Poliitikauuringute keskuses Praxis valminud analüüs „Eesti väikese ja keskmise suurusega ettevõtete arengusuundumused” lükkas ümber arvamuse, justkui keskenduks Eestist eksporditav ainult allhankele ja täidetakse ainult etteantud tellimusi.

Praxise analüütikud leidsid pea pooltteist tuhandet ettevõtet küsitledes, et kõikidest firmadest, kes ekspordiga tegelevad, on kõigest üheksa protsenti neid, kes teevad ülekaalukas mahus või peamiselt allhankeid. 45 protsenti oli aga ettevõtteid, kelle ekspordist 90–100 protsenti moodustab omatoodang või -teenus. „Seega ei saa kinnitada arvamust, et Eesti eksportijad on valdavalt allhankijad,” seisab analüüsis. Ettevõtete arv, kelle müügitulust üle poole moodustab eksporditulu, on ligi 40 protsenti.

Keskmise suurusega ettevõtte Mistra-Autex AS-i juht Priit Tamm arutles, et Eesti kui allhankemaa on halva kõlaga vaid klassikalises mõttes. „Kui räägitakse, et allhange on halb, mõeldakse sellega vist tegevusviisi, kus näiteks õmblejatele saabub Hiinast rull kangast ja Lääne-Euroopast joonised ning tehakse etteantu järgi särk, pakitakse ära ja saadetakse minema. Selliseid firmasid võib Eestis tõepoolest olla see üheksa protsenti,” arvas ta.

„Kui aga meie täidame Volkswageni tellimust, mis on keeruline nii disaini kui tehniliste omaduste poolest, ja toote väljatöötamine võtab aasta-kaks aega, siis kuulume uhkusega allhankefirmade hulka,” lisas Tamm.