Mihkel Männik, Craftory üks asutajatest ja arendusjuht, on visionäär, käivitaja, kelle ööpäevas on näiliselt rohkem tunde, kui teistel. See omadus on kiirelt arenevas väikeettevõttes hindamatu, kui korraga on vaja leida tootjaid, arendada toodet, vallutada turge ja sotsiaalmeediat, kasvatada organisatsiooni. Arenduses ja turuvallutustes pidurid alati kasuks ei tule.

Selle eest, et jalad siiski maas püsiks ja ettevõtte igapäevaselt laitmatult toimiks, hoolitseb kaasasutaja ja tegevjuht Timo Vikson. Eesti tootedisainimaastikul endale juba nime teinud disainer, Craftory loovjuht ja kaasasutaja, Martin Saar, teab ja ütleb, kuidas peavad välja nägema ja mis sõnumit kandma tooted, fotod, teenused, veeb jne. Tuumikmeeskonda on algusest peale kuulunud ka turunduse ja kommunikatsiooni eest vastutav Anna-Mai Männik. Klientide rahuolu ja positiivse ostukogemuse Craftory välkpoes tagavad Stina-Simona Epner, Eva Liisa Kubinyi, Tauri Västrik, Emil Orub, Kadri-Ann Kertsmik ja Anni Ansper. Just selline kombinatsioon, mis tagab ettevõtte eduka toimimise.

Kas loomeettevõtlus on päriselt võimalik?

Kui vaadata väikeste disaintooteid tootvate ettevõtete lugusid Eestis, siis sageli omab ja veab ettevõtet tootedisainer üksi, tegeledes nii toote kui müügi ja ka kõige muuga. Kaaspartnereid erinevatel põhjustel ei leita või ei julgeta kaasata. Sellisel juhul on kasvu ja arengut keeruline saavutada ka siis, kui toode on nõutud ja väärt.

Craftory’s on meeskond sünnihetkest olemas ning suur osa probleeme jääb olemata. Meeskonnas on hea mõtteid peegeldada, vastutust ja kohustusi jagada ning eriti hea, et edu ja rõõmu saab tunda koos. Seda alguses just partnerite/omanike ringis, et 24/7 töötades leiaks ikka ja jälle motivatsiooni uus pingutus ette võtta. Sellega on Craftory tõestanud, et loomeettevõte on võimalik ja mitte ainult – see võib olla kasvav ja kasumlik organism. Craftory 2015. aasta käive oli 171 000 eurot ning sihikul on Londoni turg, mida väga kindlameelselt püütakse. Eestist abi ja kogemusi disaintoote Londonis turustamiseks asutajate hinnangul täna veel eriti ei leia.

Väärtus kasvab kasutades

Kui ettevõte müüb toodet, siis on kõige tähtsam toote headus, väärtus ostjale. Craftory taimselt pargitud nahk kannab endas keskkonnateadliku inimese jaoks iseenesest juba väärtust. Kui sellele lisada funktsionaalsus ja originaalne disainikeel, on õnnestumise eeldused juba üsna suured – vähemalt selline oli hüpotees, mis ka tõeks osutus. Esimesed tooted vahetasid kiirelt omanikku, aga Mihkel tahab rõhutada, et Craftory jaemüügi tulude püsiv kasv ei ole olnud iseenesest mõistetav. „Ainuüksi heast tootest, jaeklientide võrgustiku pidavaks laiendamiseks ei piisa,” möönab kogu kollektiiv.

Taimpargitud nahast toodete välimus muutub kasutades aina paremaks – pole väärikamat kulunud nahast tootest. Tuleviku mõtteks on veelgi edasi arendada säästlikku ja taaskasutatavat mõtteviisi.

Kuidas arendada välja võimalus vahetada välja kasutatud toode, kui klient tahaks vaheldust? Kuidas luua juba algselt toode selline, et selle ümbertöötlemine, uueks tooteks tegemine peale kasutamist on lihtne? Kuidas lisada ühele tootele rohkem funktsioone? Küsimuste loend näitab, et arendustegevus on pidev ning lõputu. Peaasi, et selgroog on paigas. Craftory soov on anda oma panus globaalsete probleemide lahendamisse, kus raiskav tarbimine on tähtsal kohal. Nende toodete ära viskamine peaks olema välistatud!

Kes küll toodaks?

Iga tooteid loova mikroettevõtte võtmeküsimus on leida tootja oma mõtete realiseerimiseks. Mõnes valdkonnas on see Eestis võimatu, mõnes veel võimalik. Nahaõmblus oli eelmise riigikorra ajal Eestis üsna levinud tootmisoperatsioon. Kuid efektiivseid ellujäänuid, kes on valmis ja võimelised soovitud allhanget tegema, on vähe. Väikeseid partiisid aga kaugelt tellida ei ole äriliselt mõistlik.

Craftoryl on õnneks tootmispartner olemas, kuid toodete arenendes peaks arenema ka tootmisvõimekus, mis eeldab investeeringuid nii seadmetesse kui vahel ka inimestesse. Allhanke tootjate marginalid ja pahatihti õigustatud umbusk väikeste klientide jätkusuutlikusse, muudav allhankijated investeeringute tegemisel väga ettevaatlikeks. Suletud ring. Iga loomeettevõtja seisab unikaalsete lahenduste realiseerimisel küsimuse ees, kas otsida kaugemalt koostööpartnereid või hakata ise tootma? Ise tootmine tähendab aga täiesti uue ärivaldkonna loomist, uute oskuste kaasamist, meeskonna loomist. See on koht, kus loovettevõtjad peaksid kaaluma ka koostööd, et ühiselt mõne tootjaga liituda. Sest allhanke tootjad ei suuda sageli ise brändi ja toodet luua. Turul on kaks osapoolt olemas, kuid maailmad on rasked üksteisele lähenema.

„Tänaseks oleme õnneks jõudnud olukorda, kus peale vastastikku väga heale suhtele, on üha kasvamas ka allhankija kindlus, et me oleme tulnud, et jääda ning esimesed investeeringud, mis vahetult meie toodet arendavad on nende poolt juba tehtud. Siit edasi loodame teha veel investeeringuid ka kahasse ning täiendame ka enda iseseisvat valmistamisvõimekust. Viimane on oluline, et tagada kiirem tootearendus ning mitmel juhul ka teenuse ja toote unikaalsus ning terviklikult suurem lisaväärtus kliendi jaoks,” kirjeldab Craftory tänast seisu Mihkel.

Kuidas klientideni jõuda ja müüa?

Craftory senises edus on aga väga suur roll ka julgetel turustamisviisidel. Nimelt on õnnestunud väga hästi siduda interaktiivsete ja aeg-ajalt asukohta muutvate välkpoodide kontseptsioon veebimüügiga. Uute loomeettevõtete põlvkonnast on Craftory esimene, kes opereerib edukalt oma iseseisvaid poode nii Eestis kui ka alates septembrist Londonis. Samuti on laialdast tunnustust leidnud nende uus veebimüügikeskkond , mille eestikeelne versioon tehakse avalikuks oktoobris.