Turundus
Turundus
Link kopeeritud!

Miks turundus ei tööta? Sest kuulatakse inimesi!

 (5)

Miks turundus ei tööta? Sest kuulatakse inimesi!
Nikolaos DimitriadisFoto: Mariliis Põldar

Tallinn Marketing Weeki teisel seminaripäeval sõna otseses mõttes jahmatas saalitäit turundusinimesi ning isegi teisi ettekandjaid neuroteadlane ja neuroturunduse kuulsamaid eeskõnelejaid kogu maailmas Nikolaos Dimitriadis, kes väitis turunduse suurima saladuse olevat selle, et turundus lihtsalt ei tööta!

Kuna Dimitriadis on ajuteadlane ja käesolev sajand juba ristitud
ajuavastamise sajandiks, siis erineb Dimitriadis paljudest teistest „ma
arvan, et see võiks töötada“ turunduse ja reklaaminimestest. Neuroteadlase sõnum oli ka sel korral lihtne ja selge: turundajad, ärge kuulake inimesi!

Selle esmapilgul provokatiivse väite taga on tegelikult kogu teaduslik
arusaamine sellest, kuidas töötab meie kolmeosaline aju. Ning
neuroteadusesse investeerivad riigid tänapäeval sama innukalt kui
kosmoseavastamisse eelmisel sajandil. Ainuüksi USAs on ajuuurimise vallas
võetud patentide arv kasvanud mõne aastaga 400lt 1600ni!

Nikolaos Dimitriadise sõnul ei tööta 20.sajandi turundus ega suuda pakkuda ka stabiilselt toimivaid meetodeid just seetõttu, et paljuski baseerub see inimeste verbaalsel tagasisidel. Turundajad üle kogu maailma näitavad potentsiaalsete tarbijagruppide esindajatele pilte, annavad testida uusi maitseid ja proovivad neile selga rõivaid. Ning paluvad siis inimestel saadud kogemust kirjeldada. Paraku on ajuteadlased juba ammu tõestanud, et inimese jutt ja mõistuslikud selgitused ei oma meie emotsionaalse ajupoolega palju ühist. Teisisõnu ei ole mõtet inimestelt midagi küsida, pigem tuleks jälgida nende emotsioone.

Loe veel

Seda, et me oleme inimestena paljude turundajate jaoks veel lahtimõtestamata maa, saab tõestada erinevate testidega. Näiteks on korduvalt läbi viidud teste, kus inimestel palutakse kirjeldada, mis on neile kõige olulisem pensionikindlustuse vms sõlmimisel. Inimesed väidavad, et olulisim on teada täpselt saadavat intressi, kõiki protsente, peidetud kulusid, jm. Kuid kui siis küsida, mis on nende tänase lepingu intress, kulud, jms, ei tea inimesed seda. Seega võime neid kuulates astuda sügavasse ämbrisse.

Kuid õnneks pole kõik siiski nii lootusetu. Samal ajal kui kogu Eestis on
olemas 2-3 meie pilgu, näo emotsioonide ja ajuvõngete mõõtmiseks sobivat masinat, siis ainuüksi Suurbritannias kasutab tervelt neljandik suurimatest jaemüügifirmadest klientide näolt emotsioonide püüdmiseks ja nende analüüsimiseks vastavat riist- ja tarkvara. Londoni kaubandustänavate poed on neist seadmeist pungil. Moetööstuses on neuroteaduse abil meieni jõudnud täppismõõtmist kasutamas juba enam kui pooled suurfirmad. Veelgi enam: Harvard Business Review on juba soovitanud lähtuvalt sellest, mida me täna teame inimese aju kohta, muuta kardinaalset kogu organisatsioonide juhtimisstruktuuri, sealhulgas panna turundusosakonnas eri inimesed vastutama eri ajupoolustega seotud tööde eest: mõtlemise (andmete kogumine ja analüüs), tunnetamise (kommunikatsioon, kliendisuhted) ja elluviimise eest (disain, kontseptsioonid, sisuloome).

Tallinn Marketing Week on juba teist aastat Tallinki laevadel toimuv
viiepäevane rahvusvaheline turundusteemaliste seminaride sari. Sel aastal
toimub TMW 16.-20 mail. Lisainfo:www.tallinnmarketingweek.com

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare