“Seda võib kindlalt väita, et Eesti inimene nii palju rohkem jooma ei hakanud,” ütles Viina Liidu esimees ja Onistari alkoholitootmist juhtiv Aleksander Skoblov. “Tähendab, meie põhjanaabrid viisid alkoholi ikka kaasa.”

Numbrite kasvule aitas kaasa see, et Euroopa Liitu sisenedes suurenesid väga oluliselt need normid, kui palju võis alkoholi siit kaasa võtta. “Ka bürokraatia jäi vähemaks, kõik tollivormistused muutusid lihtsamaks,” lisas Skoblov.

Oma müügimahtu siseturul kasvatasid möödunud aastal kõik siinsed alkoholitootjad. Esikolmiku moodustasid endiselt Liviko, kelle turuosa möödunud aastal oli koguni 61 protsenti, Ofelia ja Onistar, samad tootjad kuulusid ka eksportööride edetabeli esiotsa.

Eelmise aasta 1. mail alanud viina­ralliks hakkasid alkoholitootjad juba pikalt ette valmistama, võeti kasutusele uued atraktiivsemad pakendid, kavandati müügistrateegiat. Viinaralli mastaapsust näitab ka see, et Soome oli sunnitud Eestist tuleva kange alkoholi impordi vähendamiseks langetama kange alkoholi aktsiisi 44 protsendi võrra. “See läks Soome riigil nende enda hinnangul ka vastavalt plaanidele korda,” sõnas Ofelia tegevjuht Outi Sivén.

Soome rahandusministeeriumi andmetel kasvas alkoholimüük Soome siseturul 10–15 protsenti. “See näitab, et hinnad on sellised atribuudid, mis reguleerivad seda asja ühele või teisele poole,” kommenteeris Skoblov.

“Vaatamata Soome ponnistustele ja hoolimata alkoholiaktsiisi 5protsendilisest tõusust Eestis on selle aasta esimese kvartali tulemused olnud rahuldavad,” rääkis Sivén. Altia, mis kuulub samasse kontserni Ofeliaga ning on keskendunud alkoholi müügile, siseturu müük Eestis kasvas esimeses kvartalis 20 protsenti eelmise aasta sama perioodiga võrreldes. Samas kogu siseturu viinamüük langes esimeses kvartalis 17 protsenti, mille põhjustasid kõigi teiste viinatootjate vähenenud müügimahud.

Müük võrreldes möödunud aastaga vähenes teistel firmadel esimese kahe kuu jooksul just seetõttu, et 1. jaanuaril tõsteti Eestis aktsiisi 5 protsendi võrra. Selle tulemusena ostsid kauplused ja hulgimüügifirmad kaupu ette, mis põhjustas alkoholimüügi kahekordse kasvu 2004. aasta detsembris. Samuti on turiste külmal talveperioodil vähe. Märtsist on viinamüük jälle kasvama hakanud. “Eks aprillikuu siis näitab, kui palju on kasvanud,” lisas Skoblov. Ülejäänud aasta osas pakkus ta, et mõneprotsendilist kasvu võiks ikka oodata.