See käib Euroopa laiapõhjalise Stoxx Europe 600 indeksi kohta võrreldes seda teisipäevase sulgemistasemega. Selline on Bloombergi poolt küsitletud 10 analüütiku keskmine ootus.

Kahe aasta kõige täpsemaks osutunud analüüsimaja – Commerzbank – ootab tuleval aastal 18% börsitõusu. Põhjuseks on Euroopa keskpanga majanduse elavdamise meetmed.

„See on likviidsusralli,“ ütles Commerzbanki aktsiaanalüütik Peter Dixon. „Tagasi vaadates avaldas rahapoliitika lõdvendamine aktsiaturgudele positiivset mõju. Tuleval aastal võib EKP pikendada likviidsuse pakkumist.“

Isegi suurim pessimist – JPMorgan Chase’i analüütik prognoosis tulevaks aastaks aktsiaindeksi 10% tõusu. Kõige optimistlikum oli Citigroup, kelle analüütik prognoosis 23% börsitõusu.

Euroopa ettevõtete prognoositud kasumite põhine hinna-kasumi suhe on 15,5 ehk 10% USA S&P 500 indeksi omast odavam.

Commerzbank prognoosis 2015. aastaks aktsiaturule 8,7% tõusu. Teised analüütikud olid optimistlikumad. Tänavu on Stoxx 600 indeks tõusnud vaid 3,6%.

Alguses vedasid tõusu nõrgenenud eurost tulu lõikavate eksportööride aktsiad, kuid II kvartalis anti koos euro stabiliseerumisega tõus käest. Siis võtsid maad Kreeka euroalalt lahkumise ja Hiina majanduskasvu aeglustumise mured mida vürtsitas toorainete hindade kukkumine.

Liechtensteinis asuva varahaldusfirma LLB finantsturgude juht Christian Zoggi hinnangul võib tulev aasta kujuneda sama viletsaks kui tänavune.

„Mina ei näe küll ühtegi jõudu mis suuresti toetaks majanduskasvu,“ ütles ta. „USAs on majanduse tsüklilise aeglustumise oht ning ei ole teada, kas mõni teine piirkond võtab kasvuveduri rolli. Turgudel võib joonistuda samasugune muster nagu tänavu, kus võetakse kasumit.“

Vontobel Asset Managementi aktsia- ja toorainestrateegia juhi Andreas Niggi sõnul võib euro nõrkus viia üle ootuste kasumikasvuni ja uute börsitippudeni.

Analüütikud prognoosisid teiseks kvartaliks euro kursiks 1,04 dollarit. Stoxx 600 indeksisse kuuluvate ettevõtete koondkasum peaks kasvama 5,9%, kui võtta aluseks analüütikute prognoosid. Kasumikasvu peaksid vedama autotootjad.