Oma osa on inimeste harjumustel, mille muutumine võib olla aeglane ning sõltub paljudest asjaoludest, muuhulgas suurel määral tuttavate arvamustest ja seisukohtadest. Ning teisalt on ka kaupmehed jätnud ise kasutamata võimaluse positiivset esmamuljet e-kaubandusest kujundada ning klientidele uut väärtust pakkuda.

Ootuspäraselt tõi uuring välja tavakaupluste peamise eelisena tarbija jaoks võimaluse kaupa enne ostmist näha, katsuda ja veenduda täielikult selle sobivuses. Suhteliselt ulatusliku mõjuga on ka tarnetingimuste ja -hinna mittesobivus, samuti usaldamatus e-kaubanduse suhtes.

Vanuserühmade lõikes on etteheited e-kaubandusele erinevad: nooremapoolne klientuur näeb probleemi tarneaja pikkuses, ent mitte väga transpordikulus ja pettuseriskis. Keskealised ja vanemad kardavad aga internetist ostes rahast ilma jääda ning on tundlikud transpordikulu suhtes, seevastu pole neile aga probleemiks pikk tarneaeg.

Eesti tarbijate jaoks on siinsetes e-poodides hinnad kõrged ja kaubavalik väike. Seetõttu valib suur osa potentsiaalsest klientuurist pigem välismaise e-poe, hoolimata pikemast tarneajast. On märkimisväärne, et välismaalt tellides on postikulud tihtipeale odavamad kui Eestis.

Eitusest aktsepteerimiseni
Äriloogika ütleb, et tarbijal on alati õigus. Ettevõtjad, kes ei soovi e-kaubanduse rongist maha jääda, peavad aktsepteerima tarbijate arvamust ka siis kui see on rumal ning tegutsema olukorda arvestades ja võimaluste piires s.t püüda omapoolsete tegevustega vastuseisu vähendada seal, kus see on võimalik ning tugevdada oma müügikorralduse neid aspekte, mida turg väärtustab.

Levinud on müüt, et e-pood võtab ettevõtte tavakauplustelt käibe. Kogemus aga näitab, et hästi teostatud e-poe kampaania toob samaaegselt e-poele ostjaid juurde ka tavakauplusesse, mis tähendab, et lisaks müügikanalile on e-pood ka võimsa potentsiaaliga turundusvahend.

Transpordi maksumus on e-kaubanduse paratamatu komponent ning ka käibe oluline mõjutaja. Ent sageli on probleemides peidus ka võimalused: transpordi hinnaga saab mängida erinevate turunduskampaaniate raames ning kliendid näivad selles osas olevat üsna mõjutatavad.

Eelkirjeldatust kumab läbi tõdemus, et e-poe käimalükkamine pole odav lõbu ning siinkirjutaja ei oska kaupmeestele küll soovitada paremat, kui projekti arengufaasis leppida madalama kasumimarginaaliga. Eriti arvestades asjaolu, et täna on interneti-ostlemine veel valikute ja eelistuste küsimus, aga mitte-enam-nii-kauges tulevikus tõenäoliselt juba norm. Kes pole oma toodete ja teenuste — ja eriti turundusega — täna internetis ja sotsiaalmeedias, seda ei pruugi homme enam olemas olla.

Jaga
Kommentaarid