Äripäev kirjutab tänases kaaneloos, kuidas kaks huvigruppi üritavad suhtekorraldajate abil avalikkust mõjutada.

Sel nädalal alustasid ravimituru kaks osapoolt - ravimitootjate liit ning apteekrid - korraga oma meediakampaaniaid, mille sõnumid teineteisele vastandusid. Ravimitootjate liit esitles meediale Turu-uuringute ASilt tellitud uuringut teemal, kas Eesti inimesed sooviksid käsimüügiravimeid osta poest. Apteekrite kaks erialaliitu aga käivitasid kampaania, mis julgustab inimesi apteekrilt enam nõu küsima. Äripäeva lugu asetas rambivalgusesse aga kahe osapoole „hallid kardinalid" -  tootjaid ja apteekreid nõustanud suhtekorraldajad - näidates, milliseid nippe nad kasutavad, et meedia tähelepanu oma kliendile saada.

Ravimitootjate liit palkas endale nõustajaks kommunikatsioonibüroo LH Concept juhi Aive Hiiepuu, kellega koostöös mõeldi välja plaan meediatähelepanu saamiseks. Ühiskondliku debati tekitamiseks kasutati klassikalist PR-nippi - telliti uuring, mille tulemusi esitleti sel teisipäeval ning üritusele kutsuti ka ajakirjanikud.

Tulemuste esitlusel lasti käiku teine suhtekorralduslik võte: anti sõna ravimitootjaid toetavate huvigruppide esindajatele nagu vaba turu eest seisvale konkurentsiameti juht Märt Otsalt ja kaupmeeste liidu juht Kati Kusminile. Toetava spontaanse sõnavõtuga esines ka riigikogu sotsiaalkomisjoni juht Margus Tsahkna. Esines ka teema suhtes skeptiline sotsiaalminister Hanno Pevkur, kuid tema arvamus ei jõudnud näiteks pressiteatesse, mis esitluse toimumise ajal välja saadeti.

Esialgses meediaplaanis, mis on ka Äripäeva käsutuses, oli kavas teisigi tegevusi, kuidas teemat kõneainena meedias hoida. Näiteks pidid ilmuma arvamusartiklid nii üleriigilistes kui maakondlikes päevalehtedes ning Facebooki pidi loodama ravimimüüki poes pooldavate inimeste toetusgrupp. Hiiepuu ütles aga Äripäevale, et ravimitootjad tellisid temalt siiski vaid tulemuste esitlemise korraldamise.

Apteekrid vastasid samal päeval alanud oma kampaaniaga, mille käigus julgustatakse nii apteekides jagatavates brošüürides kui ka raadio- ja telereklaamides apteekriga rohkem nõu pidama ning mitte pelgama, kui apteeker varasemast enam kliendi terviseseisundi kohta nõu küsib. Kuupäevaline kokkulangevus Ravimitootjate Liidu pressiüritusega oli Apteekide Ühenduse juhi Kadri Tammepuu sõnul siiski vaid kokkusattumus. Ka apteekrid tõid esile oma toetaja, märkides ära, et nende kampaania on heaks kiitnud sotsiaalministeerium.

Apteekide Ühenduse ja Apteekrite Liidu kampaania nõustajaks oli META Advisory Groupi partner Ott Lumi, kes aitas mõelda välja kampaania sõnumid. Tema sõnul on apteekritel lähinädalatel kavas meedias rääkida apteekri rollist ja avaldada ka mõningate uuringute tulemused. „Meil ei ole kuupäevalist meediaplaani, me oleme läbi arutanud mõningaid tegevussuundi, mida võiks silmas pidada. Eks me üritame neid asju jõudumööda teha," ütles ta. Ravimituru maht Eestis oli 2010. aastal 194 mln eurot. Ravimimüügikäibest lõviosa ehk 143 mln eurot moodustavad soodustusega retseptiravimid, 36 mln eurot käsimüügiravimid. See ongi osa mille ümber keerleb praegune debatt.