Esmaspäeval oli majandusministeeriumis arutusel autode kindlustamisega seotud probleemid. Põhiküsimus oli uutes autodes, mis sattudes avariisse kaotavad pärast avariiremonti autole garantii.

Probleem seisneb selles, et inimesed, kes ostavad Eestis asuvast esindusest uue auto, ei ole teadlikud sellest, et kui auto vajab ükskõik millist remonti garantiiaja jooksul, tuleb teha seda antud autoesinduse poolt aktsepteeritavas teenindustöökojas. Vastasel korral katkeb auto garantiiaeg.

Taolised probleemid tekivad siis, kui auto satub avariisse ning autoomanik pöördub kindlustusseltsi poole, kust ta suunatakse autoriseerimata töökotta, mida tehas ei aktsepteeri. Ebateadlik kodanik kaotab sellega garantii ning hilisemate probleemide puhul hakkab süüdistama esindust, kust ta auto ostis.

Seltsid loevad raha

Miks siis saadetakse kahjukannataja võimalikult odavasse töökotta? Otse loomulikult sellepärast, et raha kokku hoida. Liikluskindlustusmaks on ju suhteliselt väike ning tänu sellele ei saa nõuda ka kallist teenust. Kulud tuleb ju katta, ent samas ei tohi kindlustusfirmad raamidest välja minna ning loomulikult tuleb täita liikluskindlustuse ülesanne - hüvitada kannatanule talle tekitatud kahju. Kasutada saab raha, mis on olemas. Lääne autode müügiesindustes on remondi tegemine suhteliselt kallis ning loomulikult ei taha kindlustusfirmad sellega soostuda. Samas ei saa nad takistada kodanikku, kes tahab remondi teostada antud auto esinduses. Autofirmade puuduseks tuleb lugeda seda, et tavaliselt on esindusel vaid üks töökoda. Et süsteem paindlikumaks muutuks, tuleks esindusel sõlmida kokkuleppeid mitme kindlustusfirmaga, Nissani esindusel see näiteks on nii.

Asjaosalised istusid koos

Veljo Tinn liikluskindlustusfondist kinnitas Kulutajale, et esmaspäevane arutelu oli tänuväärne üritus, mis pani aluse sellele, et lähendada omavahel liikluskindlustusega seotud asjaosalisi. Jõuti järeldusele, et autoettevõtted peavad teavitama kodanikku sellest, millised garantiid on ja millistel autodel (auto erinevatel sõlmedel on garantiiajad erinevad). Liikluskindlustusfond, kes koos 11 kindlustusseltsiga liikluskindlustust teostavad, lubas uurida kindlustusseltside käest, millised kokkulepped neil autofirmadega on ja millised peaksid olema tüüpkokkulepped.

Tarbijale teadmiseks veel ka see, et põhimõtteliselt ei ole keegi selle vastu, et kõik autod esindustesse saata.

Kõik maksab

Tinni sõnul tähendab see aga seda, et liikluskindlustusmaksed tõuseksid 20-30%, kuna töö esinduste töökodades on kallim. Teiselt poolt on oht selles, et autoettevõtted on monopoolses seisundis, kuna töökodasid on esindusel tavaliselt üks ning seega saaksid nad küsida hinda, mida iganes soovivad.

Autoomanikel tasuks aga meelde jätta Kindlustusinspektsiooni peadirektori Ellen Ridaste sõnad: "Pärast auto ostmist elu alles algab ning kulud tuleb ju katta. Keegi meist ei tea, millal õnnetus selga võib sadada." Siit järeldus - kui on auto, millega sõidetakse, tuleb arvestada, et võib sattuda avariisse ning lisaks juhilubadele tuleb omada ka liikluskindlustuspoliisi.

INGE PITSNER