Veel aasta tagasi kritiseeriti maksuametit ebaviisaka klienditeeninduse ja firmad oigasid maksuhaldurite terrori pärast. Mida on ette võetud ja veel võetakse maksuameti maine parandamiseks?

Maksuhaldurile on viimase aasta jooksul vahelduvalt ette heidetud nii põhjendamatut karmust kui liigset leebust. Kinnitan, et maksuhalduri eesmärk ei ole olla liiga leebe või liiga karm vaid kasutada professionaalseid, õiglaselt karme ning seaduslikke meetmeid kõigi ettenähtud maksude laekumiseks.

Julgen väita, et etteheited terrorile ning nõrgale klienditeenindusele ei vasta enam ammu tõele.

Loomulikult ei eita me probleemide täielikku puudumist. Parima hinnangu andjad teeninduse osas on aga meie kliendid ja nende katusorganisatsioonid. Ka maksumaksjate liidu esindajad märgivad, et kuigi probleeme esineb, on maksuhaldur üldiselt muutumas paremuse poole.

Märtsis-aprillis läbiviidud kliendirahulolu küsitlus näitas, et 55% vastajatest peavad klienditeeninduse taset heaks, veel 38% peavad seda rahuldavaks ja ainult 4% vastajatest arvasid, et klienditeeninduse tase on halb.

Kas sellest võib järeldada, et klienditeenindus on teie nõrk koht?

Sellel aastal oleme suutnud kinni pidada oma suurimast klienditeeninduse lubadusest – tagastada enammakstud tulumaks probleemivabade e-deklaratsioonide puhul viie tööpäeva jooksul. See tähendas umbes 175 tuhandet klienti.

Tuleb aga arvestada, et deklareerimise perioodil tuli infotelefoni töötajail kohati päevas vastu võtta ligi 3000 kõnet päevas ning kõigile saabunud küsimustele ka vastata. Lisaks vastasid klienditeenindajad aasta esimese kolme kuuga kirjalikele arupärmistele 45320 korral.

Klienditeenindusse tuleb samas alati suhtuda enesekriitilise pilguga ja seda me jätkuvalt teeme.

Kui eelmise juhi puhul motiveeriti maksuameti töötajaid tulemuspalgaga, mis muutis revidentide töö n.ö sportlikuks karistamiseks ja maksude väljapressimiseks. Mis on tänaseks muutunud ja millega motiveeritakse töötajaid nüüd?

Tulemuspalkade maksmine ei ole lõppenud, kuid oluliselt arusaadavamaks on muutunud selle rakendamise süsteem ja alused.

Kuna maksuhalduri tööst sõltub otseselt tulude laekumine riigile, riigi konkurentsivõimelisus ning atraktiivsus, siis on valitsuse hinnangul oluline, et maksukogujad oleksid motiveeritud. Tulemustasu maksmise näeb ette ka selle aasta riigieelarve.

Lisatasu maksmise eeltingimuseks on aga riigieelarves kinnitatust rohkema maksutulu laekumine. Ülelaekuvatest maksutuludest arvatakse maha sellise iseloomuga täiendavad laekumised, mis ei ole otseselt sõltunud maksuhalduri tegevusest.

Korrigeeritud summast on rahandusministril õigus eraldada täiendavalt kuni 5,5 protsenti.

Määruse kohaselt lähtutakse maksutulude summaarsest, mitte maksuliikide lõikes ülelaekumisest võrreldes kinnitatud riigieelarvega. Eeldusel, et tulud tervikuna suurenevad 500 miljonit krooni, toob määruse rakendamine kaasa täiendavaid kulutusi kuni 25 miljonit krooni.

Maksuametis on kaotatud n.ö 13. palk. Millega see asendatakse?

Tuginedes avaliku teenistuse suundumustele palgapoliitikas, maksame võrdse kohtlemise põhimõtet järgides seda tasu veel see perioodi eest 2003/2004. Edasiselt suuname vastava raha lisatasuks tööd kvaliteetselt täitvatele ametnikele.

Eelmise maksuameti karm maksukogumise poliitika hirmutas ära nii ettevõtjad kui eraisikud. Teie juhtimise all püütakse teha leebemat nägu ja räägitakse ennetamistööst. Milles see seisneb peale kirjade saatmise?

Maksuamet on oma töötulemusi analüüsides jõudnud arusaamisele, et mõnikord piisab maksukohustuslasega suhtlemisest või maksukohustuslase teavitamisest, et maksuhaldur on asunud jälgima maksukohustuslase tegevust – ja maksudistsipliin paraneb.

Preventiivne töö seisnebki maksukohustuslasega otse suhtlemises ilma sunnita seni, kuni ta on nõus ennast parandama - vastasel juhul järgneb juba reaalne kontroll. Selleks, et võimalikult ökonoomselt rakendada maksuametnike ressurssi, ongi suund teeninduslikult läheneda ettevõtjatele, kellel lasub maksude varjamise kahtlus.

Milliste maksude tasumise paranemist sellelt töölt ootate?

