Ekspordi mahu suurendamisest ja selle geograafia laiendamisest teatasid kõik Eesti suuremad alkoholitootjad. Möödunud aastal oli selles osas esirinnas Onistar, kes saatis piiri taha peaaegu samapalju alkoholi kui jäi siseturule. Pisut alla poole oma toodangust eksportis ka soomlastele kuuluv Ofelia, Livikol oli ekspordi osa kogutoodangus mõnevõrra väiksem.

Kui vaadata Viina Liidu eelmise aasta andmeid riigisisese müügi kohta kuude lõikes, on näha, et Onistar kaotas aasta lõpul kõvasti turgu, langedes seniselt teiselt koguni neljandaks. Firma nõukogu esimehe Aleksander Skoblovi sõnul oli see seotud odava viina hinna tõstmisega septembris kahe krooni võrra poolelt liitrilt. “Me otsustasime nullkasumiga enam mitte müüa ja keskenduda ekspordile,” selgitas ta. Eelmine aasta saatis Onistar piiri taha teistest enim ehk 760 000 liitrit kanget alkoholi, mis on vaid 20 000 liitri võrra vähem Eestis müüdud kogusest. Tänavu loodavad ettevõtte omanikud pikka aega ettevalmistatud USA turu avanemist, mis peaks kasvatama ekspordi osa toodangus kahe kolmandikuni.

Alanud aasta plaanides paneb senisest suurema rõhu uute eksporditurgude leidmisele ka Liviko. Mullu 355 miljoni krooni suuruse käibe teinud ja ligi 30 miljonit krooni kasumit teeninud ettevõtte omanikud tahavad kasvatada oma müügimahtu sel aastal 15 protsenti. Liviko juhatuse esimees Udo Themas ütles, et kasv tuleb saavutada konkurentidelt ja salaviinalt turu äravõtmise ja ekspordi suurendamise teel. Eelmise aasta suurt hüpet sisemüügis põhjendas ta erastamise venimisest tingitud madala tasemega aasta algul. Edasi peaks toodang stabiliseeruma ja nii suurt hüpet enam ei tule.

Eelmise aasta tulemuste põhjal kolmandat kohta hoidva Ofelia müügiorganisatsiooni Havistra Eesti juhtiv Evald Pärni ütles, et ettevõtte eksport jäi tänavu alla 50 protsendi toodangust, kuid seda on kavas suurendada. Ehkki lõppenud aasta hindas Pärni suhteliselt heaks, avaldas ta arvamust, et see oleks võinud olla veel parem, kui poleks olnud Onistari ja Liviko algatatud hinnasõda, mis lõi viina hinna pikaks ajaks alla.

Remedia soovi ekspordimahtu suurendada kinnitas kommertsdirektor Sirje Potissepp. Praegu saadab ettevõte oma eksklusiivseid viinamarke nii Rootsi kui USAsse, kuid kokku moodustab eksport ettevõtte toodangust vaid kuni viis protsenti. Läinud aasta hindas Potissepp kordaläinuks, sest Remedial õnnestus taastada oma koht viie tugeva alkoholitootja hulgas.

Viina Liidu juhatuse esimees Aleksander Skoblov ennustas selleks aastaks väikeste, kaks kuni kolm tuhat liitrit kuus tootvate viinatootjate kaardilt kadumist või mõne suure poolt ülevõtmist. Kindlasti jäävad alles Eesti vanim alkoholitootja Liviko, vahepeal sellele kannale astunud Onistar, Soome kapitalil põhinev Ofelia ning nende kolme suurega seni edukalt sammu pidanud Remedia ja Lõuna-Eesti turgu valitsev Liiwi Heliis.