob aga vajaliku kontsentraadi Brasiiliast.

“Pole midagi teha, parima kvaliteediga apelsinid tulevad Ameerika mandrilt,” nentis Orav, kelle sõnul peaksid kõik mahlatootjad oma hinnad lähiajal üle vaatama. “Praegu me veel isegi ei tegele kütuse hinnale mõtlemisega,” ütles Orav.

Liitumine ELiga tõstis aktsiiside ühtlustamise tõttu oluliselt ka kodumaise veini hinda, suhkru kallinemine sundis uue hinna määrama moosidele ja kompottidele.

Eesti Konjunktuuriinstituudi sektori juhataja Pille Liivaaugu arvestuste kohaselt hiiliv hinnatõus saabub, kuid väga suur ei saa see olla. “Katsetatakse, tõstetakse hindu, vaadatakse, kas konkurendid tulevad kaasa.”

Kallinemist juhivad Nissan, Mazda ja Kia

Nissan — lähemate kuude jooksul ca 10%
Ringo Rahumeel, Nissan Balti turundusjuht: Meil on väljaspool ELi, täpsemalt Jaapanis toodetud sõiduauto Maxima QX, sportauto 350Z ja maasturid X-Trail, Patrol GR ja Pickup. Alates 1. maist laienes Jaapanis valminud toodetele 10% aktsiis. Üsna sarnane on ka tarbijani jõudva hinnatõusu suurusjärk.

Nissan — mais 5–10%
Urmas Mõik, Auser Auto müügijuht: Väljaspool ELi on toodetud meie valikust järgmised mudelid: Nissan X-Trail, Nissan 350 Z, Nissan Pickup, Nissan Patrol, Nissan Maxima, Fiat Strada ja Fiat Doblo. Kehtima hakkavad uued hinnakirjad mais. Fiati mudelitel hind ei tõuse.

Mazda — juba tõstetud 1–8%
Hindrek Männik, Esma Auto müügidirektor: Mazda-süsteemis maksab selle tolli Mazda Euroopa peakontor. 1. mail meie hinnad ei tõusnud, kuid korrigeerisime eelneva poole aasta jooksul hindu 1 kuni 8 protsendi võrra.

Kia — juba tõstetud kuni 8%
Sven Litvinov, Kia Auto müügidirektor: Kia Motorsi toodang on kõik valmistatud väljaspool ELi. Muudetud hinnad kehtivad juba kaks kuud. Mudelite Picanto ja Cerato hinnad ei muutu.

Mercedes ja Mitsubishi — maist 5–7%
Raivo Murde, Silberauto PR-juht: Mercedestest valmib väljaspool Euroopat vaid M-klass (USAs) ehk maasturid, nende hinnale lisandub varsti ilmselt 6–7%; Mitsubishid tulevad kõik Jaapanist, nende hinnale lisandub 5–6%. Sebring ja Neon valmivad USAs, nende hind varsti ka muutub.

Subaru — 1. maist 3–5%
Allan Kakri, Mariine Auto müügijuht: Meie müüdavad Subaru mudelid on kõik toodetud otse Jaapanis, seega laieneb ELi tollimaks kõigile meie müüdavatele autodele. Hindu tõstsime 1. maist 3–5%. Väiksem hinnatõus on Imprezal, suurem Legacyl ja Outbackidel.

Lada — alates 17. maist 3,5–4,1%
Indrek Jakobson, Lada Eesti turundusjuht: Meie firma müüb Ladasid, mille kõik mudelid toodetakse Venemaal. Hinnatõus on 4000 krooni mudeli kohta ja kehtima hakkasid uued hinnad 17. mail.

Suzuki — sügisest 1–3%
Erkki Ots, Japauto müügidirektor: Meid puudutab see osa Suzukide tooteid, mis on valmistatud väljaspool ELi (kaks sõiduauto ja kaks maasturi mudelit). Nende mudelite puhul ootab tarbijat sügisest hinnatõus 1–3% sõltuvalt mudelist.

BMW — alates 19. maist ca 1%
Toomas Pärna, United Motorsi turundusdirektor: ELiga liitumine tõstis uute BMWde hinda Eestis alates 19. maist alljärgnevalt: 3. seeria mõned mudelid +1,5% (316i, 320i, 325i, 318d ja 320d sedaan + Touring); 5. seeria sedaan, bensiinimootoriga mudelid +1%; 7. seeria +1%; Z4 +1%; X5 +1% (v.a 4,8iS).

Chevrolet — 0–2%
Sven Kipper, Ascar Tallinna müügidirektor: Selle maksu alla lähevad meie toodetest kõik Chevrolet’ mudelid. Hinnatõus on 0–2%, sõltub mudelist ja hõlmab kõiki pärast 1. maid imporditud autosid.

Honda — 0%
Ando Nõel, Veho Eesti juhatuse liige: Meid ja meie kliente hinnatõus ei oota, Honda Euroopa peakontor on ise Jaapanis asuvate tehastega kokkulepped saavutanud.