Mitu aastat Eestis möllanud kinnisvara- ja ehitusbuum on selleks korraks vaibunud. Nüüd on aeg soetatud kodu kauniks teha ja põllupealsel põhjatuuled kinni püüda. Aianduskauplused klientide vähesuse üle ei kurda – parklad jäävad nädalavahetustel väikeseks, juurde on toodud kassaaparaate, et teenindus sujuks.

Juba esimesel päeval, kui Hansaplant avas külastajaile kevadeks ettevalmistatud istikute väliala, oli poe parkla autosid täis.

Hansaplanti juhatuse esimees Indrek Naudi tunnistab, et nad on valmistunud selleks, et inimesed, kes soetasid kinnisvarabuumi ajal uue kodu või on oma maja ehitamisega lõpusirgele jõudnud, pööravad nüüd pilgud aia poole. Klientide ootuses laiendati mullu kaubanduspinda, kauba sortimenti (toodangu maht on igal aastal kasvanud ligi 20 protsenti), tänapäevastatud on tootmistehnoloogiat, mis võimaldab suurendada toodangu mahtu paindlikult ja kiiresti kaks kuni kolm korda. Praegu kasvatab Hansaplant aastas 150 000 istikut.

“Aianduses tervikuna on suhteliselt hea aeg,” tõdeb Naudi. “Tänavu on kevad olnud mõnes mõttes aktiivsem, see on tingitud pehmest talvest. Meil hakkab kujunema traditsioon, et igal kevadel istutatakse midagi uut aeda ja mitte vaid uutes, aga ka vanemates aedades.”

Naudi sõnul on eestlasel taimede suhtes hea maitse, aedades on põhjamaiselt rahulik stiil – ei kuhjata väga palju eri värve kokku. Mööda hakkab saama okas- ja elupuu võidukäigu aeg, see asendub õitsvate värviliste taimedega. “Praegu on populaarsed kõik suvelilled, püsililled ja kohe hakkavad tulema roosid,” loetleb Naudi. Tema sõnul hindavad ostjad järjest enam taimede kvaliteeti, isegi kui mõningate taimede puhul tuleb selle eest tasuda mõnevõrra kõrgemat hinda. Näiteks roosid, mille hind sisaldab peale kasvatuskulu ka sordiaretajale makstavat litsentsitasu.

Hortes pole kummist

Tallinna piiril asuv Hortes on samuti nädalavahetustel autodest ja külastajatest ummistunud. “Meie mingit langustrendi ei tunneta,” ütleb turundusjuht Kristiina Kullo, kelle sõnul on puhkepäevadel tegu, et inimesed ära mahutada, sest ei parkla ega aianduskeskus pole kummist. Kullo sõnul on inimesed asunud kaunistama oma uusi koduaedasid – rajatakse hekke, istutatakse püsikuid ja suvelilli.

“Hobiaiandus on tõusutrendis, ostetakse ka maitsetaimi, kasvuhooneid, tomatitaimi,” tõdeb Kullo. Hästi lähevad hooajataimed – suvelilled, samuti on praegu rododendronite müügiaeg. Lisaks kaunistatakse palju korterelamute rõdusid – üks nõutumaid amplitaimi on petuunia sordirühm “Million Bells”. Palju küsitakse ka pereõunapuid, suured okaspuud on nõutud. “Meie juurde tullakse teisest linna otsast, inimesed veedavad taimede seas tunde. Meelsus on siin hoopis erinev tavalisest ostukeskusest,” kirjeldab Kullo.

Istikuärid õitsevad

Üks suuremaid roosiistikute, ilupuude ja -põõsaste tootjaid Eestis on AS Plantex. Firma omaniku Tiit Juhani sõnul on istikute müük kasvanud võrreldes mullu sama ajaga 25 protsenti. Juhani sõnul on väga nõutud Eestis kasvatatavad viljapuud ja põõsad, ühesõnaga kõik istikud, mis kannavad vilju. Kes veel praegu tahab soetada kuldrenetti või maguskirssi, on oma ostuga hiljaks jäänud. “Kõik, mis Eestis kasvatatakse, müüakse maha,” kinnitab Juhani. Nõudlust jagub aga kõigele, mis juured mulda ajab. “Suured pinnad tuleb ju haljastada, eks see protsess olegi natuke nihkes,” viitab Juhani sellele, et pärast ehitust algab aia korrastamine.

Rahva lemmikud

Ostetakse hekitaimi

Otsitakse dekoratiivpuid

•• Luua puukooli istikute müük Luige ja Türi laatadel näitas, et tänavune rahva lemmik on enelas “Grefsheim”. Hästi müüakse punast sarapuud ja dekoratiivset punast õunapuud.

•• Linlane soovib hekiks kuuski ja arooniaid.