Maareformi aluste seaduse kohaselt on rajatise omanikul õigus rajatise teenindamiseks vajalik maa erastada, mis nullib valitsuse eelmise nädala otsuse jätta raudteealune maa pärast erastamist riigi omandusse, andes see üle hoonestusõiguse alusel, ütles Luman. “Äriühingul on õigus raudtee alune maa erastada ja seejärel ehitada plank Tallinnast Narvani,” lausus ta.

Luman kritiseeris erastamisagentuuri nõukogu, kes pole lähtunud Eesti Raudtee erastamise ettevalmistusi nõustanud Suurbritannia konsultatsioonifirma GIBB soovitusest esmalt lahendada maa ja raudteele vaba ligipääsu tagamise probleemid. “Erastamisagentuur valis juba teise etapi nõustaja, kuid pole seni suutnud määratleda erastamise objekti,” rääkis Luman. “Pole selgelt välja öeldud, mida 66 protsendi aktsiate ostmisega omandatakse.”

Luman, kes on erastamisagentuuri nõukogu liige, ütles, et see organisatsioon ei suuda arusaadava otsustamistehnoloogia puudumise tõttu langetada adekvaatseid otsuseid. “Kokku on keedetud puder, millest kasu ei lõika keegi, sest raudtee erastamise ettevalmistamisel tehtavad vead on kahjulikud kõigile,” ütles Luman.

Eesti Raudtee ostu-müügilepingusse ja aktsionäride lepingusse kirjutatakse sisse, et enamusaktsiate omanik ei kasuta raudteealuse maa ostu õigust, ütles Eesti Raudtee nõukogu esimees Ardo Ojasalu, kes on teede- ja sideministri nõunik. Ojasalu sõnul on iga raudtee omanik loomulikult huvitatud suurimast läbilaskevõimest, mis on võimalik üksnes vaba ligipääsu korral.

Raudteest autodega ülesõidu takistamine ja ülesõidu maksustamine pole Ojasalu sõnul võimalik, sest maksab omanikule liiga palju.

Eelmisel nädalal avaldasid peaminister Mart Laariga kohtunud Eesti Suurettevõtjate Assotsiatsiooni esindajad kartust, et Eesti üliedukas transiidiäri võib kannatada raudtee erastamise kehva ettevalmistuse tõttu. “Eesti Raudtee erastamine tuleb edasi lükata, kui valitsus ei suuda juulikuuks välja töötada kõikidele operaatoritele vaba ligipääsu tagavat määrust,” ütles assotsiatsiooni juhatuse esimees Aadu Luukas, kes on Eesti suurima kütusetransiidifirma Pakterminal nõukogu esimees.

Laar lubas suurettevõtjatele, et Eesti Raudtee erastatakse riigile kasulikul viisil ning Eesti ei kaota konkurentsivõimet transiidiäris.

Valitsus otsustas teisipäevasel istungil jätta raudtee infrastruktuurihoonete ja -rajatiste alune ning nende teenindamiseks vajalik maa riigi omandusse, Eesti Raudtee läheb seega müüki raudteealuse maata. Ettevõtte erastajale seatakse 36–50 aastaks raudteealuse maa hoonestusõigus.

Andres REIMER