Peale seda, kui Lehman Brothers kukkus tunamullu septembris kokku, on Suzuki vahetanud partnerluse General Motorsiga sootuks Volkswageni vastu, vahendab Financial Times.

Ford on teinud kõike, peale oma 31 aastat kestnud Mazdale pühendumise lõpetamise. Mitsubishi Motors, kunagine Daimleri õnnetu pruut, on loonud uue romansi ettevõttega PSA Peugeot Citroën.

Erinevalt suurematest ja rikkamatest rivaalidest, nagu näiteks Toyota või Honda, on keskmise suurusega Jaapani autotootjad juba ammu toetunud välispartneritele, et suurendada tootmist ja pääseda ligi välisturgudele.

Hiljutised muudatused üleilmsetes suhetes peegeldavad tootjate erinevaid strateegiaid ja väljavaateid.

Viimane muudatus leidis aset oktoobri keskel, kui lekkis info, et Ford kavatseb oma 11-protsendise osaluse Mazdas vähendada kolmele protsendile.

Ford, kes alustas koostööd Mazdaga aastal 1979, kontrollis kolmandikku ettevõttest kuni aastani 2008. Seejärel keskendus Ford oma põhibrändile.

Probleemid olid kuhjunud juba mõnda aega. Nende Michiganis asuv jagatud tehas ehitati aastal 1988, tootmaks Mazda 6 seeriat ning Ford Probe salonge.

Kuid aastal 2005 andis Ford oma poole tehasest Mustangi sportauto tootmisele, mis lõpetas osade jagamise võimaluse.

Sellest hiljem pöördus Mazda hübriidmootoride saamiseks Toyota poole, kuigi ka Fordil olid olemas oma mootorid.

"Ettevõtted olid juba teineteisest võõrdunud. Nüüd liiguvad nad formaalse lahutuse poole," ütles ettevõtte Advanced Research Japan analüütik Koji Endo.

Mazda jaoks seisneb küsimus selles, kas ta suudab ise hakkama saada. Ettevõte panustab kaotuste tagasitegemiseks innovatsioonile. Mullu tõstis ettevõte omakapitali peamiselt arendusse ja uuringutesse suunatava 1,2 miljardi dollari võrra.

Arenduse üks tulemus on olnud SkyAktiv'i kütust säästev tehnoloogia - efektiivsed bensiinimootorid ning ülikerge raamistik.

Mazda sõnul kulutab nende esimene, järgmisel aastal müüki tulev SkyActiv mudel Mazda 2 kütust ühe liitri 30 kilomeetri kohta. Seda on 30 protsenti vähem kui praegune Mazda 2.

Septembris ekportis Mazda Jaapanist 61 348 sõidukit, mis on kaks korda enam kui temast kolm korda suurem Honda.

Spekulatsioonide kohaselt ehitab Mazda endale päris oma tehase, võib-olla Mehhikosse. Kuid see võtab aastaid aega.

Mazda tundub olevat pühendunud oma iseseisvuse hoidmisele, erinevalt Suzukist ja Mitsubishist, kes on hiljuti saanud uued partnerid.

Detsembris allkirjastas Suzuki lepingu, mille kohaselt läks 19,9 protsenti ettevõttest Volkswagenile.

Aasta enne seda müüs GM, kes oli Suzuki partner olnud aastast 1981, oma viimased kolm protsenti Suzukist osana nurjunud võitluses pankrotiga.

Esmapilgul vajab Suzuki sootuks vähem partnerit kui teised keskmise suurusega Jaapani autotootjad. Ettevõte on olnud kogu aeg kasumis tänu panusele India turule, kus Maruti Suzuki tütarettevõtele kuulub turust pool.

Mitsubishi on vajanud tuge peale seda, kui koostöö Daimleriga lõppes aastal 2005. Mullu otsis Mitsubishi partnerlust Peugeot'iga, kuid viimane keeldus.

Selle asemel leppisid autotootjad kokku elektriautode loomises. Oktoobris alustas Mitsubishi akudel töötavate Peugeot iOn ja Citroën C-Zero.