See kehtib nii kasutatud kui ka uute autode kohta, nii liisinguga soetatud kui ka väljaostetud autode kohta.

Eelmise nädalal saatis Läti lennufirma airBaltic laiali pressiteate, milles lubas soovi korral tagastada piletiraha neile, kes reisini jäänud perioodil on tööst ilma jäänud. „Balti riikides suureneb tööpuudus ning peame oma klientidele vastu tulema,” muretses airBalticu president Bertolt Flick.

Seda tüüpi aktsioonid on mingis ulatuses kindlasti ka tavaline PR ja tähelepanu tõmbamiseks vajalik turundustrikk. Tööpuudus on tõepoolest kõige kriitilisem probleem nii Eestis, Lätis kui ka Leedus ning sel teemal kaasamõtlemine ei kahjusta ühegi ettevõtte huve.

Teisalt on siin päris selge majanduslik loogika. Eesti majandus langeb kõigi näitajate järgi – hinnad, SKT, väliskaubandus –, kuid kõige silmatorkavam faktor, lausa eriliselt madalal on tarbijate kindlustunne. Kui tarbijad ei usu tulevikku, pole kindlad oma palga ja töökoha säilimises, ei tõtta nad ka ostlema. Eriti valusalt on meie tegelikkus kohelnud automüüjaid. Esimestel kuudel on uute autode müük Eestis kukkunud 60-protsendises aastatempos – kõige järsem kukkumine kõigi ettevõtlusvaldkondade võrdluses.

Pangad rõõmustavad

Kas osta auto ja võtta kanda liisingukoorem, kui sügisel võid olla töötu ja ei ole palka, on ainult võlad? Pakkudes aga ostjatele võimalust, et probleemi tekkides (töökoha kadumisel) ei pea muretsema liisingukoorma jätkumise pärast, on see üks pisike samm tarbijate kindlustunde kasvatamisel. Sellele äriloogikale viitab ka Amservi juhataja Raivo Kütt: „Inimestel on endiselt olemas vajadus autode soetamiseks, aga tarbijate kindlustunne tuleviku osas on praegusel hetkel väga madal. Seetõttu otsustaski Amserv Grupp algatada pilootprojekti, mille eesmärgiks on anda autoostjaile garantii, et koondamise puhul ostetakse auto soovi korral tagasi.”

Selle üle võiksid rõõmustada ka pangad. „See maandab kõigi osapoolte, eelkõige aga autoostjate riske,” arvabki Swedbank liisingu tooteosakonna juht Risto Lauri. Tegelikult võiksid pangad ka ise rohkem ajusid ragistada, kuidas luua tingimusi, et parandada tarbijate kindlustunnet. Amservi pakkumine oli näiteks puhtalt nende enda idee.