Tema suhtes susisevad pankrotimenetlus ja paar kriminaalasja. Naine, kellega ta 11 aastat koos elas ja ühiselt firmat juhtis, tõstis ta jõulude eel ukse taha nii nende ühises kodus kui ka ettevõttes. Ðokk viis mehe niigi nõrga südame taluvuse piirile.

Näikse, et Aleksandr Beloussovi (55) rohkem kui kümne aastaga punutud äriimpeerium on kuue kuuga põrmu paisatud. Ebaõnne sõdur ise istub Gonsiori tänaval oma uues korter-kontoris, kisub ühe Barclay sigareti teise järel ja joonistab väsimatult plaane, kuidas lennuäris comeback teha. "Tunnen veel endas jõudu ja tervist, et vähemalt kümme aastat Eestile ja lennundusele kasu tuua."

Irkutskis sõjaväelenduri peres sündinud Aleksandr Germanovitshi armeekarjääri tipp oli edutamine Paldiski salajase allveelaevade õppekeskuse poliitosakonna ja garnisoni ülemaks 1984. aastal. Kaptenimundri varna riputamiseni viis Beloussovi enda sõnul süüdistus liigses eestimeelsuses. Pahatahtlikumad allikad mäletavad, et talle sai saatuslikuks hoopis sahkerdamine.

Punaste viisnurkadega tuumaallveelaevades maailma ookeanid läbi sõitnud Beloussov alustas bisnist firmas Heta, mis opereeris Tallinna-Helsingi liinil tiibureid. Endise mereväelase ülesanne oli leida sobivad laevad. Neist suurimaga sõitis Beloussov ise Musta mere sadamalinnast Feodossiast ümber Euroopa Tallinna.

Täpselt kümme aastat tagasi, augustiputði päevil, oli Beloussov tänu endistele kolleegidele ainuke, kelle tiiburitel lubati Soome vahet kurseerida. Legend räägib, et ülekoormatud laevukese pardal pages Soome mitu tänast prominenti ja ühiskonnategelast. Seda väidet kuuldes Beloussov vaid naeratab salapäraselt ja sõrmitseb idamaadest kaasa toodud valgeid palvehelmeid.

Viimase kümnendi Eesti üks mõjukamaid slaavi ärimehi on olnud mihkel poliitikuid endaga siduma. Kunagine lennuameti töötaja meenutab, kuidas ELK mehed 1991. aastal firmat registreerima tulles enesekindlalt nentisid - mõ s Edgarom uzhe vsjo reshili."

Hetkel on küsitav, kas firma ELK üldse oktoobris oma kümnendat sünnipäeva näeb. Kompanii 120st töötajast on alles käputäis, kassa suletud ja lennud peatatud. Ettevõte lubab klaarida maksmata arved hiljemalt septembris lennukite müügist saadavast tulust.

ELK Lennuliinide uue tegevjuhi Aleko Peipsi sõnul lapitakse praegu vastutustundetu eksjuhi löödud haavu. "Firmasse tulles sain kokku ärikahjumi 80 miljonit krooni! Kusjuures selle kõrvalt on ehitatud maju ja kortereid nii endale kui ka sugulastele. Kuidas ma saan sellesse inimesse hästi suhtuda?" Tema teada on võlts isegi väide, nagu oleks Beloussovil tüürimehe paberid.

Paljude arvates on Beloussovi languse taga peretüli. Ülbetel 90ndatel laevaäri alustades tutvus Beloussov endast 12 aastat noorema Tööstuskoja juristi Rita Lillipuuga, kellest peale õigusnõustaja sai tema elukaaslane. Aleksandr võttis omaks ka kaasa lapsed, ehkki esimesest abielust on tal endal tütar Vera (25).

Just nägusast Ritast sai Aleksandri femme fatale - saatuslik naine. "Beloussov oli endine vene sõjaväelane ja tal oli lihtsam siin Lillipuu nimega asju ajada. Nüüd selgus, et enamik vara oli naise nimele kirjutatud ja mehele jäid vaid kaks kätt taskus," selgitab tuttav.

Nüüd suhtlevad ELK nõukogu esimees Lillipuu ja juhatuse esimees Beloussov vaid advokaatide vahendusel. Paleepöörde käigus mullu detsembris tõrjus naine mehe firma presidendi toolilt ning lajatas talle kahjunõudega, mis tänaseks on kasvanud 4,5 miljoni kroonini. Kallis kaasa tõstis mehe kabinetist tänavale turvameeste abiga ja nii ootamatult, et nõrga südamega Beloussovile tuli kutsuda kiirabi.

