Euroopa Liidu transpordiministrite mitteametlikul homme algaval kohtumisel Vilniuses arutatakse lennunduse küsimusi, keskendudes Ühtse Euroopa taeva (SES) ehk Euroopa õhuruumi avamise projekti temaatikale. EL-i asjade komisjon arutas oma istungil Euroopa lennuliikluse korraldamise reformi, mille eesmärk on tagada piisav läbilaskevõime ja tõsta lennuliikluse kulutõhusust.

„Olukorras, kus ülemaailmne konkurents lennundusettevõtete vahel on pingeline ja kasv lennunduses nihkub Lähis-Ida ja Aasia-Vaikse ookeani regiooni, on kiiresti vaja reformida Euroopa lennuliikluse korraldust. Lennuliikluse juhtimine peab tagama ohutu, kiire ja efektiivse teenuse. Ühtse Euroopa taeva projekt aitab vähendada lennukite kütusekasutust, süsinikuheitmeid ning lennuaega,“ ütles EL-i asjade komisjoni esimees Arto Aas.

Euroopa lennuliikluse muudab kalliks õhuruumi killustatus 50 lennukontrolli keskuse vahel, mis toob igal aastal ligi viis miljardit eurot lisakulusid. Killustatuse tõttu on lennukid sunnitud põletama rohkem kütust, kasutusmaksud suurenevad pidevalt ning viivitusaeg pikeneb. USA süsteem katab võrdlusena sama suurt õhuruumi osa, kuid kontrollib 84% rohkem lennutunde kasutades seejuures 7% vähem lennujuhte ja opereerides 39% madalamate kuludega lennutunni kohta.

Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku keskenduda Euroopa lennuliikluse korraldamise reformi osas suuremale ohutusele ja järelevalvele, lennuliikluse paremale korraldamisele, uute tugiteenuste osutamise võimaluste väljaarendamisele ja paindlikumale partnerlusele.

Põhja-Euroopa funktsionaalne õhuruumiosa (NEFAB), millesse kuuluvad Eesti, Norra, Soome ja Läti, on edukalt koostööd teinud Taani ja Rootsi funktsionaalse õhuruumiosaga ning hetkel uuritakse võimalusi koostööks Venemaaga.

Samas arvestatakse Euroopa lennujuhtimissüsteemi reformis, et liikmesriigid soovivad säilitada täieliku suveräänsuse oma õhuruumi osas.

Euroopa Liidu transpordiministrite 15.-16. septembri mitteametlikul kohtumisel esindab Eestit majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.