“Eelmise aasta detsembris andis Hansapank välja ligi kaks korda rohkem krediitkaarte kui teistel kuudel keskmiselt – üle 6000 krediitkaardi,” ütles Herman. Ta lisas, et möödunud aasta detsember oli krediitkaardiga ostmise poolest ka aasta kõige aktiivsem kuu.

“Läbi aastate on krediitkaartide ja järelmaksude tarbimise tippaeg olnud jõulukaupade ostmise tõttu detsember. See on tippaeg ka kauplustes ja üsna loomulik, et siis kasutatakse ka krediiti. Populaarsed on kõik krediitkaardid, samuti Ego järelmaks ja väikelaen. Eelmise aasta detsembris lisandus näiteks Ego kaarte ligi 3000,” märkis Herman.

Seejuures kasutatakse järelmaksu kõige enam just kodumasinate, audio- ja videotehnika, arvutite ja mööbli ostmiseks.

“Loomulikult saame öelda, et aasta lõpus on klientide huvi tarbimiskrediitide võtmise vastu suurem kui tavaliselt,” tunnistas ka Sampo panga kommunikatsioonijuht Anneli Rõuk.

“Kuna oleme teinud viimastel kuudel mitu sooduspakkumist Sampo järelmaksu etteotsustatud limiidi näol, siis sõltub meie järelmaksu väljastamise kasv kindlasti paljuski ka sellest, kas hetkel on kehtiv mõni pakkumine. Olemasolevaid pakkumisi kasutavad inimesed aktiivsemalt ära loomulikult seoses just lähenevate pühadega.”

Kasv kümnendiku võrra

Rõuk lisas, et kui vaadata kasutatud järelmaksulimiidi osa kogulimiidist, siis kasutatud limiidi protsent on detsembris tõusnud ligi 10 protsendipunkti võrra võrreldes tavapärase keskmisega. Sama võib öelda kaardimaksete kohta – kasv on olnud detsembris üle 10 protsendi.

Ühispanga statistika viimase viie aasta lõikes näitab, et detsembris tehakse keskmiselt veerandi võrra suuremas mahus kaarditehinguid kui oktoobris või novembris.

Ühispanga eralaenude arendusjuht Triin Messimas tõdes samas, et uute laenude ning krediitkaartide väljastamisel ei ole detsembris võrreldes teiste kuudega väga olulist hüpet.

Messimase hinnangul on paljudel juba väikefinantseerimistooted (järelmaksud, krediitkaardid, järelmaksukaardid, nt Ühispanga Magnet, arvelduslaenud – toim) olemas, lihtsalt detsembris hoogustub nende kasutamine (nt väheneb kasutamata krediidilimiit järelmaksukaartidel ja arvelduslaenudel, tehakse rohkem tehinguid ka krediitkaartidega).

Pangad meelitavad

Samas meelitavad pangad ka ise kliente soetama endale krediiditooteid. Nii kehtib näiteks Hansapanga vaba tagasimaksega krediitkaardi ja Ego kaardi puhul kuni jaanuari lõpuni intressivabastus selle perioodi ostude eest. Intressivabastus kehtib nii uutele kui ka olemasolevatele krediitkaardi klientidele. Samuti saab määratud tagasimaksega krediitkaardi aastamakseta.

Kaupmeeste kinnitusel on tänavused jõulumüügid olnud traditsiooniliselt suured, erilist ostupalavikku pole märgata.

Stockmanni kaubamaja direktori Tove Westermarcki sõnul on jõuluajal müük kahekordistunud võrreldes tavalise müügiga. Suurem ostubuum algas möödunud nädalavahetusel.

“Eriti hästi lähevad Stockmanni kinkekaardid, väärtusega alates sajast kuni 500 kroonini,” ütles ta. Toodetest müüakse palju elektroonikat ja toidukaupa.

Rimi keti kaubandusjuhi Peter Ranne sõnul on müük jõuludega kasvanud nagu ikka aasta lõpus – 30-35 protsenti.

Tallinna Kaubamaja müügidirektori Katrin Mühlsi hinnangul on jõulud kaupmeestele kindel müügiperiood.

Selveri keti müügikäive on tänavu jõulude ajal firma juhataja Ain Taube sõnul mitu korda suurem. “Oleme rahul,” ütles ta.

Rahul on jõuludega ka tootjad. Rakvere Lihakombinaat näiteks lülitas jõuluverivorstide tootmises teise käigu sisse juba mitu nädalat tagasi. Kalev on detsembrikuus müünud maiustusi 16 protsenti rohkem kui aasta tagasi – kokku 642 tonni. Sellest ligi veerandi moodustavad šokolaaditahvlid.

Pank kontrollib maksevõimet

Annely Herman, Hansapanga osakonna juhataja

Inimesed, kes enne pühi endale järelmaksukaardi teevad, pole potentsiaalselt ohtlikud kliendid.

Kaarte väljastades lähtub pank ikka samadest reeglitest nagu alati: vaadatakse, et kliendi maksevõime oleks piisav võetavate kohustuste täitmiseks.

Loomulikult on vaja oma maksevõimet reaalselt hinnata, mitte võtta üle jõu käivaid kohustusi.

Siin teeb palju eeltööd juba ka pank, pakkudes inimestele näiteks konkreetse limiidiga krediitkaarti, mis vastab kliendi võimalustele ega lase mõistlikku kohustustemäära ületada. Kui rääkida järelmaksust, siis tavaliselt ostavad inimesed sellega siiski kestvuskaupu. Igakuised maksed on võimalik valida igaühel vastavalt oma maksevõimele.

Naistele Elisabeth Arden

Meestele Armani ja Boss

•• Tallinna Kaubamaja andmetel on tüüpilised kingitused igal aastal enam-vähem samad. Ilumaailmas on enim ostetud lõhnad: sel aastal Gucci Envy Me, Dolce&Gabana Blue Line ja Elizabeth Ardeni Provocative Woman.

•• Populaarsed on kinkekomplektid, kus lõhnale on lisatud mõni kehahooldusvahend. Meestelõhnadest on jätkuvalt populaarsed Armani ja Bossi lõhnad.

•• Sel aastal on väga populaarsed kingiostud ka trendisukkpüksid. Meestemaailmas ostetakse kingituseks lipse ja kvaliteetpesu – kaubamärkidelt Calvin Klein, HOM, Fila ja DIM.

•• Naistemaailmas ostetakse enam pesu ja pidulikke rõivaid – eriti hästi müüb praegu trendimärk French Connection..

•• Üllatavalt populaarseks on noorte meeste seas osutunud vestid. Lastekaupadest on populaarsed lauamängud: Alias, Monopol ja uus eestimaine lauamäng Trivia. Hea kingiidee on ka CD-plaat – näiteks Inese “Viisteist magamata ööd” või Smilersi “Ainult armastuseks”.