Kas airBalticu sihtkohtade arv väheneb?

See vähenes seitsmekümnelt kuuekümnele. Me kohandasime seda talvel. Me ei plaani enam sihtkohtade arvu vähendamist, kuid talvehooajal mõistagi kohandame lendude sagedust. Samuti ei teeninda me talvel tüüpilisi suvehooaja sihtkohti, nagu näiteks Budapest. Kuid me ei tühista sihtkohti. Vähemalt praegu pole see meil plaanis. See võib muidugi muutuda juhul, kui liin pole kasumlik. Lennufirma teenis kahjumit ning teenib kahjumit ka tänavu, seega peame vaatama liinide tulemusi.

Estonian Air on suurendanud lendude arvu pisikestesse Soome linnadesse. Kas te kavatsete näiteks suurendada Tallinna või Vilniuse lendude arvu?

Me jälgime nii Tallinna kui ka Vilniust, sest me oleme Balti riikide suurim lennufirma ning jääme selleks ka peale Estonian Airi katseid suurimaks saada. Mõistagi ma soovin, et nad kasvaksid, sest kui nad seda ei tee, muutume me veel suuremaks. Kindlustame, et Balti riike teenindataks hästi, see sisaldab ka Tallinna ja Vilniust. Oleme vähendanud lende mõlemasse lennujaama, kuna meie maht on vähenenud. Nagu ennegi, ühendame Vilniust ja Tallinna muude sihtkohtadega läbi Riia. Kui Eesti võtab sarnase suuna, siis konkurents suureneb. Me ei ole veel mures, sest nad ei talita täpselt samamoodi kui meie, kuigi nemadki viivad reisijad kõigepealt Tallinna ja siis sealt edasi.

Tallinn on meie jaoks tugev turg ja me jälgime seda. Kindlasti kaotame Estonian Airile reisijaid ja me peame sellega leppima. Teisest küljest saame reisijaid juurde liinidelt, kus pakume paremat toodet. Kui sa lähed näiteks Viini, siis meie lendame sinna kaks korda päevas, kuid minu mäletamist mööda lendavad nad sinna kolm korda nädalas. Iga reisija võib pakkumiste vahel valida. Kolm korda nädalas on rohkem suunatud puhkusereisijatele.

Üritame säilitada lennuliinide arvu ja tihedust ning oma suuruse tõttu suudame seda paremini kui naaberriigi lennufirma. Praegune konkurents Riia-Tallinn liinil on klientide jaoks hea, sest piletihinnad odavnevad ja reisijate koguarv suureneb. Ma pole suurenenud reisijatenumbri üle õnnetu, kuid ma pole uue konkurendi üle ülearu õnnelik. Meil on vaba konkurents, me lepime sellega ja üritame paremad olla. Üldiselt on piletihinnad läinud madalamaks ja jäävad selliseks ka tulevikus. Piletihinnad tavaliselt odavnevad alati, kui konkurents tiheneb.

Te olete siis rohkem keskendunud ärireisijatele?

Me ei ole keskendunud peamiselt ärireisijale, vaid inimestele, kes soovivad lennata Balti riikidest sinna, kuhu me läheme. Heade ühenduste tõttu reisib üha enam inimesi äriga seotud põhjustel, kuid nad ei pruugi tingimata olla ärireisijad. Oleks ekslik arvata, et vaid äriklassis reisijad on ärireisijad, sest paljud äri tõttu lendajad sõidavad turistiklassis. Suurem lennutihendus tähendab, et äri tõttu reisijatel on parem toode. Riia lennujaam on tugevaim suvel ja seda peamiselt turismi tõttu. Suurenenud lennusageduse tõttu on äri tõttu reisijate osakaal suurenenud, kuid me ei jälgi seda.

/.../ Kahjuks ei ole ma iial olnud ühelgi Estonian Airi lennul, kuna ma pole iial käinud Tallinnas, kuid ma olen neid tihti näinud. Ma pole neid küll siin (Riia lennujaamas – toim) hoolimata suurepärasest vaatest näinud, arvatavasti pargivad nad kusagil mujal. Kuid nad lendavad iga päev kuskil kolm korda Riiga.

Mõistagi me jälgime, mida nad teevad. Estonian Air ei ole küll nii suur veel, et me seda iga päev teeksime. Me näeme, mida nad teevad, jälgime, mida nende kohta kirjutatakse, kuid me keskendume praegu muudele asjadele. Me jälgime, mida Estonian Air teeb, kuna tegu on ühe naaberlennufirmaga. Me jälgime ka, mida teevad Finnair, SAS, AirBerlin ja nii edasi. Võin sulle palju andmeid anda, sest me jälgime nende tegevust. Arvan, et nemadki teevad sedasama, sest me kõik oleme samas ühenduses ja saame teiste kohta ühesuguseid andmeid. Selle põhjal saame me hinnata, mida nad teevad ja Eesti kohta võib öelda, et neil on väga tugev reisijatearvu kasv. See on positiivne. Me talitasime samamoodi mõned aastad tagasi. Ma võin vaid öelda, et reisijatearvu kasv on muljetavaldav.

Nende esimese kvartali majandustulemused on väga halvad, see on nõnda kõikide oma tulemused avaldanud lennufirmade puhul nii, kui välja arvata Ryanair ja EasyJet. Eriti halvad majandustulemused on suurtel lennufirmadel. Me ootame huviga, et näha selle järsu kasvu tulemust, sest olukord on kütusehindade tõttu raske. Ja seda eriti esimeses kvartalis – kõikidele Euroopa lennufirmadele on esimene ja viimane kvartal rasked.

Seetõttu otsustasime meie minna teist teed ja vähendada esimeses kvartalis reisijate arvu ning suurendada täitumust, tehes samal ajal vähem lende. Vedasime esimeses kvartalis kaks protsenti vähem reisijaid kui mullu, lende on samas olnud 13 protsenti vähem. Seega oleme suurendanud täitumust, mis näitab, et me oleme vara kasutanud palju-palju paremini. Kuid me ei teavita sellistest asjadest. Me teavitame reisijatearvust, kuid kuna me pole finantstulemusi kunagi avaldanud, siis me ei tee seda ka nüüd. Ma tahaksin, kuna tegu oleks heade uudistega, kuid kuna me pole seda iial teinud, siis ei saa sellega ka nüüd alustada pelgalt heade tulemuste tõttu. Ootame suveni ja ehk on meil veelgi paremaid uudiseid.

Intervjuu ülejäänud kaks osa ilmuvad laupäeval ja pühapäeval.