Üks keskkonnainspektsiooni tänavusi õlireostusega seotud töövõite sai veel enne aastavahetust punkti, kui veebruari lõpus Paljassaare lähedal pea kahesaja liitri diislikütusega merd reostanud laeva Oceanic operaatorfirma maksis täies ulatuses ära saastetasuks sisse nõutud 329 460 krooni.

Samal ajal on inspektsioonil veel õhus tänavu esitatud üle viie miljoni kroonine saastetasunõue möödunud aasta lõpus enam kui kolme tonni kütusega Muuga sadamat reostanud tankeri Mehhanik Voronkov omanikule.

Kuigi inspektsioon seadis kopsaka kahjutasu makse tähtajaks 1. juuli, on tankeri omanikfirma selle lunastamisest hoidunud ja nõude vaidlustanud.

Inspektsiooni avalike suhete nõunik Leili Tuul nentis kahjutasu sissenõudmise venimajäämist kommenteerides, et tegu ongi aeganõudva protsessiga. „Kõigepealt tuleb selgeks teha, kes on konkreetne vastutaja, kellele nõue esitada. Laevade puhul on mängus mitu firmat: omanikfirma, operaatorfirma ja lõpuks ka kindlustusfirma, mis võivad asuda veel eri riikides,” selgitas Tuul. „Kuna tegemist on väga suurte summadega, siis otsivad firmad ka võimalusi, et nõuet edasi suunata või sellest üldse vabaneda.”

Üldse oli inspektsioonil sel aastal koos eelmainitutega menetluses kaheksa merereostusjuhtu, millest enamik leidis aset sadamaaladel. Ühe puhul neist avastati õlireostus AS-ile BLRT Grupp kuuluvas Peetri sadamas, kus selle põhjustas remonti tulnud laev Agat. Kontrollimisel selgus, et lekkis laeva hüdrauliline vints.

Aluse tehnilise seisukorra ja keskkonnanõuete täitmise eest vastutanud vanemtüürimehele määrati 1500 krooni trahvi ja laeva omanikfirma maksis kinni pea 26 000 kroonini küündinud menetluskulud.

Piirivalvurite poolt merel avastatud õlilaigu tekitaja õnnestus inspektsioonil tabada ühel korral. Nimelt avastasid piirivalvurid ühe veebruarikuise seirelennu käigus Hiiumaa ranniku lähedalt õlilaigu, mida hilisemal kontrollreidil enam ei leitud. Mõni päev hiljem aga avastati Kõpu poolsaarelt õlijäägid ja õlised plastpudelid. Saastaja aitas tabada kurioosne asjaolu, et osale pudelitele oli unustatud külge laeva andmed.

Nii tuligi välja, et patustajaks oli kaubalaev Voyager II. Niipea kui alus Amsterdami sadamasse jõudis, korraldas Hollandi politsei selle pardal kontrolli ja määras kaptenile pea 80 000-kroonise trahvi.

69 avastatud merereostust

•• Piirivalve operatiivinformatsiooni ja mereseire keskuse andmeil on sel aastal registreeritud 69 merereostuse juhtu.

•• Ühel puhul neist oli tegu vrakireostusega: oktoobris hakkas lekkima Lohusalu lahes olev vana laevavrakk.

•• Reostuslaike on avastatud ühtmoodi nii seirelendudega kui ka satelliitpiltidelt. Piirivalveameti avalike suhete juht Kaisa Pungas märkis, et mõnel juhul on reostusest teatanud ka reostuslaike näinud laevad.

•• Kõige sagedamini ehk pea 70 protsendil juhtudel on piirivalvurid õlilaike avastanud Lääne-Eestist, Saaremaast ja Hiiumaast lääne poole jäävatest territoriaalvetest, ülejäänud juhud on registreeritud Soome lahes.