Rahastamismudel näeb välja järgmine: isik A tahab sõita Pariisist Budapesti ja juht küsib selle eest näiteks 40 €. Vahendustasuna võtab BlaBlaCar 10-15 protsenti antud summast endale. Ettevõte alustas tegevust 2006. aastal ning on praeguseks laienenud 19 turule ja neist neljal teenitakse kasumit.

Väärtus õnnestus tõsta uutele kõrgustele tänu uutele investeeringutele. Ettevõte tõstis vahendeid, laienemaks Lõuna-Ameerika ja Aasia turgudele. BlaBlaCar’i asejuht Nicolas Brusson rääkis, et tegemist peaks olema suurepärase äriga just arenevatel turgudel. Brusson lisas, et teenus jõuab Brasiilia turule detsembris. Investorid ostsid selle jutu ära ning nõustusid raha juurde andma.

Jõuline laienemine tagab konkurentsieelise
Ühest küljest võiks nõnda agressiivne laienemistegevus tõstatada küsimusi — kas ettevõtte juhtkond ikka suudab nii operatiivselt uusi turge vallutada ning investeeringuid õigustada. Teisest küljest on aeg oluline ressurss, mida BlaBlaCar raisata ei saa.

Brusson rääkis antud strateegia lihtsustatud kujul lahti. Vajaliku klientuuri kaasa tõmbamine maksab palju raha, kuid igas riigis peaks olema vähemalt miljon klienti, mis tagaks piisava tarbijate massi. Kuna tegemist on n-ö sharing economy valdkonda kuuluva ärinišiga, peab olema lahenduse kasutajaid piisavalt, kuna kriitiline roll lasub võrgustumisefektil: inimesed ei kasuta rakendusi, kust saab abi vaid episoodiliselt. Kui kliendil tuleb idee sõita ühest linnast teise kasutades BlaBlaCar’i — peab ta leidma koheselt ka inimese, kes on parasjagu plaanimas sama marsruuti.

Seega tuleb ettevõttel suurendada tarbijate massi nii kiirelt kui võimalik. Vastasel juhul ei saavuta BlaBlaCar’i lahendus usaldust klientide seas, mistõttu kannatab ettevõtte rentaablus. Teisest küljest on kiirelt laienemine oluline ka barjääride tõstmiseks võimalikele konkurentidele tulevikus. Mida suuremaks suudab ettevõte oma kliendibaasi paisutada, seda ebatõenäolisemaks muutub võimalike konkurentide edu samas ärinišis.

Ettevõte teenib keskkonna puuduste pealt
BlaBlaCar’i juhtkonnalt on korduvalt küsitud — millal te Ameerika Ühendriikide turule jõuate? Siiani seda vastust pole. Brussoni sõnul pole Põhja-Ameerika turud atraktiivsed: seal on hästi arendatud infrastruktuur, ühistranspordi korraldus ning elanike asustustihedus ja kütusehind on madalad.

Euroopa on atraktiivne just elanike asustustiheduse ja kõrge kütusehinna tõttu, kuid arenevatel turgudel on ka kolmas eelis. Kui ühistranspordilahendused on viletsad, vajavad inimesed liiklemiseks alternatiivseid lahendusi. Samamoodi töötab BlaBlaCar’i huvides madal sissetulekutase. Kui inimestel on rohkem raha, kahaneb nende soov sõidukit jagada.

Jaga
Kommentaarid