Sarri on märkimisväärne mees. Viimasel ajal on ta suutnud ?mudida? võõramaalasi niivõrd, et ?puksinud? nad välja nii Volkswageni kui ka Škodade müügi juurest. Samuti müüb Sarri firma Renault marki.

Autod ei ole aga kaugeltki Sarri ainuke äri. Jäärapäise järjekindlusega võtab ta ette projekti projekti järel, aidates näiteks Indrek Pertelsonil püsti panna perespordikeskused ning ehitades Mustamäele uue võimsa kaubanduskeskuse. Kõike seda teeb Sarri läbi Eesti Talleksi, kuid keegi ei saa päris täpselt aru, mis asi see Eesti Talleks on ? nüüd, 13 aastat pärast erastamist.

Äri kasvab üle pea

Sarri istub firma peakontoris, hubase kontori pehmes tugitoolis ning püüab oma äri kaardistada. ?Ohohoo, peab nüüd lausa mõtlema, mis ettevõtted meil nüüd ongi.? Talleks ise on suhteliselt väike firma, mõnekümne miljoni kroonise käibega kinnisvararentnik. Ent tal on 17 tütarettevõtet, mille tegevusalad küündivad seinast seina: kinnisvarast valgusreklaamini.

Sarri ning tema Talleksi äripartner Peeter Värnik on nagu investeerimispankurid ? ostavad firmades osalusi, töötavad need üles ning vajadusel müüvad ära. Risk on jaotatud väga paljude ettevõtete vahel ning pea igaühest tiksub omanikele kena kopikas.

Eesti Talleksi kontserni ehk säravaim pärl on Volkswagenite müüja Saksa Auto, mille areng viimastel aastatel on aukartustäratav. Firma teenis mullu 25 miljonit krooni kasumit ning areng tõotab jätkata uute keskuste avamisega üle Eesti.

Saksa Auto lõi Talleks 1997. aastal koos Taani perefirmaga Skandinavisk Motor Co. Osalused jagunesid 50:50. Tänavu oktoobris ostis Talleks taanlased aga firmast 80 miljoni krooniga välja. See oli veidi kummaline tehing, sest taanlased olid tegelikult Saksa Auto kiire arengu üle väga uhked. Pealegi firma teenis head kasumit. ?Pikk, keerukas ja õpetlik protsess oli,? ütleb Sarri. Taanlaste jaoks oli Saksa Auto esimene projekt kodumaalt väljas ja seega auasi, mis kanti kohe kodumaal punase ristiga Põhjala kaardile.

Finantsinvestoritena käisid nad Eestis ning nautisid olukorda. ?No mõtle ise,? viitab Sarri. ?Kui sina läheksid Kasahhi, siis on ju selge, et oled valge inimene ja tahad rääkida aborigeenidele, kuidas on vaja elada ja äri teha. Ja kui nad siis ütleksid, et teavad ise, kuidas parem on, mõtleksid: ?Täitsa lollakad, ise just äsja koopast välja tulnud!?? Analoogselt põrkas Sarri Talleksiga välismaalaste umbusuvastu siis, kui püüdis eelmisel aastal endale saada Europcari kaubamärgi esindusõigust Baltikumis ja Valgevenes. Mis tal ka õnnestus, muide.

Aafrika riik nimega Eesti

?Meid vaadati umbes nii, et tuleme Aafrika riigist nimega Etioo...ei...Estonia. Nii. Mõeldi: söövad ärilõunal küll kahvliga, aga ei tea, mis kodus teevad. Vaja oli suhelda, suhelda ja veelkord suhelda,? meenutab Sarri. Skandinavisk Motor Co müüs oma esimese auto juba 1920-ndatel. ?Loomulikult on neil siis ju nii suur kogemustepagas, kui võib üldse olla,? märgib Sarri.

Saksa Auto IT-valdkonna arendamises libises Talleksi mõttemall taanlastest pikalt ette. ?Mingil hetkel meil polnud enam mõtet osta taanlaste pakutud arvutisüsteemi aastast 1964. Ostsime vingema ja uuema,? räägib Sarri. Saksa Auto nõukogus olid Skandinavisk Motor Co perefirma poolt isa ja poeg Jorgen ja Jan Christiensen. Müüdi järgi olevat taanlaste osaluse müügi taga muuhulgas asjaolu, et väikest kasvu, kõhnema kehaehitusega Jan pidi läbi rääkima suure ja koguka Sarriga, kelle jalg oli üle pingutatud andmetel 15 numbrit suurem. ?Põhimõtteliselt vastab tõele, kuigi tema (Jan ? toim) oli selles firmas üks krapsakamaid tegelasi,? ütleb Sarri.

