5 nõuannet autoriõiguste rikkumise vältimiseks

 (11)
Plaadimängija
PlaadimängijaFoto: Ilmar Saabas

Autoriõigustega puutume igapäevaelus kokku pidevalt ja paratamatult. Eriti hoolikalt tuleb end kurssi viia ettevõtjal, kuna autoriõiguste tähelepanuta jätmine võib hiljem kalliks maksma minna.

1. Arvesta autoriõiguste olemasoluga
Ettevõtja esimene samm rikkumise vältimiseks on arvestada, et autoritele tulenevad seadusest nii varalised kui isiklikud õigused, sealhulgas õigus tasule, autorsusele, koopiatele ja töötlemisele. Ilma autori nõusolekuta ja autoritasu maksmata võib teost reprodutseerida vaid füüsiline isik ja seda tingimusel, et tegevus ei taotle ärilisi eesmärke.

2. Arvesta kaasnevate õigustega
Autoriõiguse seadus sätestab, et esitajatele, fonogrammitootjatele ning televisiooni- ja raadioteenuse osutajatele tekivad autoriõigusega kaasnevad õigused. Kui on soov kasutada näiteks vokaalteost, siis ei piisa sellest, kui luba teose kasutamiseks on saadud muusikateose autorilt, luba tuleb küsida ka lauljalt ehk esitajalt.

3. Selgita välja, kellele kuuluvad autoriõigused
Kui leiad näiteks Google´ist foto või Youtube´ist meelepärase heliteose, tuleb välja selgitada, kes on autor ning saada teose kasutamiseks ettevõtluses luba. Autorite ja esitajate kaitsmise ja leidmise lihtsustamiseks on loodud mitmed kollektiivse esindamise organisatsioone. Näiteks sõlmib Eesti Esitajate Liit esitajate õiguste kasutajatega lepinguid. Autoriõiguste organisatsioonide kohta Eestis vaata lähemalt siit.

Seotud lood:

4. Ära eelda, et keegi ei märka
Enamasti ei ole ettevõtjad autoriõiguste olemasolust täielikus teadmatuses. Pigem ei pöörata rikkumisele erilist tähelepanu ja eeldatakse, et nende rikkumist ei märgata. Viimasele ei maksta lootma jääda.

5. Mõtle kohe tagajärgedele
Nagu eelnevalt mainitud, on autoril õigus saada autoritasu. Kui autoritasu jäetakse maksmata, on autoril õigus nõuda sealhulgas litsentsitasu alusetu rikastumise sätete alusel, mis võib aga rikkujale kalliks maksma minna. Näiteks võib selguda, et Google´ist leitud ning reklaamkampaanias kasutatud foto autor on kuulus fotograaf, kes küsib oma fotode kasutamise eest kõrget hinda. Enam ei ole rikkujal võimalik valida odavamat pilti või teha foto ise.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare