Septembris rääkis Nissani tegevjuht Carlos Ghosn, et Jaapani autotootjal on vaja kindlustust võimalike ELi tollide puhuks pärast Brexitit, enne kui Nissan Sunderlandi tehases uute mudelite tootmisse investeerib. Alternatiiv olnuks Sunderlandi tehas jaokaupa sulgeda, vastavalt sellele kuidas seal toodetavad mudelid vananevad ning uus tootmisüksus mandri-ELi rajada.

Et Nissani tehas Sunderlandis toodab ühe kolmandiku Suurbritannia autotööstuses aastas toodetavast 1,6 miljonist autost ning tehas annab otse tööd 7000 inimesele ja kaude mitmekümnele tuhandele, oleks alternatiiv brittidele väga valus. Seda enam, et 55% Sunderlandi toodangust eksporditakse mandri-ELi.

Lõppeval nädalal teataski Nissan, et on nüüd Sunderlandi tehase sulgemise asemel otsustanud sellesse investeerida ning seal Qashqai ja X-Traili järgmise põlvkonna tootmist alustada. Loogiliselt mõeldes kahtlustasid Briti ajakirjanikud kohe, et valitsus tegi Nissaniga mingi diili, veendes teda Sunderlandi jääma.

Seni on valitsus igasugust diili eitanud. Nüüd ütles kaubandusminister Greg Clark, et valitsus on äärmiselt huvitatud autotööstuse konkurentsivõimest ning et on lubanud Nissanile rääkida ELi liikmesriikidega tollivabast kaubandusest selles sektoris, vahendas Reuters. Samas aga eitas Clark, et valitsus Nissanile võimalikke tollitariife kompenseerida lubas.

Reutersi allika teatel küsis Nissan Suurbritannia valitsuselt kirjalikku kinnitust, et Brexit ei kahjusta Sunderlandi tehase konkurentsivõimet.

Kui Ühendkuningriik hakkab aga ELiga mõnele sektorile tollierandeid välja kauplema, ei tule peaministri Theresa May pooldatavast "karmist Brexitist" midagi välja.