Omaette lugu on ka see, kuidas Sarril ja Talleksil õnnestus Soome Helkama Autolt üle võtta Škodade müügi õigus. Kolm aastat tagasi otsustas ta oma ambitsioonidel tõeliselt sarvist haarata ? Škoda heaks töötavatele tšehhidele tehti ettepanek, mis neid surnuna toolilt maha kukutas. Nimelt koostati Talleksis üks võimas projekt, mis kätkes endas Škoda müügikeskust ja remonditöökoda ühenduses jäähokihalliga. ?Müügisaalist ja töökojast avanes vaade hokistaadionile. Projekt võttis tšehhid jalust nõrgaks. Nad voorisid juba Tallinna vahet, surusid meil kätt, aga siis tuli ootamatult otsus, et projekt ikkagi ei lähe läbi,? räägib Sarri.

Kui kannatus katkeb

Samas jätkas Škoda partneri otsimist ning andis Sarri sõnul soomlaste Helkama Autole kümne aasta jooksul aina uusi võimalusi. Lõpuks kannatus katkes ? SŠkoda tehas andis müügiõiguse Talleksile, ent pidi samas alla neelama mõru pilli. Hokikompleks jääb tulemata.

SŠ kodade müügi võtab Helkama Autolt ja leedulaste Auto ARX Eestilt üle Talleksi kontserni uus liige Auto 100. ?Kavatseme järgmisel aastal müüa 700-800 uut Škodat,? märgib Sarri.

Seal, kus on Sarri, seal on ka trobikond uusi ideid. Mees annab mõista, et automüügis tema ambitsioonid kindlasti täitunud pole. Lisaks aitab Talleks realiseerida Indrek Pertelsonil perespordikeskuse projekti. Talleksi hiiglaslikule maalapile Mustamäe tee ääres tuuakse peagi lammutustehnika, sest Eks-kaubamajast ei jää midagi järele. Selle asemele rajatakse uus võimas kaubanduskeskus, mille detailplaneering on juba koostatud.

Talleksi suuromanik pole vaene mees, figureerides pidevalt igasugustes miljonäride ja dividenditeenijate toppides. Sarri jääb selle teema puhul tagasihoidlikuks: ?2007. aasta algul võivad meie suured miljonärid arvestada, et polegi enam miljonärid. Saavad mingit tühised 200 000 eurot dividende. No mis dividend see on??

Vabal ajal käib Sarri jahil, millest räägivad ka topised tema kontoris. Aga need ei paista olevat päris sajaprotsendiliselt Eesti metsades redutavad loomad. Selgub, et ega Sarri Eesti metsades käigi, vaid hoopis Aafrikas, kus on lasknud lõvisid ja elevante. On huvitavam lihtsalt.

Prügikonteineritest juhtivaks automüüjaks

?? Ekskavaatoritehas Talleks loodi 1944. aastal ning erastati esimeste ettevõtete seas 1992. aastal. Erastamisprotsess oli valulik ja kestis kuni 1993. aastani. Sisuliselt oli ettevõtte majandustegevus selleks ajaks soikunud.

?? Omanikel oli vaja leida ettevõttele uusi rakendusi ja nii algatatigi mitmeid äriprojekte. Tänaseks on firmal näiteks osalus tänavareklaamifirmas, kontserni kuuluv Ferreks TT valmistab allhanke korras muuhulgas prügikonteinereid.

?? Talleksi kontserni ettevõtted omavad hinnanguliselt umbes 150 hektarit kinnisvara nii Tallinnas kui ka mujal. Tütarfirmad tegelevad kinnisvaraarendusega Tabasalus, Kakumäel, Kloogarannas jm.

?? Küsimusele, kui paljudele inimestele võiks Talleksi kontsern tööd anda, jääb Sarri vastuse võlgu. Eesti Talleksi käive on viimastel aastatel olnud stabiilselt ligi 35 miljonit krooni, mullu teeniti kasumit 25 miljonit krooni. Aga Eesti Talleksist on majanduslikus mõttes olulisemad tema tütarettevõtted.

Kommentaar

Taanlased käisid ja mölisesid

Erki Aavik, Saksa Auto eksjuht

Sarril on selline tähelepanuväärne anne, millega saab kultuurikontekste ületada ja erinevate kultuuride esindajatega jõuliselt läbi rääkida. Minu arvates on Sarri vägitöö 1997. aastal Saksa Autost 50 protsenti saada suurem kui 2005. aastal see sajaprotsendiliselt endale saada. Volkswageni müük anti algul taanlastele ? Euroopa ärijuutideks nimetatud rahvale. Taanlased ei teinud aga tegelikult Saksa Auto käekäigu heaks midagi, ainult käisid, mölisesid ja targutasid. Sarri on eriline mees. Nagu kaks meest puhuksid saksofoni. Pealtnäha on ühte moodi, aga ühe puhul pannakse raadio kinni, teist jäädakse kuulama.