Teoorias on kõik lihtne - lood ingliskeelse veebilehe ja võtad tööle müügijuhi, kellele määrad motiveeriva tulemustasu.

Tegelikult see kõik nii kergesti ei õnnestu. Maailmas valitseb kaupade üleküllus, erinevatel kultuuridel on erinevad tarbimisharjumused. See toode, mis Eestis võib olla tõeline hitt, jätab soomlased täiesti külmaks.

Kuidas siis leida võimalusi, et riskivabalt välisturgu kombata? Alates käesoleva aasta veebruarist on Loov Eesti käivitanud ekspordiprogrammi PESA+.

PESA+ on koolitusprogramm, kus 5 kuu jooksul läbitakse nii veebipõhised koolitused, praktikumid kui ka mentorprogramm välismentorite osalusel.
“Ebareaalselt praktiline!” oli ühe programmis osalenud ettevõtja kommentaar kogu programmile.

PESA+ programmi esimene lend lõpetas kogemusega, mille meie väike viiest ettevõttest koosnenud delegatsioon sai Stockholmis FORMEXi raames toimunud Nordic Buzz messil.

Nordic Buzz on kolmandat ja Rootsis esimest korda toimuv loomeettevõtete mess, kus osalevad Taani, Rootsi ja Soome ettevõtjad. Igast riigist võtab osa 20 ettevõtet. Eesti ettevõtjate osalemine oli esmakordne ja see võimalus avanes ainult PESA+ ekspordiprogrammi lõpetanutele.
PESA+ esimese lennu vilistlased: KAUN, Ampstükk, Grandecor, KYLLIKE ja Enn Praks osalesid Loov Eesti korraldatud ühisstendis. Ettevõtjate eesmärgid olid erinevad, varieerudes enda võrdlemisest Skandinaavia ettevõtetega, disainituru trendide uurimisest kuni edasimüüja või agendi leidmise soovini.

Esimene rahvusvahelise messi kogemus oli meile kõigile õppetunniks. Kuidas siis muidu ikka teada saada, kas minu toode kohalikele meeldib, missugused on rootslaste hinnangud, mida oodatakse ja/või soovitakse näha, missugune on turg ja mis tüüpi on edasimüüjad.
Kuid mitte vähem oluline ei olnud ka õppetund messiboksi üleehitusest, toodete eksponeerimisest ja käitumisest messil.

Kõigi nende praktiliste messitegevuste taustal abistasid meie ettevõtjaid Taave Vahermägi ja Anu-Mall Naarits. Taave, kes on elanud paarkümmend aastat Rootsis ja vahendanud Eesti ettevõtteid Rootsi turule, tutvustas meie ettevõtjatele kohalikku äri põhimõtteid ja kultuurilisi erinevusi võrreldes Eestiga. Anu-Mall Marketingi Instituudist näitas ise ette, kuidas messikülastajaid boksi kutsuda ning tagasiteel Tallinnasse tegi kokkuvõtteid tervest messil käigust.

Tänu sellele, et meie ettevõtjad olid kõik erinevatest valdkondadest, ei lahkunud meie boksi tulnud külastajatest keegi tühjade kätega. Pakutavate toodete valikus olid: KYLLIKE brändi vilditud tekstiilid ja rõivad, Grandecori naturaalsest kivist tooted, Ampstüki ökoloogilised energiabatoonid, Enn Praksi loodud vineerist mängukäru ja KAUN brändi vildist sussid.

Mis me siis ikkagi saavutasime? Üleüldine rahulolu – ettevõtted hindasid väga väärtuslikuks neile osaks saanud võimalust saada jagatud kohustuse ja minimaalsete kuludega maksimaalne kasu.
Ühtsuses peitub jõud ning nii on meeskonna toetus, üksmeel ja koostöö ühisboksis kogemus, mis väärib eraldi esiletõstmist.
Saada positiivse üllatuse osaliseks, kui esmane tunne oli ebalev ja lootus oli õhkõrn, kuid see osutus petlikuks. Tohutu reaalne huvi, kontaktid, edasimüüjad. Jah, see on meie turg ja siit me tuleme!
Rootsi pole minu turg! Ka see on väärt teadmine, sest edasine aja ja ressursside kulu jääb nüüdsest ära ning vabanenud vahendeid saab rakendada mujal.

Nii nagu ütlevad praktikud, algab kõige olulisem töö pärast messi. Kõik kontaktid vajavad läbitöötamist, kirjad kirjutamist, telefonikõned pidamist. Sotsiaalne suhtlus, milles meie - eestlased niigi nõrgad oleme, vajab arendamist. Isegi keelekursus võib vajalikuks osutuda.
Alles siis, kui meie ootused ja uue partneri soovid on vormunud reaalseks, loodetavasti pikaajaliseks äritehinguks, saame loota ekspordikäibele ettevõtte kasumiaruandes.

Täname kõiki, kes meie ettevõtmisele kaasa elasid ja toetasid ning soovime ettevõtjatele tuult tiibadesse!
Uus lend PESA+ ekspordiprogrammis alustab 26.septembril - siis juba uued kogemused uute ettevõtetega.

Messil käisid Yvelin Karu ja Eva Leemet Loov Eestist