Samal ajal käärib pärast ootamatut juhivahetust ka Estonian Airi sees. Võimalik, et suurim aktsiate omanik SAS Grupp tahab siinset lennuturgu ümber korraldada. Märtsis suletud Göteborgi liinile lisandub aprillist München, mille teenindamine antakse SAS-i teisele tütrele Air Balticule. Haamri alla võib minna ka Kiievi suund. Kuluaarides kõneldakse SAS-i soovist panna kaks tütart liinide konsolideerimisega rohkem ühes rütmis töötama.

Eestist lendamise võimalused selles perspektiivis ei kannata. ?Oleme kogu aeg eri firmadega kuramaa?is,? märgib Tallinna Lennujaama turundusdirektor Eduard Tüür. Teisisõnu ? on enam kui tõenäoline, et Tallinna lennujaama saabuvad järjest uute ja uute logodega taevalinnud, võttes endale ka Estonian Airi reisijaid.

Juba praegu lendavad Eesti õhu nime kandvad lennukid teistega võisteldes Londonisse, Berliini, Frankfurti ja Vilniusesse. Märtsi lõpus, kui maailma lennufirmad lähevad üle suvisele sõiduplaanile, ilmuvad Tallinna horisondile Finnairi odavlennuharu FlyNordic kotkad Stockholmist ja Kopenhaagenist. Samal ajal saabub ka kuninglik sinivalge KLM-i Fokker Amsterdamist. Kõigil neil liinidel opereerib juba Estonian Air.

Muutused Tallinna kohal

Need ei jää aasta ainukesteks muutusteks Tallinna taevas. Ka Tšehhi lennukompanii CSA (Czech Airlines) annab mõista, et plaanib lähitulevikus avada siit täiendavalt uusi liine. Igal juhul võimaldab Euroopa Liidu avatud taevas kasutada liikmesmaade lennufirmadel ükskõik millise riigi lennuvälju. Ka Estonian Air hellitab niisuguseid plaane.

Põhimõtteliselt ongi Estonian Air Eesti taevas vaid üks paljude seas. Isegi väljend ?rahvuslik? käib tema juurde tinglikult ? Eesti riik omab lennufirmas umbes kolmandikulist osalust. Märksa suurem osa ? 49% ? kuulub Skandinaavia kontsernile SAS, kes ei tundu rahul olevat sellega, kuidas Estonian Air uutele väljakutsetele siiani vastu on astunud. Selle aasta algul pani ootamatult ameti maha firma juhatuse esimees Erki Urva. Meedia spekuleeris, et põhjuseks võis olla Estonian Airi kahanenud kasum. Aga ka skandinaavlaste soov Estonian Air rohkem enda teenistusse haarata.

Olgugi, et Urva suutis hoida majandusnäitajaid plusspoolel ka olukorras, kus kütusehinnad tegid kiire ralli ülespoole (tõus ligi kaks korda) ning esmakordselt kerkisid Estonian Airi liinidele tõsised konkurendid. Estonian Airi reisijate arv kasvas kõigele vaatamata ligi kolmandiku ning tõuseb jätkuvalt, ehkki aeglustuvas tempos. Praegu Urvale veel järglast pole ning firmat juhib ajutiselt Taani päritolu B?rge Thornbech. Mingil hetkel peaks tulema ka uus juhtkond. Seni võib värskeid samme vaid oletada.

Kõige tõenäolisema variandina jätkab ta juba mõne aasta eest alustatud stiilis ? avades uusi liine (nagu nüüd Manchesteri) ning seades esikohale sõltumatuse. Mõni neist võib osutuda väga edukaks ? nii saab uusim liin Dublinisse uhkeldada kõrgeima täituvusastmega. Talle järgneb juba kümnendivanune marsruut Londonisse.

Estonian Air võttis siinse piirkonna pioneerina omaks uudse hinnakujunduspoliitika, mis seab esmakohale kõrge täitumuse ning hindade läbipaistvuse. See samm tõi võimsa edu.

Ometi ei loobunud ta näiteks Air Balticu kujul ?tasuta? pardateenindusest. Ehkki see andnuks mõneprotsendilise kokkuhoiu, leiti tollal, et Eesti kliendibaasi arvestades säärane samm end ei õigustaks.

Kõik on võimalik

Siiski on pärast Urva lahkumist käidud võimalike stsenaariumide seas välja ka spekulatsioone, et Estonian Air peaks siiski minema kaasa oran?ivärvilise easy- ning siniseruudulise Balti õhu odavkontseptsiooniga. Puht maine koha pealt nõuab rahvusliku lennufirma nime sidumine odavbrändiga vähemalt harjumist, kui öelda kõige vähem. Nagu märgib Eesti Turismifirmade Liidu president Anne Samlik, mängib teeninduse tase eriti püsiklientide juures lennufirma valikul otsustavalt rolli.

Veel drastilisemad jutud räägivad üldse iseseisvate lendude lõpetamisest. Nii jääks Estonian Air raudteeanaloogi kasutades vaid kitsarööpmeliseks veduriks, kes provintsirahva suurde sõlmjaama kiirrongile kannaks.

Kui kasum peaks tõsiselt langema, on võimalikud kõik stsenaariumid. Kas või see, et riik oma taevahobusest lõplikult käed puhtaks pühib. Ükskord see kava tal juba oli: 2001. aasta augustis räägiti riigi osaluse mahamüümisest täiesti tõsiselt.

Muutus

Soodsamad hinnad tõid kiire kasvu

?? Reisijate arvu kiire kasv 2003. aastal algas sellest, kui Estonian Air läks üle uut tüüpi hinnapoliitikale.

?? Klassikaline lähenemine, mida siiani harrastab enamik firmasid, müüb piiratud hulga pileteid keskmiselt odava hinnaga, sidudes nad piirangutega. Vabamat graafikut ihkavad reisijad maksavad tunduvalt rohkem.

?? Odavlennufirmad juurutasid nõudluspõhise kontseptsiooni, kus hinna määrab otseselt lennuki täitumus pileti ostmise hetkel.

Artikli juurde kuuluvaid graafikuid vaata Ärilehest.