Kahju ainult, et Vito gondlid kannavad korraga vaid viit inimest. Leipzigi majandusametnik Detlef Schubert pidi linna kõrged külalised, nimelt BMW ülevaatajad, kiiresti suuremale laevale ümber broneerima.

##Baieri autokontserni juhid pandi Saksimaa keskuse võludega tutvuma just veeteed kaudu - see oli üks osa võluvast pealetungist, millega Leipzigi linnaisad BMW tehase koos 10 000 töökohaga oma linna meelitasid.

Algusest peale oli vaja erilist nutikust, et ülejäänud 250 võimalikku asukohta auti mängida. Juba enne ametlikku konkursiteadet juulis 2000 luges Schubert "ridade vahelt", ajaleheintervjuudest ja firma aruannetest välja BMW kavatsuse rajada uus tehas.

Leipzigi sotsiaaldemokraadist linnapea Wolfgang Tiefensee käis kohe välja kaks parooli: linna kandidatuurist ei räägita ning "peame olema teistest paremad, mitte ainult lootma kaastundele, et oleme idas".

Sama oluline oli teistest kiirem olla. Kui oktoobris saabus Baieri autotöösturite ankeet, otsustas Schubert tagastamistähtaja viis päeva varasemaks tuua, et kaastöötajad tegutsema panna. Tema kolleeg Engelbert Lütke Daldrup, aselinnapea linnaarengu ja -ehituse alal, koostas oma meeskonnaga 200-hektarilise tööstuskrundi ehitusplaani "koos kiirtee- ja raudteeühendustega" jõulude ja aastavahetuse ajal. Uue raekoja aknad olid pidevalt valged.

Plaussigi ja Hohenhaida vahelisel viljapõllul paiknev maa-ala uhkeldab kolmekilomeetriste külgedega, seda BMW nõudmise tõttu säilitada keskkonnakaalutlustel lähima elurajoonini 800meetrine puhver. Enamik konkurentidest ei suutnud pakkuda nii suurt ja nii linnalähedast krunti.

Lütke Daldrupil oli valida koguni kolme vahel. "Sobivust suurprojektidele kontrollisime juba kolme aasta eest," sõnab abilinnapea uhkelt. Leipziglased pakkusid BMW mänedzheridele oma võimalustest kotkaperspektiivi, korraldades helikopteritiiru eelnevalt lipukeste ja kirjute õhupallidega märgistatud väljade kohal.

Valituks osutunud krundi omandas linn juba pakkumise "vaikses faasis" ja seda "väga soodsa hinna eest," hõõrub linnapea Tiefensee käsi.

Pärast pikki arutelusid kohalike elanikega suudeti kirikukogudust veenda, nii et see oli valmis keset viljapõlde paikneva krundi ühe teise pinna vastu vahetama.

Saksid oskasid münchenlasi meelitada ka autoarmastusega. Majandusametnik Schubert kutsus kohalikku Schnauferli muuseumi sajast läikimalöödud autost koosneva erakogu, mis kuulub jõukale Müncheni investorile. "Lisasime sinna enne kiiresti ühe 7seeria BMW," naerab Schubert.

Internetist leitud näidiste põhjal ehitasid Schuberti inimesed baierlastele tulevase tehase puitmudeli, kus nalja pärast ka legendaarne "neljasilindriline" - neljast kõrghoonest koosnev BMW Müncheni peakorter. "Nad pidid seal nägema midagi, mis tekitaks tuttava tunde."

Muuhulgas osutus kasulikuks Schuberti poja õppimine Augsburgis. Laps hiilis kohaliku linnanõukogu istungitele ning edastas mobiiliga värskeid uudiseid baieri konkurendi ettevalmistustööst.

Eelkõige kasutasid Leipzigi linnavalitsuse töötajad usinalt internetti, et olla kursis teistes kandidaatlinnades toimuvaga.

Samal ajal külastas linnapea BMW tehast Regensburgis, kus praegu valmib 3seeria. "Sinises kitlis" mõõtis diplomeeritud insener Tiefensee tehasehalle ja lasi BMW keskastme juhtidel endale autode ehitust selgitada.