Konkreetselt ümbrikupalkade osakaalu vähendamisel ootame loomulikul tulu- ja sotsiaalmaksu laekumise suurendamist. Ennetavate meetmetega suudetakse maksukohustuslase rohkem distsiplineerida ning sellest tulenevalt ka kõlvatut konkurentsi vähendada.

Jõuline ja operatiivkontroll ei ole kuskile kadunud, näitena on liikuvate kontrollrühmade tegevus kütuseturul taganud kütuseaktsiisi laekumise olulise paranemise ning salakütuse osakaalu vähenemise.

Kontroll peab olema maksimaalselt tulemusele orienteeritud, kiire ja minimaalselt nii kliendi kui maksuhalduri ressurssi kulutav.

Alustasite käibemaksu elektroonilist kontrollimist. Mis on tehtud, mis veel tegemata?

Märtsi teisest poolest alates selekteeritakse andmebaasi kogunevaid maksufakte vastavalt riskiastmele automatiseeritult isikute osas, kes on esitanud käibemaksu tagastusnõude.

Uus süsteem aitab ametniku töö rõhuasetust õigesti suunata – kontrolli satuvad kõrgema riskiastmega isikud ning ressurssi ei kulutata madala riskitasemega isikute kontrollimisele. Süsteem võimaldab maksuhalduril ühelt poolt kontsentreeruda nn punastele nõuetele ja meie teenindajatel leida kiiremini vastused vigadele, mida tehakse deklaratsioonide täitmisel.

Käibemaksu laekumise tagamiseks on järelevalve valdkonnas loodud maksude tagastuse kontrolli üksused.

MTA lubas ümbrikupalkadest teatamisest ja maksude äramaksmise korral loobuda ettevõtete karistamisest. Miks on nüüd ikkagi hakatud teatajaid karistama?

Siinkohal on küll maksuhalduri tegevust valesti mõistetud, sest maksuhaldur ei ole kunagi lubanud, et ümbrikupalkadest teatamisel ja hilisemal äramaksmise korral loobutakse karistamisest või vastupidi, et ilmtingimata karistatakse.

Maksuhaldur on seisukohal, et igat juhtumit tuleb vaadata eraldi analüüsida ettevõtte tegevust ja vastavalt maksukorralduse seadusest tulenevale õigusele kaaluda, kas ettevõtte osas on vaja läbi viia täiendav kontroll või on vajalik määrata trahv või on ettevõte oma maksukohustuse ise riigi ees hüvitanud ja trahvi määramine ei ole vajalik.

2000. aastal käivitanud netideklaratsioonid on probleeme ja segadust. Mis jäi silma sel aastal nende täitmise juures ja mida saaksite järgmisel aastal lihtsamaks ja paremaks teha?

Silma jäi see, et kuigi meie hinnangul oli deklareerimine piisavalt lihtsaks tehtud, leidub kliente, kes põhjalikku selgitust vajasid. Klientide teadmiste ja interneti kasutamise oskuste-kogemuste tase on inimestel paraku veel väga erinev.

Probleeme tekkis klientidega, kes ei teadnud internetist eriti palju, kuid tänu viie tööpäeva lubadusele tahtsid täita oma deklaratsiooni ilmtingimata e-maksuametis. Paljude teenindusbüroode töötajatest sai selle tulemusel mõneks ajaks projektiga "Vaata Maailma" sarnased internetiõpetajad. Olime sellega aga arvestanud ja valmis nõu andma.

Järgmisel aastal soovime tõlkida füüsilise isiku tuludeklaratsiooni e-maksuametis ka vene keelde ja miks mitte ka inglise keelde. Sel aastal olid mõned tuludeklaratsioonid kakskeelsed ja kogemus näitas, et see võtab vähendas teenindajate koormust.

Ka on plaanis töötada edasi seletavate abitekstide kallal, et need oleksid lihtsamad, selgemad ja kataksid enamuse probleemsetest valdkondadest.

Kogu aega kurdetakse maksuseaduse kahest tõlgendusest – maksuameti töötajate ja juristide poolsest. Sellega rikutakse nõrgema ehk ettevõtja kasuks tõlgendamise nõuet segase paragrahvi korra. Millal valmib ühtne seaduse tõlgendamise “käsiraamat”, et kõik saaksid seadusest ühtemoodi aru?

MTA kodulehel on kõigil kättesaadav revidendi käsiraamat, kus meie tõlgendused üheselt kirjas.

Maksuseadused on tõepoolest keerulised ning seni on seadusi ka sagedasti muudetud. Muutmise on tinginud eelkõige Eesti kiire majanduslik ja ühiskondlik areng, samuti hiljutine liitumine Euroopa Liiduga. Muutub kogu seadusandlus ja see on paratamatu protsess.

Küsimuses toodud viide maksuseaduste kahesest tõlgendamisest, vastandades juristid ning maksuametnikud, ei ole kindlasti lõpuni õige- ka juristidele, kes ei ole maksuametnikud on maksuseaduste rakendamisel erinevaid arvamusi. Juristide hulgas kehtib kõnekäänd- nii palju kui on juriste, nii palju on arvamusi ning üks veel lisaks.