Juba kasutuses oleva kütuse kätte saamine on tihti tehniliselt keeruline ja kulukas ning selle tagasi müümine problemaatiline. Seetõttu muudame õiguspäraselt käitumist tarbija jaoks oluliselt lihtsamaks,“ põhjendas eelnõu algatamise tagamaid rahanduskomisjoni esimees Rannar Vassiljev.

Rahanduskomisjoni aseesimehe Sven Sesteri sõnul oleks parim lahendus tarbijatele antud sätte jõustumise edasilükkamine, kuid olemasoleva seaduse muudatusena aitab see vähemalt tunduvalt lihtsustada erimärgistatud vedelkütuse varudega seotud probleemide lahendamist ja loob eeldused paremaks õiguskuulekuseks.

Käesoleva aasta 1. jaanuarist ei ole lubatud kasutada erimärgistatud vedelkütust raudteeveol ja laevaliikluses ning alates 1. maist ka kütmiseks ning soojuse ja elektrienergia tootmiseks. Pärast nimetatud tähtaegu isiku valdusesse jäänud eriotstarbelise vedelkütuse jäägid tuleb võõrandada kütuse müünud isikule või aktsiisilaopidajale ühe kuu jooksul. Kehtiva korra järgi, mida nüüd muuta soovitakse, on üksnes füüsilisel isikul, kes kasutas erimärgistatud vedelkütust kütteainena, lubatud tasuda erimärgistatud vedelkütuse ja diislikütuse aktsiisisumma vahe ja ka seda üksnes juhul, kui tema valduses on nimetatud kütust kokku alla 100 liitri. Eelnõu leevendab erikütuse jäägi tagasimüügi kohustust ja võimaldab selle asemel tasuda täiendav aktsiis ning kütus sihipäraselt ära kasutada.

Erimärgistatud vedelkütuse jäägi lõpuni tarvitamise eelduseks on maksu- ja tolliameti informeerimine oma valduses olevatest erimärgistatud kütuste kogustest. Selleks tuleb maksu- ja tolliametile esitada aktsiisideklaratsioon. Kui MTA-t ei teavitata oma valduses olevatest erimärgistatud kütustest, ei ole lubatud seda kütust kasutada laevaliikluses, raudteeveol ega kütmiseks, samuti mitte elektri ega soojuse tootmiseks. Teadaolevalt kavandab MTA ka isikute teavitamist, kuidas täpselt antud olukorras toimida.

Kõnealuste erimärgistatud kütuste jääkide lõpuni tarbimisega kaasnevaid võimalikke kuritarvitusi, eeskätt võimalikku kütusejäägi valesti deklareerimise või deklareerimata jätmise riski vähendab asjaolu, et MTA-l on info erimärgistatud kütuste ostjate ja ostetud koguste kohta. Kõrvalekalded senistest tarbimisharjumustest on nähtavad ning võimaldavad MTA-l konkreetsetel juhtudel reageerida.

Eelnõu soovitakse seadusena vastu võtta juba veebruaris enne riigikogu koosseisu lõppu ja jõustada esimesel võimalusel. Eelnõus on ka soodustava tagasiulatuva mõjuga erisätted raudteeveol ja laevaliikluses aasta alguseks tekkinud erikütuste jääkide kasutamise kohta.