Need reisijad, kes on sattunud New Yorgi JFK lennuväljale, teavad, millise brutaalse tervituse osaliseks võib seal saada. Nädalavahetustel tuleb tihti turva- ja passikontrollis seista tunde (keskmiselt neli tundi). Londoni Heathrow järjekorrad liiguvad palju kiiremini. Seda tänu sellele, et Euroopa Liidu kodanikud saavad eraldatud kohas riiki siseneda. Kas nüüd muutub ka Heathrow piinakambriks?

Tarbjate õiguste eest võitleva grupi Travelers United president Charlie Leocha ütles, et pärast Brexitit on Suurbritanniasse tulemine ja sealt lahkumine täielik õudusunenägu. Ta mäletab, millise valu ja vaevaga suudeti Ameerika suurematesse lennujaamadesse paigaldada automaatsed passikontrollikioskid. Kokkulepete saavutamine võtab väga kaua aega. „Saab olema täielik segadus," võttis mees kokku.

Briti Reisikorraldajate Liidu suhtekorraldaja Luke Petherbridge on aga teisel seisukohal. Tema sõnul ei ole Brexitil erilist mõju. Valitsus annab kindlasti piisavad vahendid, et olukorraga toime tulla. Kui sul varem oli vaja viisat, siis on nüüd ka. Kui reisid läbi Londonist Pariisi viiva tunneli, siis läbid sa nii või naa kontrolli mõlemal pool tunnelit.

Mis aga veel muutuda võib?

Vähem reise

Briti nael on juba kukkunud ja võib veel kukkuda. Ühest küljest muudab see reisimise Suurbritanniasse odavamaks. Teisalt võib juhtuda, et inimesed ei külasta paika enam nii tihti. Broneerimislehekülg TravelZoo korraldatud küsitlus näitas, et iga kolmas eurooplane reisiks Brexiti korral Suurbritanniasse vähem kui varem.

Britid muutuvad kokkuhoidlikumaks

Brittide väiksem rahakulutamise võimekus tähendab ka seda, et nad võivad oma puhkuseplaane üle vaatama hakata. 2014. aastal kulutasid britid euroliidu riikides 19,76 miljardit naela. Ainuüksi Hispaanias käib igal suvel ligi 10 miljonit britti. Nüüd võivad britid valida odavamaid pakette ja kulutada reisidel varasemast vähem. See omakorda viib ka nende meelispaikade hinnatasemed allapoole ja toob kaasa soodsamaid reisipakette Ibizal, Mallorcal, Toskaanas ja mujal. Efekte võib hakata nägema 2017. aasta suvel. Selle suve plaanid on brittidel paigas.

Tuntud lennufirmadel ees läbirääkimised

Ühiste lennundusreeglite järgi on igal lennufirmal, mis on registreeritud Euroopa Liidu pinnal, õigus lennata kontinendil vabalt. Sel põhjusel on näiteks Norwegian Airi peakontor Iirimaal ehk liidu pinnal. Kui Brexit jõustub, siis peab nii see lennufirma, kui ka British Airways, EasyJet ja RyanAir (asuvad vastavalt Londonis, Lutonis ja Dublinis) Euroopa Liiduga bilateraalseid läbirääkimisi pidama, et nad võiks jätkata Suurbritannia ja Euroopa Liidu vahelisi lende.

Reisijate kaitse väheneb

Euroliidul on väga head reisijat kaitsvad reeglid. Sa võid kompensatsiooni saada lennu hilinemise ja isegi looduskatastroofi tõttu ära jäänud lennu tõttu. See kõik jääb kehtima Euroopa Liidus paiknevate lennufirmade puhul, kuid Suurbritannia ei pruugi nii karme reegleid kehtestada. USA lennufirmade kunded ei ole näiteks nii heas seisus, sest riik ei ole nii karme reegleid paika pannud. Sellest võidaksid kindlasti reisikindlustuse pakkujad.

Käibemaks

Muutuda võivad käibemaksumäärad, mis hetkel on Euroopa Liidu regulatsioonidest tulenevalt karmi kontrolli all. Ei ole teada, milliseid makse tõstetakse, milliseid langetatakse, aga valitsusel on vabad käed.

Ansipi töövõit

Nüüd Andrus Ansipi töömaile ning roamingu-tasude kaotamine Euroopa Liidu sees, mis hakkab kehtima 2017. aasta aprillist. Kui liidu kodanikud ei pea enam muretsema, et välisriigis mobiiltelefoni kasutamine tooks ebameeldivalt suure mobiiliarve, siis britid võivad sellest suu puhtaks pühkida, kui nad eraldi mobiilivõrku üle kolivad.

Randade küsimus

Huvitav on see, et Brexiti tõttu võivad inetuks muutuda Suurbritannia rannad. Euroopa Liidu regulatsioon määrab siin, millistele normidele need vastama peavad. Reeglid kaovad ning majanduslanguse tingimustes ei pruugi britid randade korrashoiule nii suurt tähelepanu pöörata.

Suvekodud müüki

Brittidel on Euroopas palju suvemaju. 1,3 miljonit britti elab teistes liidu riikides. Nad reisivad palju. Nende pered ja sõbrad reisivad seetõttu palju. Brexit võib aga kaasa tuua omandiküsimused, maksud ja muu sellise. Kas britid hakkavad suvekodusid müüki paiskama? Eksperdid arvavad, et see oleks turule väga suur löök ja tõenäoliselt ei soovi keegi, et see juhtuks.

Lõpuks tuleb veelkord rõhutada, et miski ei ole Brexiti puhul kindel. Kõik sõltub läbirääkimistest ja Briti valitsuse sammudest.