„Piima hind nii Eestis kui ka maailmaturul on selges tõustrendis. Lihtsustatult võib öelda, et hinnatõusu maailmas veab piimapulbri nõudluse kasv, Eestis aga Leedu piimatööstuste nõudluse kasv, kelle piima omakorda naabrid poolakad ära ostavad," ütles Estover OÜ tegevjuht Hannes Prits

„Tänaseks pidev ja väga järsk toorpiima kallinemine peatunud ei ole ja ilmselt ületatakse esimese kvartali jooksul 400 EUR-i/ tonni eest piir ka Eestis," arvas Maag Piimatööstuse juhataja Valdis Noppel. „Nagu igasuguse hinnatõusu puhul peab võimaldama seda turg ja tänini globaalne piimatoodete turg on toorpiima hinnatõusu soosinud. Kindlasti tuleb arvestada asjaolu, et eesti toormeturg on juba viiendat aastat piiriülene ja hinnakujundusvõime kohalikel tööstustel on üsnagi tagasihoidlik," ütles Noppel.

Kaugete riikide mõju

Hannes Pritsi sõnul räägitakse kuluaarides aga ka seda, et piima maaimaturu hinnatõusu taga võib näha Hiina kõrvu. „Esiteks võttis Hiina vastu kahe lapse poliitika, mis tõstab piima tarbimist. Sealhulgas siis ka vadakupulbri hinda, mis on lastetoitude koostises. Teiseks, Hiina lõpetas oma riigis kahe või kolme lehma pidajatelt piima vastuvõtmise, kuna need ei garanteeri kvaliteeti. Selle tulemusel on tootmine vähenenud 5%, see vahe on vaja ära katta," ütles Prits.

Estoveri juhi sõnul mõjutab piima hinda tavaline tarbimise kasv, mis on aastas 2%. „Hetkel toodetakse Euroopas tasa 5% piima puudujääki, tarbimise kasvu vajaduse rahuldamiseni me ei ole veel jõudnud," rääkis Prits. Ta lisas, et alati mõjutab maailmaturu hindu Uus-Meremaa tootmismaht, see aga sõltub otseselt ilmastikust.

Piima alavääristamine

Maagi juhi Valdis Noppeli sõnul on Eesti jaeturul seis selline, et ülitihe konkurents ja sellest tingitud hinnamoonutused on kahjulikud tööstustele. Jätkusuutlik tänane siseturu hinnatase kindlasti ei ole. „Pole normaalne, kui joogipiima jaehind on sisuliselt 2010. aastast muutumatu."

Noppel arvab, et jaekaubandus alavääristab joogipiima kui toodet, jätkuvalt kasutatakse seda kaupluse tõmbeartiklina: „See omakorda mõjub alavääristavalt piimandussektorile ja seal töötavatele inimestele. Töötlejad ja tööstused on pandud väga keerulisse olukorda."

„Võiks retooriliselt küsida, et kui tarbija ostujõud tõuseb, miks ei peaks kaupmees ka kilepiima hinda 2,5% tõstma, sisseostuhinnad ju seda eeldaksid. Kahjuks ei kehti Eesti kaubanduses nö ausa printsiibi reeglid - kui toimub tooraine hinnakõikumisi, siis ei  kajastu see kohe müügisaalis  Miks? Vastus on lihtne, domineerib kaubanduse mõjuvõim," oli Noppel kriitiline.