Riigi rahvusvaheline konkurentsivõime näitab, kuidas antud riik loob ja säilitab keskkonda, mis annab konkurentsijõudu selle ettevõtetele. Konkurentsivõimeliste riikide eeliseks on, et nad suudavad teistest enam rahvusvahelistel turgudel kaupu ja teenuseid müüa ning saavad enam välismaiseid otseinvesteeringuid, seetõttu tagab kõrgem konkurentsivõime riigis kiirema rikkuse kasvu ja heaolu tõusu.

„Konkurentsivõimeline riik on paindlik ja suudab hakkama saada ka majanduskriiside ning halvenenud rahvusvahelise majanduskeskkonnaga. Euroopa murelaps Kreeka on siin musternäiteks – 59 riigi valimis on nad 56. kohal. Ei saa nõustuda, et nende majandusraskused üllatusena tulid, kuna nende konkurentsivõime on pikalt väga madal olnud, seega olid ohumärgid juba ammu nähtaval,“ selgitas EKI direktor Marje Josing. „Ehkki enne majanduskriisi oli ka Eesti positsioon oluliselt parem, oleme viimastel aastatel siiski oma positsiooni hoidnud, tõustes küll vähehaaval, ent kindlalt,“ lisas Josing.

2011. aasta arengud näitavad, et vaevalt suutsid riigid väljuda maailma halvimast sõjajärgsest majanduskriisist, kui mitmed neist seisavad vastamisi uute väljakutsetega, suure eelarvedefitsiidi ja kontrolli alt väljunud välisvõlaga. Võlakriisi oht on suurem Ameerika Ühendriikides ja Euroopas, sealhulgas eriti Euroliidu riikides. Riikide ja pankadevahelise usaldamatuse kiire levimine on põhjustamas olukorra, kus maailm on triivimas järjekordse languse suunas.

„On mõistetud, et riikide välisvõla kontrollimatu kasvu peamiseks põhjuseks on riikide üle võimete elamine. Kutsudes võlgadesse sattu­nud riike kasinusele, võime aga sattuda olukorda, kus sellega vähendame rahvusvahelist nõudlust ja suurendame veelgi uue majanduskriisi ohtu,“ selgitas Josing. „Tänaseks on jõutud järeldusele, et kokkuhoiuga käsikäes peaksid riigid tegema maksimaalseid pingutusi oma konkurentsivõime tõstmiseks. See on ainuke tee, mis viib nõudluse tõusule, seda ka tingimustes, kus riiklikud investeeringud vähenevad,“ lisas ta.

„Majanduse konkurentsivõime kompleksne vaatlemine ja selle alusel uute arengueesmärkide püstitamine ning tegevuste elluviimine on ainus võimalus Eesti rahvusvahelist konkurentsivõimet parandada. EAS jätkab ka tänavu Eesti ettevõtetele võimaluste pakkumist nii alustavate ettevõtete, innovatsiooni, uutele turgudele pürgimise kui koostöö arendamise valdkondades, mis aitavad suurendada Eesti konkurentsivõimet,“ selgitas EASi juhatuse esimees Ülari Alamets.

Aastaraamatu tellisid EAS ja Riigikantselei, koostas EKI. Aastaraamat tugineb Lausanne´i Juhtimise Arendamise Instituudi (Institute for Management Development, IMD) 2011. a väljaandele “World Competitiveness Year­book 2011”. Eesti osaleb riikide konkurentsivõime tabelis alates 2001. aastast.