Milliseid on ühisrahastuse eelised teiste rahastamisvõimaluste ees?
Eeliseid on mitmeid. Kui tegemist on auhinna-põhise kampaaniaga, on sul kontroll kogu raha üle. See omakorda lubab ilma välise surveta enda loomingulisi ettevõtlusideid ellu viia. Teine eelis on kampaaniaga kaasnev turu tundmaõppimine. Kui näed, et inimestele idee ei meeldi, saad arendamisel pidurit tõmmata. Traditsioonilise filmi või tootega turule tulekul eelneb tegeliku turuni jõudmisele kuid, vahel ka aastaid kulukaid arendustöid. Ühisrahastuse puhul ütleb turg ise kohe, kas neile see projekt meeldib. Ning lõpuks on eeliseks turundus ning su toote kohta leviv info, mis kampaaniaga kaasnevad. Kes müüks esimese kuuga oma toodangut miljoni dollari eest? Ühisrahastuse kampaaniaga kaasnev suust-suhu leviv turundus aitab aga just sellele kaasa, samuti kaasneb kuhjaga bränditeadlikkust.

Mis on teie lugu, kuidas jõudsite ühisrahastuseni?
Toodan praegu Los Angeleses filme, aga enne seda töötasin näitlejana. Olin väsinud ootamast inimeste heakskiitu mu loomingulistele visioonidele ning haarasin ohjad enda kätte. Oma kahe esimese filmi rahastamiseks kogusin ühisrahastusega ole 100 000 dollari.

Kuidas õnnestuda? Kas teil õnnestub alati rahastus saada?
Edu aluseks on adekvaatne meeskond, mis aitab plaanid ellu viia. Ühisrahastus on geriljaturundus, kus pead jõudma sadade tuhandete inimesteni. Internetiajastul ei ole see nii raske, KUI sa tead mida teed.
Kickstarteri keskmine edukuse määr on 15-40% sõltuvalt projektist, aga minul endal on see 97%. Ma lihtsalt tean, mis töötab ja mis mitte ning saan klientide ajale ja ressurssidele parima tootluse.

Mis siis töötab?
Huviliste leidmine ja kaasamine. Kui saad aru, kes su projektist võiksid huvitatud olla, tee selgeks, kus nad on ja kuidas neid kaasata. Loo sotsiaalmeedia lehekülgi ja too huvilised end laikima ja jälgima. Kasuta isiklikku tutvusringkonda sotsiaalse kõlakojana. Liiga palju oodetakse, et toode teeb töö nende eest ära. Kui sul ei ole publikut ega ideed potentsiaalsete huvilisteni jõudmiseks, on su plaan juba enne sellega lagedale tulekut läbi kukkunud.

Kas ühisrahastusel on piirid?
Kindlasti. Tavaliselt sõltuvad need projekti omapärast, kuid suurim viga, mis inimesed teevad, on see, et võetakse eeskujuks väga edukas kampaania ja arvatakse, et samasugune edu ootab ka neid. Tegelikult on mõned edukad kampaaniad kulutanud tulemuse saavutamiseks 100 000 dollarit. Teised on lihtsalt hitid. Ei maksa arvata, et kui su projekt on äge, saab see ka edukaks. Räägi kellegagi, kes sama kadalipu on juba läbinud või palka juhendaja: seal on lõkse, mida sa ei tea ja nemad tunnevad.

Mis vahe on raha kaasamisel annetus- ning aktsiapõhise platvormi kaudu?
Vahe on väga suur. Lühidalt öeldes, ühel juhul saad sa vaba raha ilma piiranguteta, teine on lihtsalt moodne viis traditsioonilise aktsiakapitali kaasamiseks ettevõttesse. Viimane on eriti keeruline ja kallis, kuid ühisrahastuse kaudu on asja veidi lihtsamaks muutnud. Aga sul on jätkuvalt investorite ees kohustused ning sarnaselt tavapärasele aktsiapakkumisele tuleb ära teha juriidiline ning finantsiline paberitöö.

Millised on ühisrahastuse kasutamise suurimad vead? Kuidas neid vältida?
Sellest oli eespool juba veidi juttu, aga teine suur viga on arvamine justkui teil oleks sellele rahale õigus. Keegi ei võlgne teile midagi. Teie peate nende tähelepanu võitma ja veenma. Ühisrahastus ei ole võlulahendus, tegelikult on see väga raske. Ütlen alati klientidele, et kui teil on raha vaja ning suudate seda muul moel hankida, siis tehke seda. Ühisrahastus on väga raske töö. Olge selleks valmis.

Milline on teie suurim ebaõnnestumine?
Ausalt öeldes ma isiklikult ei ole seda kogenud, kuid juhendajana võiksin olla karmim. Olen üsna kena ja teinud selle vea, et lasknud klientidel minna vales suunas liiga kaugele, enne kui selle lõpetanud. Sellele vaatamata nad siiski saavad rahastatud.

Mis on teie suurim motivaator?
Näha unistuste täitumist. Ma tean, mida tähendab millessegi kindlalt uskuda ja isegi selles hea olla, aga keegi ei tea sellest midagi. Nii, et kui näen kedagi, kellel on suurepärane film või toode, millesse ta ise kirglikult suhtub, motiveerib see mind väga neid eesmärgi saavutamisel aitama. Vahel tundub, et olen ise asjast rohkem huvitatud kui klient. Keeldun paljudest potentsiaalsetest klientidest, sest pean ruumi hoidma inimestele ja projektidele, mis kirge tekitavad.

Tänavuse PÖFFi raames tuleb Justin Giddings ka Eestisse, kus ta Ärikatla ja Ettevõtluskõrgkool Mainor eksklusiivsel inspiratsiooniõhtul “KICK START - How to get crowdfunded” õpetab, kuidas ka Sina ühisrahastuses miljoni võtta saaksid. Rohkem infot ürituse kohta leiad SIIT.