"Mõjus hästi, et keegi ei otsi tormakalt poliitilist edu kõrgeimal tasemel, vaid suhtleb hoopis otsuseid ette valmistavate spetsialistidega."

BMW bossi Milbergiga võttis Tiefensee ühendust väga emotsionaalsel hetkel. Juuli alguses põles osa BMW tehasest Echingis maani maha ja "mina edastasin talle oma siira kaastunde".

Isegi niivõrd peenetundelistest investeeringutest inimkeemiasse oleks jäänud väheseks, kui Leipzig poleks välja käinud konkreetseid majanduseeliseid, kaasa arvatud toetused. Ratsionalist Milberg peab BMW valikut "puhtalt pragmaatiliseks otsuseks".

Siia alla kuuluvad krundihinnad, mis ekspertide arvates ulatuvad 200 kroonini ruutmeetri eest. Konkurent Augsburg oleks nõudnud viis korda suuremat summat. Schubert oletab, et "marginaalseks psühholoogiliseks signaaliks" võis olla Leipzigi maksukoormuse kerge vähendamine juba enne Porsche tehase konkurssi 1999. aastal.

Sellele vaatamata kühveldab BMW tehas prognoosi kohaselt igal aastal linnakassasse 360 miljoni krooni eest ettevõtlusmakse.

Lütke Daldrup ja Detlef Schubert võivad minna Leipzigi linna ajalukku tarkpeadena, kes "Euroopa järgmise 20 aasta suurima autotehase" oma õuele veeretasid. "Porsche oli selliproov, BMWst saab meie meistriteos," kõlab ehitusametniku resümee.

Tulevasi meistreid ootab juba uus võimalus silma paista. Schubert luges hiljuti jälle "ridade vahelt", et Audi vajab uut tehast. Seega pole paha, et linnapea Tiefensee ametiautona A6 kasutab. Ta on siiski sõnaaher: "Meil on veel paar rauda tules."

Oliver Driesen, Die Woche


BMW investeering

- 2005. aastal valmiv vabrik toodab päevas 650 autot, tööle hakkab 5500 inimest ning allhanketööstustes luuakse 4500 töökohta.

- BMW katab enamiku investeeringutest omavahenditest. Lisaks veel 350 miljoni eurone toetus Berliini keskvalitsuselt, Saksi liidumaalt ning Euroliidult.

Eesti lörtsis oma shansid

Tallinn oli 250 Euroopa linna seas, mis võistlesid tehase rajamise nimel. Ajakirjandust vallanud 15 miljardi kroonise investeeringu ootus nakatas ka kõige kõrgemaid riigimehi. President Lennart Meri läkitas kirja BMW grupi juhatuse esimehele Joachim Milbergile, kinnitades, et Eesti on sobivaim partner.

Hoogu ja lennukust jäi vajaka projekti koordineerinud majandusministril Mihkel Pärnojal. Sposato-Angotti kogemuse võrra rikkamana hakkas ta kahtlustama Saksa ärimeest Willy Martensit, kes BMW tehase investeeringut Eestisse vahendas. Pärnoja keeldus temaga suhtlemast, infot pidid vahendama suursaadik Saksamaal Riina Kionka või ministri nõunik Merike Kompus. Aeg venis.

Esimese eelistusena pakkus majandusministeerium tehase asukohaks Jüri asulat Tallinna külje all. BMW praakis selle välja, kuna puudus vajalik raudteeühendus. Viis päeva enne pakkumiste lõpptähtaega turgatas ministeeriumil - Muuga sadam.

Tehase ehitamine vabatsooni oleks vabastanud BMW käibemaksu kohustusest. Lisaks veel suurepärane juurdepääs merelt, maanteed ja raudteed pidi. Kiirustades tehtud pakkumine ei pääsenud isegi II vooru, kus BMV valis välja viis parimat pakkumist.

Tiina Joosu