Maksu- ja tolliameti juhtivrevidendi Siim Tamme sõnul valiti kontrollitavad automüüjad sel korral peamiselt riskianalüüsi pinnalt nende ettevõtete seast, keda ametid ühiskontrollide käigus veel külastanud ei ole. Ka sel korral märgiti üles kõigi müüdavate autode VIN-koodid ja nende dokumentatsioon läbib põhjaliku kontrolli. See võib sõiduki registreerimisel tähendada kuni 30 päevani ulatuvat menetlusaega.

„Sõiduki võib Eestis registreerida, kui maanteeamet ja maksuhaldur on tuvastanud selle soetusega seonduvad asjaolud. Me kontrollime dokumentide ehtsust ja seda, kas need kajastavad tegelikke toimunud tehinguid. Tähelepanu pöörame sellele, kas lepingutel on tegelikud müüjad ja ostjad, kas sõidukite näidatud hinnad vastavad tõele ning kas ka maksureegleid on õigesti rakendatud,“ rääkis Tamm.

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütles kasutatud autode müügis valitsevatest trendidest rääkides, et osa probleemseid automüüjaid Tallinnas on liikunud Kadaka piirkonnast mujale ning näitavad müüdavaid autosid muudes kliendiga kokkulepitud avalikes kohtades.

„Iseenesest ei ole avalikus kohas ostjale auto tutvustamises midagi taunimisväärset, selliselt teeb ostu-müügikokkuleppeid ka enamik eraisikuid. Valvsaks peaks tegema see, kui müüdaval sõidukil puudub registreerimisnumber või kui sõidukil on välismaine registrinumber. Ebamugavasse olukorda sattumise vältimiseks võiks ostja igal juhul veenduda, kas sõiduk on juba Eestis registreeritud ja sellele on Eestis väljastatud registreerimisnumber," selgitas Turetski.

Tartu politseijaoskonna juhi Kaja Suure sõnul kasutavad mõned müüjad Eesti registrisse kandmata sõidukitel mõne teise sõiduki registreerimisnumbreid. Selline tegevus on kindlasti väga tõsine rikkumine ja vahelejäämisel vastutab rikkumise eest sõiduki juht, keda ootab sellisel juhul kuni 800-eurone rahatrahv. Kuid ennekõike on sellise sõidukiga liikluses osalemine kasvõi proovisõiduks seadusega keelatud tegevus.

„Kui mootorsõiduk on proovisõidu ajal kehtestatud korras kindlustamata ja peaks juhtuma liiklusõnnetus, ei korva kindlustus tekkinud kahju omanikule. Süülise liiklusõnnetuse korral nõutakse teisele sõidukile põhjustatud kahju sisse juhilt. Seega küsige alati näha ka sõiduki registreerimistunnistust ning veenduge, et autole kinnitatud numbrid klapivad registreerimistunnistusega, ka peab masin olema kindlustatud,“ viitas Suur.

Sõidukite kindlustuskaitset ning sõiduki ja registreerimisnumbri vastavust saab kontrollida Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel Lkf.ee.

Sama soovitus kehtib ka juhul, kui sõidukil on välismaised numbrid või transiitnumbrid. „Oluline on, et ka transiitnumbrid oleks kehtivad, sest kehtivuse kaotanud transiitnumbritega sõiduk on liikluses samaväärne numbriteta sõidukiga,“ lisas politseijaoskonna juht.

Eesti registris oleva sõiduki ja registreerimisnumbri vastavust, esmase registreerimise aega, tehnoülevaatuse kehtivust, müügipiiranguid ja muid tehnilisi andmeid saab ostja kontrollida internetis ja nutiseadmes maanteeameti e-teeninduses (eteenindus.mnt.ee). Kui aga interneti kasutamise võimalus puudub, võib vale registreerimisnumbri kasutamise kahtluse korral helistada ka maanteeameti infotelefonile numbril 620 1200, kust saab esmase informatsiooni selle kohta, mis marki ja mis aasta sõidukile registreerimismärk kuuluma peab.

Kolmapäeval kontrollisid ametid Tartus Delfi Grupp OÜ-d ja Mootorvedu OÜ-d, mis tegutsevad Mobilstari autoplatsidel aadressil Ringtee 25, ning Matafor OÜ-d, Matenburg OÜ-d, Beanda OÜ-d, Profit Vektor OÜ-d, Baltasar OÜ-d ja Baltasar Auto OÜ-d, mis tegutsevad Sepa Autopoe platsidel aadressil Sepa 17d. Kontroll hõlmas ka Anne Autoaia platsidel aadressil Kaunase puiestee 72 tegutsevaid osaühinguid Aivor, Vestman, Car Outlet, Autoelite, Aatomik-Transport ja Cantigo, aadressil Jalaka 58h tegutsevaid Eduauto OÜ-d ja Somatre OÜ-d, aadressil Kalda tee 27 tegutsevat Car Uno OÜ-d (Uno Auto), aadressil Turu 27 tegutsevat Info-Auto AS-i ning Ringtee 32a ja Jazz Pesula vahelisel alal tegutsevat Premium Partners OÜ-d (minuauto.ee). Ametid kontrollisid eelkõige tarbijakaitse-, kaubandus- ja võlaõigusseadusest tulenevatest nõuetest kinnipidamist.

Nelja ameti plaan on ühiskontrollide käigus üle vaadata kogu kasutatud autode turg, keskendumata vaid konkreetsetele piirkondadele. Lähiajal kontrollivad ametid uuesti ka neid automüüjaid, keda ollakse juba kontrollimas käidud ja kelle puhul tuvastati probleeme või kes paistavad oma tegevust ebakorrektselt jätkavat.