"Üksteist aastat koos elada ja saada nuga sellisel moel selga!" tõuseb Beloussovi vererõhk veel tänagi. "Häbi ja valus on!" Praegu võib mees vaid loetleda naise nimel olnud vara - maja Mõigus, mis külaliste sõnul olevat nii suur, et peremees seal elektrikäruga ringi sõitis, kaks Lexust, mis on juba maha müüdud, krunt Pirital ning armas kaater Margarita jahisadamas, mille ta ühisvarana on sunnitud realiseerima.

"Selles tülis on esiplaanil isiklikku laadi motiivid," arvab Tallinna volikogu aseesimees ja Beloussovi ammune sõber Vladimir Ivanov, jättes diskreetselt mõtte lõpetamata. Õhtulehes ilmusid koguni vihjed Beloussovi väidetavate armukeste kohta.

Tänaseks on seebiooperlikus loos ekskaasade avalduste põhjal algatatud vastastikku kokku kaheksa kriminaalasja. Beloussov, kes raiub, et ta eemaldati firmast pettusega, väidab, et elukaaslane jättis jultunult endale 750 000 krooni maksva üle 300 briljandiga Rolexi käekella ja

360 000 kroonise kuldportsigari.

Juristide abiga loodab Beloussov taastada oma positsiooni ka ELKs. Sõprade sõnul suutis Beloussov kompaniid pinnal hoida tänu suurepärastele sidemetele Venemaal.

Tänu Beloussovi kontaktidele hankis ELK kohe alguses kaks äsja Samara tehasest välja lastud Tupolevi. Sõjaväest säilisid endisel allveelaevnikul soojad suhted Tartus teeninud hilisema Tshetsheeni presidendi Dzhohhar Dudajeviga, kelle käendusel vedas ELK esimese tööna Saudi Araabiasse kolm lennukitäit moslemi palverändureid. Tshetsheenide palvel käendas ELK hiljem Eestis keskkriminaalpolitsei poolt inimröövis kahtlustatavat allilmajuhti Haron Dikajevit.

Nagu mitmed ärimehed otsustas Beloussov kaks aastat tagasi sukelduda poliitikasse. ELKi juht korjas kohalike omavalitsuste valimistel Lasnamäelt 216 häält, kuid käis esimesel aastal nii harva kohal, et volikogu pressiesindaja Anneli Berendsil oli algul raskusi tema nime ja näo kokku viimisega.

Aasta pärast volikogusse pääsemist, umbes samal ajal ELKs puhkenud sisekriisiga, ujus pinnale kompra-toimik, mis seab küsimärgi alla eruohvitseri süümevande. Selgub, et Beloussov oli elukutseline poliittöötaja. Väidetavasti tundis kaitsepolitsei mõne aasta eest tema vastu intensiivset huvi. "Ma garanteerin teile - see on jama!" kõlab süüdistatava kommentaar.

Metallhoidjaga klaasist musta teed rüübates ei salga vaesunud miljonär, et viibib hetkel majanduslikult keerulises olukorras. Viimase naela tema kirstu tagus eelmisel reedel Tallinna Äripank, kes algatas Beloussovi suhtes pankrotimenetluse. Pank nõuab kaht miljonit krooni seoses laenuga, mida ta käendas.

Sõbrad on veendunud, et valusa kukkumise läbi teinud keskealine mees maandub ka seekord jalgadele. Juba jagab ta välja uue firma nimekaarte. Seekord on tüürimees Beloussovi sihikul määratu Hiina turg, kuhu ta kavatseb juba sel sügisel Eestist kaubalende alustada.


Kas teadsite, et...

  • Beloussov on pärit lennuväelaste suguvõsast. Sõjaväepiloodid olid nii tema isa kui ka onud. Tema vanemad on tänaseni elus ja elavad Samaras.

  • Beloussovil on mitu hüüdnime. Alluvad ELKs ristisid ta välise sarnasuse tõttu Liibüa liidriga Gaddafiks. Teised räägivad, et selja taga kutsuti teda hoopis Saddamiks. Ise teab ta, et teda kutsuti isaks. Nimi Beloussov tähendab tegelikult vabas tõlkes Valgevunts.

  • Beloussovist sai 1996. aastal tänu Tiit Vähi valitsusele Eesti kodanik. Mõnede arvates on kõnekas fakt, et ELK loomise ajal transpordiministri toolil istunud Vähi kuulus ise hiljem kaheksa protsendiga lennufirma omanikeringi.

    Mihkel Kärmas