E-kaubandusettevõtete arv Eestis on viimase kümne aasta jooksul hoogsalt kasvanud. 2002. aastal tegutses tegevusalal 38 ettevõtet, 2012. aastal 513. Ettevõtete arvu kiirele kasvule viimastel aastatel on kindlasti kaasa aidanud interneti levik.

E-kaubandus on väikeettevõtete pärusmaa. Aastatel 2002–2007 töötas e-kaubandusega tegelevas ettevõttes keskmiselt 6–9 töötajat, 2012. aastal kaks töötajat. 


Jaemüük posti või interneti teel, 2002–2012

Majanduskriis räsis ka internetikaubandust

Aastad 2006–2008 olid posti või interneti teel müüjatele edukad ning tegevusala müügitulu oli 80–100 miljonit eurot aastas. 2009. aastal vähenes müügitulu 64 miljoni euroni ehk jooksevhindades kolmandiku. 2010. aastal müügitulu langustempo mõnevõrra aeglustus. 2011. aastal kasvas e-kaubandusettevõtete müügitulu eelmise aastaga võrreldes 44% ning 2012. aastal 35%, kogu jaekaubandusettevõtete müügitulu samal ajal vastavalt 11% ja 10%. Seega oli e-kaubanduse müügitulu kasv kogu jaekaubanduse kasvuga võrreldes 2011. aastal neli korda kiirem, 2012. aastal kolm ja pool korda kiirem. Samas moodustab posti või interneti teel müüjate müügitulu kogu jaekaubandusettevõtete müügitulust väga väikese osa — aastatel 2002–2012 vaid 1–2%.

Jaemüük posti või interneti teel ettevõtete müügitulu, 2002–2012

Internetikaubanduse potentsiaalne turg on suur

Eestis on kodune internetikasutus üsna levinud. Kui 2005. aastal oli kodune internetiühendus 39%-l leibkondadest, siis 2012. aastal 75%-l. Kui vaadata Euroopa Liidu keskmist näitajat, mis 2012. aastal oli 76%, siis Eesti on sellele suhteliselt lähedal.

Ka regulaarseid internetikasutajaid (kasutab internetti iga päev või vähemalt kord nädalas) on Eestis päris palju, isegi mõnevõrra rohkem kui Euroopa Liidus keskmiselt. 2012. aastal oli Eestis 16–74-aastaste seas regulaarseid internetikasutajaid 75%, Euroopa Liidus keskmiselt 70%.
Samas on Eestis võrreldes Euroopa Liidu keskmisega internetikaubanduse kasutajaid vähe. 2012. aastal oli viimase aasta jooksul internetist kaupu ostnud 23% Eesti 16–74-aastastest, Euroopa Liidus oli vastav näitaja 45%. Vähene internetikaubanduse kasutamine Eestis on eelkõige tingitud sellest, et inimestel puudub veebis ostlemise vastu usaldus.

Jaga
Kommentaarid