Pole mingi ime, kui tuled treeningusaalist õhetades tagasi, kaenla all Epp Maria Kokamäe kümneid tuhandeid kroone maksev õlimaal. Ja naine katab õhtulaua salatiga, mida õppis valmistama golfiklubi tasulistel kokanduskursustel. Koolivaheajal põrutate aga perega Gruusiasse, sest teie laps ostis oma jõusaalist sellise turismireisi.

Toitlustamine, rammupulbrite ja spordiriiete müük kujutab endast juba ammu rutiini. Tegemist on moodsaima ja kulutulena maad võtva ristturundusvõttega, mis paneb edukama müügi nimel liituma lausa vastandlikuna näivaid ettevõtteid.

“Tarbija on muutunud müügivõtete suhtes küüniliseks ja läbinägevaks,” selgitab kaubanduskoja juht ning turundusasjatundja Siim Raie. “Sellepärast püütakse tabada hetke, kui inimene on maksimaalselt avatud. Spordiklubisse puhkama tulnud inimene on avatud ega pääse niisama lihtsalt välja.”

Arctic Sport müüb praegu oma klientidele nii maitseelamuste reisi Gruusiasse kui ka Delli sülearvuteid. “Keskendume ikka oma spordisaali ärile, kuid pakume klubiliikmetele partnerite tooteid ja teenuseid,” selgitab klubi tegevjuht Andrus Kurvits. “Me ei oota sellistelt pakkumistelt otsest rahalist kasu. Tegemist on pigem mina-sulle-sina-mulle — sarnase partertehinguga.”

Arcticu kliente Gruusiasse meelitav reisifirma Fix Ideed Estonia keskendub äris ristturundusele, müües oma tooteid just spordiklubide ja restoranide kaudu. “Selline viis toimib kõige paremini,” ütleb ettevõtte juht Anniki Pällo. “Väike seltskond sarnaste huvidega inimesi kujutab endast kõige tänulikumaid kliente.”

Üks Eesti esimesi tervisespordi tippklubisid Status Club toimib viimasel paaril-kolmel aastal ühtaegu ka kunstigaleriina. Paned pärast basseini hommikumantli selga ja tatsad, rahanutsak taskus, kunsti nautima.

Statuse iga-aastase jõuluväljapaneku paneb üles Epp Maria Kokamägi, kelle õlimaalide hinnad kõiguvad paari-kolmekümne tuhande krooni kandis. “Kokamägi on meil kõige nõutum ja armastatum kunstnik,” lausub klubi turundusjuht Anvar Arm. Iga näitus ripub klubis kolm kuud. Ostab see, kes teeb esimesena pakkumise.

Praegu müüb Satus Club oma klubi siseruumid kujundanud disaineripaari Tüüne-Kristin ja Urmo Vaikla suuremõõtmelisi reisifotosid.Status Clubile annab kunstiteoste müük otsest lisasissetulekut.

Fittesti spordiklubi kaupleb kontserdipiletitega, kuid korraldab ka näiteks suhtlemiskoolitusi. “Püüame koos klubi teiste juhtidega enda järgi ette kujutada, millised lisateenused annaksid aktiivsele inimesele suurima emotsionaalse laengu,” sõnab Fittesti klubi arendusjuht Terja Hakman-Salokorpi. “Oleme õnnelikud, kui meie klubi liikmed saavad tulla kogu perega ja jäädagi põlvest põlve siin käima.”

Pereliikmete kaasamiseks pakub lihtsat ja geniaalset lahendust Eesti golfikeskus, kes müüb andunud golfarite naistele Niitväljal tasulist kokakursust. Naisi klubi kööki suunates trotsitakse fanaatilise golfimängija saatust, mis näeb ette esmalt töö ja sõprade ning seejärel perekonna kaotamist.

Kes aga tahab spordisaalis vanaviisi, ilma poodlemise ja glamuurita rassida, mingu Planet Sporti. “Te võite minult ju küsida ükskõik mida, aga seda ristturunduse asja ma küll ei oska kommenteerida — küsige kellegi teise käest,” ütles ettevõtte juhataja Jana Kallas.

Kommentaar

Siim Raie, kaubandus-tööstuskoja peadirektor:

“Ristturundusel on nii ekspordi kui ka tootearenduse valdkonnas üha kasvav strateegiline tähtsus. See sobib uue toote või ettevõtte turule toomiseks.

Suured reklaamikampaaniad maksavad hiigelsummasid, aga ristturundusega jõutakse otse kliendini.

Spordiklubid tegutsevad ärimaailma kõige moodsamal turul, mille tingimused määravad täielikult tarbijad — sellepärast peavad just nemad kasutama kõige uuenduslikumaid võtteid. Ostjat pole enam võimalik demograafiliselt ja füüsiliselt mõõta. Määrab peamiselt ostuvõime.

Spordiklubi aastamaksu järgi saab määrata tema sissetuleku ja tarbimisvajadused. Kui käid spordiklubis, siis tarbid tõenäoliselt ka teatud kaupu.

Ristturundus on laialt levinud. Tuntud on näiteks autotootjate koostöö kellatootjatega. Kui sõidad luksusautoga, siis ostad suure tõenäosusega ka kella, mida soovitab automüüja.

Tehnoloogiliste probleemide lahendamisel tekib ettevõtetel sageli intellektuaalset omandit, mida nad ise ei saa kuidagi kasutada, küll aga leiab see rakendust tänu partneritele.”